Κάλεσμα προς το δήμο Θεσσαλονίκης να πάει θέση σχετικά με το FlyOver και να στηρίξει τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί στο ΣτΕ, απευθύνει με ανακοίνωσή της η Οικολογία-Αλληλεγγύη.
Στη σχετική της ανακοίνωση, η Οικολογία-Αλληλεγγύη αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι το έργο δημιουργεί πολλά προβλήματα και επισημαίνει σειρά από αστοχίες που το αφορούν. Στο πλαίσιο αυτό απευθύνει σειρά ερωτημάτων προς τη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης.
Ακόμη, υπογραμμίζει ότι «ο Flyover έχει χάσει όση κοινωνική συναίνεση των πολιτών διέθετε, ενώ ολοένα εντονότερη κριτική αρχίζει να εκφράζεται από φορείς της αυτοδιοίκησης, ακόμη και από βουλευτές της ΝΔ. Έχει έρθει η ώρα πλέον για τη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης να πάρει σαφή θέση για το έγκαιρο σταμάτημα του έργου αυτού και να διεκδικήσει άμεσα από την κυβέρνηση ένα πολυσχιδές, αξιόπιστο και μακροπρόθεσμο σχέδιο δημιουργίας δικτύου Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (Τραμ, ηλεκτρικά λεωφορεία, θαλάσσια συγκοινωνία, επέκταση δικτύου προαστιακού σιδηροδρόμου), δηλαδή μια διεθνή πρακτική που είναι πιο συμβατή στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, χωρίς να καταδικάζει την πόλη σε άλλα τέσσερα χρόνια ταλαιπωρίας».
Αναλυτικά, στην ανακοίνωσή της η Οικολογία – Αλληλεγγύη αναφέρει:
Μετά και την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, σύμφωνα με την οποία διακόπτεται η εκτέλεση των εργασιών κατασκευής του έργου μέχρι την υποβολή πλήρους φακέλου από πλευράς δημοσίου που να απαντά στις αιτιάσεις και στα ζητήματα που εγείρονται, η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης θα πρέπει να πάρει σαφή θέση για το έργο.
Με την απόφαση του ΣτΕ οι καταγγελίες για τη μη υποβολή μελετών ή για την υποβολή μελετών με ανεπαρκή και λανθασμένα δεδομένα, επιβεβαιώνονται με δικαστική απόφαση. Επιπλέον, κατά την εκδίκαση της αίτησης αναστολής των εργασιών έγινε γνωστό ότι η προς υλοτόμηση έκταση, στο πλαίσιο του έργου, είναι… υπερδιπλάσια από αυτή που ήταν γνωστή μέχρι τώρα! Δηλαδή, οι επιπτώσεις του έργου στο δάσος του Σέιχ Σου αυξάνονται αντί να μειώνονται, εφόσον η μελέτη κατασκευής του έργου τροποποιείται κάθε λίγο και λιγάκι!
Η “Οικολογία Αλληλεγγύη” έχει ήδη υποστηρίξει ότι η υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος συσσωρεύει προς το παρόν μόνο αστοχίες:
· Δεν αποτελεί μέρος ενός επίκαιρου στρατηγικού σχεδιασμού για το βιώσιμο μέλλον της πόλης, η οποία από το 2014 δεν έχει Οργανισμό Ρυθμιστικού, σε αντίθεση με την Αθήνα.
· Έχει δημιουργήσει ανυπέρβλητα προβλήματα στην κυκλοφορία της πόλης ήδη από την έναρξη των πρόδρομων εργασιών, ιδιαίτερα στη διέλευση ασθενοφόρων, πυροσβεστικών και οχημάτων αποκομιδής απορριμμάτων, ενώ ήδη άρχισαν να φαίνονται οι επιπτώσεις στο τουριστικό ρεύμα των επισκεπτών της Χαλκιδικής.
· Έχει αυξήσει τη διάρκεια και το κόστος των μετακινήσεων για τους πολίτες, με μποτιλιάρισμα που ενδέχεται να συνεχιστεί για 3,5 τουλάχιστον χρόνια.
· Τα βελτιωτικά μέτρα, που έχουν εφαρμοστεί μέχρι σήμερα για την κυκλοφοριακή συμφόρηση που έχει προξενήσει, αποδείχθηκαν ατελέσφορα.
· Πριν την έναρξη των έργων δεν καταρτίστηκε καμία μελέτη αξιολόγησης όλων των εναλλακτικών έργων για τη βελτίωση της κυκλοφορίας της πόλης, δεν έγινε καμία μελέτη πυρασφάλειας, καμία κυκλοφοριακή μελέτη και καμία Οριστική Κατασκευαστική Μελέτη. Με άλλα λόγια το έργο κατασκευάζεται «στα τυφλά»!
