Στο αρχείο τέθηκε από τον εισαγγελέα οικονομικού εγκλήματος η μήνυση που είχε κατατεθεί για την αγορά των 49 λεωφορείων από τη Λειψία. Ο εισαγγελέας έκρινε ότι δεν τελέστηκε το αδίκημα της απιστίας από την πλευρά του δήμου Θεσσαλονίκης, μετά τις καταγγελίες ότι τα συγκεκριμένα λεωφορεία ήταν ακατάλληλα. Οι σοβαρές ενστάσεις είχαν προβληθεί επειδή τα λεωφορεία δεν είχαν σύστημα κλιματισμού, με συνέπεια να είναι αδύνατη η κυκλοφορία τους το καλοκαίρι.
Η προμήθεια των 49 λεωφορείων είχε ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2021, μετά την απόφαση του δήμου Θεσσαλονίκης να ενισχύσει τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα της έλλειψης λεωφορείων. Τα συγκεκριμένα αστικά λεωφορεία παραδόθηκαν από τον δήμο Λειψίας, είναι μεταχειρισμένα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro5 EEV (5+). Κόστισαν 11.000 ευρώ το ένα και σύμφωνα με ανακοίνωση του δήμου, όταν αποκαλύφτηκε το πρόβλημα με τον κλιματισμό του καλοκαιριού, υπεύθυνος για τις μετατροπές των οχημάτων ήταν ο ΟΑΣΘ.
Για την αγορά των 49 λεωφορείων στη δικαιοσύνη προσέφυγαν με μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσαν δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης του δήμου Θεσσαλονίκης. Η βουλευτής και υποψήφια δήμαρχος Κατερίνα Νοτοπούλου είχε δηλώσει μετά την κατάθεση της αναφοράς ότι τα λεωφορεία είναι «σαπάκια», όπως χαρακτηριστικά είπε. «Είναι ακατάλληλα για εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου», είχε τονίσει και αναφέρθηκε στο γεγονός ότι τα οχήματα δεν είχαν παράθυρα, ούτε σύστημα κλιματισμού. Είναι αλήθεια πως λόγω της απουσίας κλιματιστικού συστήματος τα λεωφορεία επέστρεψαν στο αμαξοστάσιο το καλοκαίρι του 2021, καθώς η θερμοκρασία στο εσωτερικό τους, τους θερινούς μήνες ξεπερνούσε τους 35 βαθμούς και ήταν αδύνατο να κυκλοφορήσουν. Ο τότε πρόεδρος του ΟΑΣΘ Γιώργος Σκόρδας παραδεχόμενος το πρόβλημα και απαντώντας στις επικρίσεις που είχε από τον Τύπο είπε «ε, εντάξει δεν θα έχουμε τα 50 λεωφορεία για τους δύο μήνες με τη ζέστη, αλλά θα τα έχουμε για άλλους δέκα». δέχτηκε πάντως ότι από την πλευρά του Οργανισμού καθυστέρησε η εγκατάσταση των κλιματιστικών.
Λόγω των προβλημάτων των συγκεκριμένων λεωφορείων η αντιπολίτευση επέρριψε ευθύνες στη διοίκηση του δήμου για την αγορά των λεωφορείων, με αιχμές για σπατάληση χρημάτων χωρίς αντίκρισμα. Η μήνυση προκάλεσε την παρέμβαση του οικονομικού εισαγγελέα που ζήτησε τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, για να διαπιστωθεί εάν τελέστηκε το αδίκημα της απιστίας σε βάρος του δήμου.
Πραγματογνωμοσύνη
Στο πλαίσιο της έρευνας διενεργήθηκε πραγματογνωμοσύνη στα συγκεκριμένα λεωφορεία. Η υπόθεση αρχειοθετήθηκε καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, ο πραγματογνώμονας στην έκθεσή του κατέληξε ότι η αγορά των συγκεκριμένων λεωφορείων ήταν συμφέρουσα και πως αντίστοιχα οχήματα πωλούνταν ακριβότερα στην ευρωπαϊκή αγορά. Συγκεκριμένα στην έκθεση αναφέρονται συγκεκριμένες τιμές πώλησης τέτοιων μεταχειρισμένων λεωφορείων και συγκρίνονται με τις 11.000 ευρώ που κόστισε το κάθε ένα για τον δήμο Θεσσαλονίκης.
Πηγές έλεγαν πως η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης έχει ενημερωθεί για το γεγονός ότι η υπόθεση τέθηκε στο αρχείο. Άλλωστε η αγορά των συγκεκριμένων λεωφορείων αποτέλεσε για μεγάλο διάστημα εστία έντονης αντιπαράθεσης στο δημοτικό συμβούλιο.
Την ίδια ώρα μία ακόμη καταγγελία εξετάζεται, πάλι στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης που διατάχθηκε, ύστερα από ανώνυμη καταγγελία για την αγορά των ίδιων 49 λεωφορείων από τη Λειψία. Στο επόμενο διάστημα αναμένεται ο εισαγγελέας να κρίνει πού θα οδηγηθεί η δεύτερη δικογραφία για την αγορά των οχημάτων, χωρίς να είναι γνωστό εάν εξετάζονται και άλλες παράμετροι, εκτός αυτών που ελέγχθηκαν στην πραγματογνωμοσύνη που ζητήθηκε και περιλαμβάνεται στην πρώτη δικογραφία.
Στο μεταξύ τα συγκεκριμένα λεωφορεία κυκλοφορούν κυρίως τους χειμερινούς μήνες, καθώς είναι κατασκευασμένα για τέτοιο περιβάλλον. Βέβαια ο ΟΑΣΘ ανέλαβε και αποκατέστησε σε ένα μεγάλο μέρος τους προβλήματα που είχαν, όπως οι καταλύτες που αντικαταστάθηκαν, ενώ εγκαταστάθηκαν και συστήματα κλιματισμού για το καλοκαίρι.
Του Κώστα Καντούρη / πηγή εφημερίδα KARFITSA