Πυρκαγιά με απώλεια δύο κινητήρων, πολλαπλή απώλεια οργάνων που προκάλεσε την απώλεια ύψους, έλλειψη λαδιών, αναθυμιάσεις και φωτιά στο εσωτερικό του αεροσκάφους, δεν ενεργοποιήθηκε το σύστημα πυροπροστασίας κινητήρων…
Όλα μαζί ή ο συνδυασμός κάποιων από τα παραπάνω ενδεχόμενα και η κακή εκτίμηση ή έλλειψη αισθήσεων των πιλότων μπορεί να αποτελούν τις αιτίες της πτώσης του μοιραίου Antonov-12 το βράδυ του Σαββάτου 16 Ιουλίου 2022 στην Καβάλα.
Πέρασε η φωτιά στο εσωτερικό;
Ειδικοί στις πτώσεις αεροσκαφών εξετάζουν τα τελευταία δραματικά λεπτά της πτήσης του αεροσκάφους πριν αυτό καταπέσει. Ο πτέραρχος Κώστας Ιατρίδης εκτιμά πως στη φωτιά που εκδηλώθηκε, οι πυροσβεστήρες είτε δεν λειτούργησαν είτε δεν μπόρεσαν να σβήσουν τη φωτιά, με αποτέλεσμα να επεκταθεί και στον άλλο κινητήρα, άρα το αεροσκάφος να κατέπεσε φλεγόμενο.
«Υπάρχει μάλιστα η περίπτωση η φωτιά να μην ήταν μόνο εξωτερικά, αλλά και εσωτερικά, με αποτέλεσμα από τους καπνούς να δημιουργηθούν αναθυμιάσεις και οι χειριστές να μην πρόλαβαν να φορέσουν μάσκα και να λιποθυμήσουν. Δεν αποκλείεται ο χειριστής του Antonov να θεώρησε αρχικά πως η βλάβη στο αεροσκάφος είναι ελεγχόμενη και για αυτό να ζήτησε να επιστρέψει στη Σερβία, αλλά μέσα λίγα λεπτά η κατάσταση επιδεινώθηκε δραματικά. Εκτιμάται πως σε μόλις πέντε λεπτά, το αεροσκάφος έχασε 14 χιλιάδες πόδια», συμπληρώνει ο κ. Ιατρίδης.
Γιατί επέλεξε τη μεγάλη διαδρομή;
Το αεροπλάνο στις 22:37 δήλωσε ότι επιστρέφει πίσω στη Σερβία, έκανε την αναστροφή, ξεκίνησε την επιστροφή για τη Σερβία, αλλά πέντε λεπτά αργότερα η κατάσταση η οποία υπήρχε κλιμακώθηκε. Δηλαδή αν η φωτιά έσβησε και επανήλθε, ζήτησε έκτακτη προσγείωση στην Καβάλα. Για τα παραπάνω προκύπτουν πλήθος ερωτημάτων για τις ενέργειες του πιλότου και της τελικής επιλογής του να επιχειρήσει να το προσγειώσει στη Χρυσούπολη της Καβάλας. Οπως τι βλάβη αντιμετώπισε;
Γιατί αρχικά θέλησε να επιστρέψει στη Σερβία; Γιατί δεν πήγε στο αεροδρόμιο της Λήμνου; Γιατί χάθηκε η επαφή με τον Πύργο Ελέγχου για 2 λεπτά;
Ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωσταντέλος και εν ενεργεία κυβερνήτης της Πολιτικής απορεί: «Προκαλεί απορία το γεγονός πως ο πιλότος, αντί να πάει στη Λήμνο, μια απόσταση 32 μιλίων πάνω από τη θάλασσα και πτήσης έξι λεπτών, επέλεξε να πάει στη Χρυσούπολη της Καβάλας, περνώντας πάνω από μεγάλο ορεινό όγκο, αυτό του Παγγαίου, σε μια πτήση διπλάσιου χρόνου. Από την στιγμή που εκπέμπει may day, o πιλότος επιλέγει σε ποιο αεροδρόμιο θα προσγειωθεί. Το θέμα είναι γιατί ο πιλότος επέλεξε να πάει ένα φλεγόμενο αεροσκάφος σε μια διαδρομή 100 μιλίων μέσα από τα βουνά, αντί μιας εύκολης πτήσης 45 μιλίων πάνω από τη θάλασσα».