· Η τεκμηρίωση της σκοπιμότητας του έργου ήταν ανεπαρκής, εφόσον δεν έχει εκτιμηθεί η συνεισφορά του Μετρό (όταν τεθεί σε λειτουργία) ή η λειτουργικότητα ενός μελλοντικού προαστιακού σιδηροδρόμου προς το αεροδρόμιο και τη Χαλκιδική, ο οποίος θα μπορούσε να καλύψει και μεγάλο μέρος των βαρέων μεταφορών εμπορευμάτων.
· Η διασφάλιση των κατοίκων της περιοχής Κωνσταντινουπολίτικα από επιπτώσεις δονήσεων και ηχορύπανσης είναι ανεπαρκής, όπως και των κατοίκων της Πυλαίας από τη λειτουργία ενός κόμβου τεραστίων διαστάσεων δίπλα από οικιακά συγκροτήματα.
· Η υγεία των πολιτών υποβαθμίζεται λόγω της επιδείνωσης της ποιότητας της ατμόσφαιρας της πόλης από την αυξημένη κυκλοφοριακή ρύπανση.
· Το περιαστικό δάσος Σέιχ Σου, το οποίο έχει ήδη υποστεί μεγάλο πλήγμα από το φλοιοφάγο έντομο, περιορίζεται και υποβαθμίζεται περαιτέρω, εφόσον υλοτομούνται χιλιάδες δέντρα και πολλοί δασικοί δρόμοι μετατρέπονται σε εργοταξιακούς, ενώ δεν υπάρχει περιβαλλοντική μελέτη για τις επιπτώσεις στη χλωρίδα, την πανίδα και τους επισκέπτες του δάσους από την κυκλοφορία βαρέων οχημάτων της εταιρείας.
· Το ρέμα Σταγειρίτη / Μαλακοπής ήδη υπόκειται σε σημαντική υποβάθμιση, λόγω των γεωτρήσεων, της απόρριψης προϊόντων εκσκαφής στα πρανή του και της προοπτικής κατασκευής ενός μεγάλου εργοταξίου και αμαξοστασίου, χωρίς να έχει γίνει οριοθέτηση και χωρίς να έχει γίνει εκτίμηση του αρχαιολογικού ευρήματος της υδατογέφυρας από το ιστορικό δίκτυο ύδρευσης της πόλης από τις πηγές Χορτιάτη.
· Το έργο κατασκευάζεται μέσω «Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα», όπου όλες τις επιπτώσεις θα τις υποστούν οι πολίτες και τα κέρδη μόνο ο ιδιώτης κατασκευαστής, τα τοκοχρεωλύσια των δανείων του οποίου, τις ρήτρες από τυχόν καθυστερήσεις ή ακύρωση, καθώς και το εύλογο κέρδος θα πληρωθούν από τους φορολογούμενους πολίτες.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης θα πρέπει να απαντήσει:
Επιμένει ότι τα 11 μέτρα-ασπιρίνες που πρότεινε αποτελούν επαρκή αντίδραση για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που εγείρονται με την κατασκευή του flyover;
Επιμένει ότι το έργο είναι απαραίτητο και θα αποτελέσει μια αποτελεσματική λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης;
Συντάσσεται με τις αντιρρήσεις που έχουν εκφράσει ως τώρα οι τρεις προσφεύγοντες στο ΣτΕ φορείς και η Πρωτοβουλία Φορέων Ενάντια στο Flyover, η οποία συγκεντρώνει δεκάδες οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών της Θεσσαλονίκης;
Προτίθεται να υποστηρίξει έστω και τώρα τις προσφυγές στο ΣτΕ;
Ο Flyover έχει χάσει όση κοινωνική συναίνεση των πολιτών διέθετε, ενώ ολοένα εντονότερη κριτική αρχίζει να εκφράζεται από φορείς της αυτοδιοίκησης, ακόμη και από βουλευτές της ΝΔ. Έχει έρθει η ώρα πλέον για τη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης να πάρει σαφή θέση για το έγκαιρο σταμάτημα του έργου αυτού και να διεκδικήσει άμεσα από την κυβέρνηση ένα πολυσχιδές, αξιόπιστο και μακροπρόθεσμο σχέδιο δημιουργίας δικτύου Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (Τραμ, ηλεκτρικά λεωφορεία, θαλάσσια συγκοινωνία, επέκταση δικτύου προαστιακού σιδηροδρόμου), δηλαδή μια διεθνή πρακτική που είναι πιο συμβατή στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, χωρίς να καταδικάζει την πόλη σε άλλα τέσσερα χρόνια ταλαιπωρίας.