Απούσα φαίνεται πως είναι η Θράκη από το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του Ελληνικού σιδηρόδρομου που παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας αναλύοντας το χρονοδιάγραμμα έργων δις ευρώ που θα αλλάξουν ριζικά τις υποδομές σε όλη την Ελλάδα.
Από αυτό τον σχεδιασμό αυτόν ωστόσο απουσιάζει τόσο η Θράκη όσο και η υπόλοιπη Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με την αποκατάσταση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με την υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα. Στα ενταγμένα έργα ύψους 529 εκατ. ευρώ που έχουν χρηματοδότηση και προχωρούν άμεσα περιλαμβάνεται η γραμμή Νέα Καρβάλη – Τοξότες (CEF1) με 212 εκατ. ευρώ. Επίσης, περιλαμβάνονται έξοδα επισκευής του σιδηρόδρομου, χωρίς όμως περαιτέρω πληροφορίες. Στη δεύτερη λίστα είναι τα έργα 1,39 δισ. ευρώ προς χρηματοδότηση από το CEF II (το πρόγραμμα Συνδέοντας την Ευρώπη). Αυτά περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τις γραμμές: Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με 480 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 341 εκατ. ευρώ, Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με 295 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 214 εκατ. ευρώ Στην τρίτη λίστα είναι τα έργα πενταετούς προγραμματισμού ύψους περίπου 650 εκατ. ευρώ. Αυτά συμπεριλαμβάνουν και τη γραμμή Στρυμόνας- Αλεξανδρούπολη Ικόνιο. Στις επόμενες προτεραιότητες έρχονται τα έργα με δεκαετή και εικοσαετή προγραμματισμό. Σε αυτά περιλαμβάνονται σημαντικά έργα όπως: Ανατολική Εγνατία: Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη Γραμμές. Ανατολική Εγνατία: Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη, Παραλλαγή Ίασμος- Πολύανθος με 110 εκατ. ευρώ. Τέλος, στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, περιλαμβάνονται πολύ μεγάλα έργα που μεγαλώνουν το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν τη νέα Ανατολική Εγνατία: Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη με 1,5 δισ. ευρώ.
Ο σχεδιασμός αυτός σύμφωνα με τον κ. Αργύρη Πλέσια, πρόεδρο του συλλόγου μελετητών Ελλάδας, φαίνεται να έχει έναν “αρκετά σημαντικό ορθολογισμό όπως επίσης συνοδεύεται από μία αναμόρφωση του διοικητικού συστήματος του ΟΣΕ. Θεωρώ ότι εάν τελικά αναμορφωθεί με αυτόν τον τρόπο και βρουν έναν ισχυρό τεχνικό σύμβουλο, όντως θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για “επανεκκίνηση” που το χρειάζεται ο σιδηρόδρομος. Αυτό το οποίο όμως μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι δεν υπάρχει σε κανένα πεδίο σχεδιασμού η αποκατάσταση του υφισταμένου δικτύου”, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.
Το επενδυτικό σχέδιο, συνολικού ύψους περίπου 12 δισ. ευρώ για την επόμενη 20ετία, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ως εξής:
- Άμεσο ορίζοντα περίπου 530 εκατ. ευρώ, στην 5ετία προβλέπονται επενδύσεις 2,75 δισ. ευρώ, στη 10ετία 1,4 δισ. ευρώ και σε 20 έτη επενδύσεις που θα ξεπερνούν τα 7 δισ. ευρώ. Άμεση προτεραιότητα έως 2026 είναι η αποκατάσταση δικτύου από καταστροφές λόγω Daniel στην Κεντρική Ελλάδα.
- Στο βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα (έως 2029) είναι έργα ήδη ενταγμένα σε χρηματοδοτικά πλαίσια, έργα προς ένταξη σε Μεταφορές 2021-2027 και CEF2 (ConnectingEuropeFacility), έργα προς εξεύρεση χρηματοδότησης.
- Στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα (έως 2034, ύψους 1,4 δισ.) εντάσσονται έργα αναβάθμισης Ανατολικής Εγνατίας, η Παράκαμψη Αθηνών (Ικόνιο – Σφίγγα), έργα συνδέσεως με λιμένες και ΒΙ.ΠΕ., έργα αναβάθμισης Δυτικής Εγνατίας. Στο μακροπρόθεσμο πρόγραμμα (έως 2044) εντάσσονται νέα Έργα Δυτικής Εγνατίας (Καλαμπάκα -Ηγουμενίτσα &Καλαμπάκα -Κοζάνη) και Ανατολικής Εγνατίας (Θες/κη- Νέα Καρβάλη), η αναβάθμιση δικτύου Δυτικής Μακεδονίας και δικτύου Πελοποννήσου, νέα έργα Δυτικής Ελλάδας.
Η αποκατάσταση του υφισταμένου δικτύου είναι μακροπρόθεσμος στόχος, σχολίασε ο κ. Αργύρης Πλέσιας αναφερόμενος ειδικότερα στο έργο Ανατολικής Εγνατίας και συγκεκριμένα στο τμήμα Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη. “Αυτό το έργο είχε εξαγγελθεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι θα γίνονταν μέσω σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, για να το κάνουν με άμεση ενέργεια. Αυτό ήταν προφανές ότι δεν είχε ουδεμία ωριμότητα και γι’ αυτό δεν ξεκίνησε. Θα σας πω χαρακτηριστικά ότι στις ανακοινώσεις του ίδιου του υπουργείο παιζόταν τα νούμερα που θα απαιτηθούν για την αποκατάσταση από 220 μέχρι 350 εκατομμύρια. Δηλαδή όταν παίζεις με αυτόν τον τρόπο με τα εκατομμύρια απλά δεν ξέρεις τι πρόκειται να κάνεις” εξήγησε αναλυτικά.
Αυτό που κάνει επίσης εντύπωση στον κ. Αργύρη Πλέσια είναι η παντελής έλλειψη, όπως είπε, έργων αποκατάστασης της γραμμής που δεν λειτουργεί στη Θράκη. “Θεωρώ ότι ξεχάστηκε ή θεωρώ ότι γεωγραφικά δεν κατανόησαν ότι έχει μεγάλη προτεραιότητα γιατί πρέπει να συνδέσουμε την Αλεξανδρούπολη με την υπόλοιπη χώρα” καυτηρίασε. Κατά τον ίδιο οι τοπικές αρχές πρέπει άμεσα να επισημάνουν στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου τη σπουδαιότητα του έργου και τη σημασία του για την ανάπτυξη της περιοχής.
Πηγή:xronos.gr