Με αφορμή τον πρόσφατο θάνατο δικυκλιστή από λεωφορείο των ΚΤΕΛ η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας καταγγέλλει την πρακτική των παράνομων στάσεων και ελιγμών επί της Εγνατίας Οδού από τα υπεραστικά λεωφορεία προκειμένου να αποβιβάσουν/επιβιβάσουν επιβάτες
● Την επικινδυνότητα των κινήσεων αυτών επισημαίνει και η Εγνατία Οδός
● Απορρίπτουν τις κατηγορίες τα ΚΤΕΛ.
Mια εικόνα διαχρονικής ασυδοσίας που είχε ως αποτέλεσμα και τον πρόσφατο θάνατο δικυκλιστή από υπεραστικό λεωφορείο που πραγματοποιούσε ελιγμό ύστερα από παράνομη στάση στα όρια της Εγνατίας Οδού καταγγέλλει με αναφορά προς τον εισαγγελέα Ιωαννίνων η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας (ΟΣΜΕ).
Το δυστύχημα στο οποίο έχασε τη ζωή του ένας 33χρονος δικυκλιστής από την Κοζάνη συνέβη νωρίς το απόγευμα της 25ης Μαΐου 2023 και η ΟΣΜΕ το συνδέει με την εμμονή των λεωφορείων ΚΤΕΛ να πραγματοποιούν στάσεις και ελιγμούς προκειμένου να αποβιβάσουν και επιβιβάσουν επιβάτες σε διάφορα σημεία της Εγνατίας Οδού. Το υπεραστικό λεωφορείο είχε ξεκινήσει από τα Ιωάννινα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη και λίγο μετά τις 3 μ.μ. βγήκε από τον ανισόπεδο κόμβο Κοζάνης και, σύμφωνα με την ΟΣΜΕ, «παρά τις συστάσεις της Εγνατίας Οδού, αποβίβασε επιβάτες εντός του συγκεκριμένου κόμβου, σε σημείο όπου δεν υφίσταται νόμιμη στάση».
«Κατόπιν, από το συγκεκριμένο σημείο και διασχίζοντας καθέτως την παλιά Εθνική Οδό Ιωαννίνων-Κοζάνης, επιχείρησε αναστροφή προκειμένου να εισέλθει στην Εγνατία Οδό μέσω του ίδιου κόμβου. Η κίνηση αυτή του συγκεκριμένου λεωφορείου είχε ως αποτέλεσμα την εμπλοκή του σε τροχαίο θανατηφόρο δυστύχημα, κατά το οποίο ένας 33χρονος νέος άνθρωπος, οδηγός μοτοσικλέτας, έχασε τη ζωή του», αναφέρει η καταγγελία.
Το σκηνικό του δυστυχήματος είναι καταγεγραμμένο από κάμερες ασφαλείας της Εγνατίας Οδού και δείχνει αρχικά ότι το υπεραστικό λεωφορείο έχει σταματήσει στην έξοδο του δρόμου που συνδέει την Εγνατία Οδό με την παλαιά εθνική οδό Ιωαννίνων-Κοζάνης. Εκεί αποβιβάζει επιβάτες, καταλαμβάνοντας οδόστρωμα που προορίζεται για οχήματα που στρίβουν προς Ιωάννινα. Οταν όμως τελειώνει η αποβίβαση, το μεγάλο όχημα ξεκινά διαδικασία αναστροφής για να επιστρέψει στη συνδετήρια οδό προς Εγνατία. Ο ελιγμός αυτός έχει ως συνέπεια το δίκυκλο που έρχεται με κατεύθυνση προς Κοζάνη να πέσει στο αριστερό πλευρό του λεωφορείου και να εξοστρακιστεί στις μπάρες ασφαλείας της παλαιάς εθνικής.
Η ΟΣΜΕ συνδέει το τραγικό δυστύχημα με την πρακτική των ΚΤΕΛ να πραγματοποιούν στάσεις σε διάφορα σημεία όπου δεν προβλέπεται. Πριν από 9 χρόνια, η ΟΣΜΕ και άλλα σωματεία εργαζομένων είχαν καταγγείλει με αλλεπάλληλες αναφορές ότι τα λεωφορεία πραγματοποιούσαν στάσεις πάνω στο οδόστρωμα της Εγνατίας.
Συγκεκριμένα, το Σωματείο Οδηγών-Εισπρακτόρων και Λοιπού Προσωπικού Αστικού και Υπεραστικού ΚΤΕΛ Ιωαννίνων κατήγγειλε τον Απρίλιο του 2014 ότι το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων είχε εκδώσει εσωτερική διαταγή με την οποία υποχρέωνε τους οδηγούς να εκτελούν στάση στο 29ο χιλιόμετρο πάνω στην Εγνατία και σε άλλα σημεία (Κοζάνη, Αλεξάνδρεια, Κλειδί, Βασιλικό, Τύρια κ.λπ.).
