Τα Γλυπτά του Παρθενώνα βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες στην επικαιρότητα των ΜΜΕ της Βρετανίας.
Όλο και περισσότεροι Βρετανοί τίθενται πλέον υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, με τον Guardian να αναφέρεται στους τρεις λόγους για τους οποίους έχει αλλάξει πλέον η συζήτηση για το θέμα.
Η υπεύθυνη του πολιτιστικού ρεπορτάζ της εφημερίδας, Charlotte Higgins, αναφέρει πως παντού στον κόσμο τον τελευταίο καιρό έχει ανοίξει συζήτηση για τέτοιου είδους επιστροφές, όπως τα Χάλκινα του Μπενίν τα οποία επιστράφηκαν από την Γερμανία στην Νιγηρία.
Αλλά και σε ό,τι αφορά την Ελλάδα και τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το άρθρο υπενθυμίζει πως υπήρξε εντολή του Πάπα ώστε το Βατικανό να επιστρέψει τρια θραύσματά τους τα οποία είχε στην κατοχή του.
«Για πολλά χρόνια η συζήτηση αυτή βρισκόταν σε αδιέξοδο, καθώς Ελλάδα αρνούνταν να αναγνωρίσει την κυριότητα της Βρετανίας, ενώ η Βρετανία δεν φαινόταν να ενδιαφέρεται για το ζήτημα και κρατούσε σταθερή θέση. Όμως ένας ανπάντεχος πρωταγωνιστής αναζωπύρωσε τη συζήτηση: ο Τζορτζ Όσμπορν. Ο πρώην υπουργός Οικονομικών της Βρετανίας, ο οποίος από το 2021 έχει ρόλο ως πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου, άρχισε συνομιλίες με τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την πιθανή επιστροφή των γλυπτών. Ωστόσο η υπουργός Πολιτισμού Μισέλ Ντόνελαν λέγοντας ότι η επιστροφή είναι ένας επικίνδυνος”δρόμος επειδή άλλοι μπορεί να αποφασίσουν ότι θέλουν κι αυτοί τα πράγματά τους πίσω».
Οι τρεις λόγοι αλλαγής στάσης
Η Charlotte Higgins αναλύει παιρεταίρω τους λόγους που το κλίμα στην Βρετανία έχει αντιστραφεί σχετικά με τα Γλυπτά του Παρθενώνα.
Σύμφωνα με την ίδια, είναι οι εξής τρεις:
-Η αλλαγή στάσης της κοινής γνώμης για το θέμα. Χαρακτηριστική είναι η δημοσκόπηση της YouGov, η οποία έδειξε ότι το 53% των Βρετανών τάσσεται υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών.
-Ο επικεφαλής του Βρετανικού μουσείου. Ο Τζορτζ Όσμπορν, σύμφωνα με τον Guardian, θεώρησε πως επί των ημερών του κάτι πρέπει να κάνει για το θέμα.
– Ο ρόλος των μουσείων στην κοινωνία. Με αυτό η Higgins θέλει να τονίσει το τι σημαίνει ένα μουσείο στον σύγχρονο κόσμο. Δεν είναι απλά χώροι που έχουν αρχαία, αλλά ορισμένα μουσεία είναι «θεσμοί που έχουν τις ρίζες τους, πολύ συχνά, στην ιστορία του ιμπεριαλισμού και, ως εκ τούτου, έχουν κάποιου είδους ευθύνη να γίνουν χώροι συμφιλίωσης και εξιλέωσης», γράφει, αναφερόμενη φυσικά στις αποικιοκρατίες και τα όσα άρπαζαν οι ισχυρές χώρες.
«Το σίριαλ θα συνεχιστεί»
Ωστόσο αναλύοντας το τι θα γίνει από εδώ και πέρα, η Higgins αναφέρει πως αυτό το «σίριαλ» θα συνεχιστεί για καιρό ακόμα. Κι αυτό γιατί δεν υπάρχει ένδειξη πως η Βρετανία θέλει να παραχωρήσει την κυριότητα των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Υπενθυμίζεται πως το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο δανείου με ανταλλάγματα, αφού αναφέρει ξεκάθαρα πως δεν αναγνωρίζει καμία κυριότητα στην Βρετανία.
Ωστόσο, ο guardian συνεχίζει να αναφέρει ως πιθανή λύση το σχέδιο που έχει καταρτίσει ο Όζμπορν και το οποίο φέρεται να προβλέπει κάποια μακροπρόθεσμη «πολιτιστική ανταλλαγή».
«Δεν θα πρόκειται για δάνειο, διότι κάτι τέτοιο θα απαιτούσε από την Ελλάδα να αναγνωρίσει ότι η Βρετανία είναι ο ιδιοκτήτης των 2.500 ετών αντικειμένων» λέει η Higgins.
Η αρθρογράφος καταλήγει λέγοντας πως «στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, ο άδειος χώρος στο μουσείο της Ακρόπολης για τα υπόλοιπα τμήματα των γλυπτών μπορεί τελικά να γεμίσει».
Ακολουθήστε το seleo.gr στο Facebook και στο Twitter