Το σωματείο ανέφερε ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. είχε στείλει έγγραφο με το οποίο διευκρίνιζε ότι «απαγορεύεται η στάση σε οποιοδήποτε σημείο επί της Εγνατίας και προτείνει τη στάση εκτός Εγνατίας Οδού σε προκαθορισμένα σημεία, σε χώρους κατάλληλα μελετημένους, διαμορφωμένους και με την απαραίτητη σήμανση». Τόνιζε επίσης ότι με αφορμή το έγγραφο της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», άλλο ΚΤΕΛ (Θεσπρωτίας) σταμάτησε να εκδίδει εισιτήρια για αποβίβαση επί της Εγνατίας. Παράλληλα τότε, το Συνδικάτο Εργαζομένων Μεταφορών Περιφέρειας Ηπείρου και Νήσου Κέρκυρας είχε καταθέσει μηνυτήρια αναφορά βάσει της οποίας οι υπεύθυνοι του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων παραπέμφθηκαν σε δίκη.
Σε έγγραφό της με ημερομηνία 17/2/2014, η Εγνατία Οδός ανέφερε συγκεκριμένα ότι «καθημερινά τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ αποβιβάζουν επιβάτες τους επί της Εγνατίας Οδού» και τόνιζε ότι αυτό απαγορεύεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, σημειώνοντας επίσης ότι στους αυτοκινητοδρόμους απαγορεύεται η κυκλοφορία πεζών αλλά και «η χρήση της Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης για οποιαδήποτε άλλη χρήση πέραν των έκτακτων αναγκών».
Επιστρέφοντας στην καταγγελία, μετά το πρόσφατο δυστύχημα με το δίκυκλο, η ΟΣΜΕ επισημαίνει ότι «παρά τη σύσταση της Εγνατίας Οδού προς τα ΚΤΕΛ αντιμετώπισης του σοβαρού ζητήματος των στάσεων αποβίβασης και επιβίβασης επιβατών μετά την έξοδο από τον ανισόπεδο κόμβο και πραγματοποίηση των στάσεων σε νόμιμη θέση επί του Εθνικού ή Επαρχιακού Δικτύου, η επιχείρηση Υπεραστικό ΚΤΕΛ Ν. Ιωαννίνων Α.Ε., μη λαμβάνοντας υπόψη τίποτα από όλα αυτά, πραγματοποιούσε μέχρι και τις 25-5-2023 στάσεις αποβίβασης και επιβίβασης επιβατών εντός των κυκλοφοριακών κόμβων».
Με αφορμή, όμως, το δυστύχημα, η ΟΣΜΕ επανέρχεται και σε άλλες παλαιότερες καταγγελίες που αφορούν εργασιακά θέματα, ρωτώντας και τους υπόλοιπους αποδέκτες της καταγγελίας (υπουργούς Υποδομών-Μεταφορών, Εργασίας, Προστασίας του Πολίτη, Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, Περιφέρεια Ηπείρου, ΑΑΔΕ κ.λπ.) σχετικά με:
● Την αναγκαστική αποχώρηση τουλάχιστον 25 εργαζομένων που δεν άντεξαν την πολύμηνη ένταξή τους σε καθεστώς αναστολής σύμβασης εργασίας.
● Την παράνομη υπεραπασχόληση των μετόχων οδηγών των ΚΤΕΛ κατά την περίοδο της πανδημίας.
● «Εχει καταχωρηθεί η υπεραπασχόληση 25 οδηγών μετόχων, οι οποίοι εργάζονται σήμερα, όπως μας έχει καταγγελθεί, σε 50 λεωφορεία;» ρωτά η ΟΣΜΕ, κρούοντας κώδωνα κινδύνου ότι από έναν τέτοιο τρόπο απασχόλησης μπορεί να προκληθεί ατύχημα.
● Τονίζουν, επίσης, ότι ο οδηγός που ενεπλάκη στο δυστύχημα στις 25/5/23 είναι ένας από τους 25 μετόχους του ΚΤΕΛ που εργάζονται σε λεωφορεία άλλων ιδιοκτητών.
Ο πρόεδρος των ΚΤΕΛ
Η «Εφ.Συν.» ζήτησε τοποθέτηση επί των καταγγελιών της ΟΣΜΕ από τον πρόεδρο του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων, Γρηγόρη Γκίκα, ο οποίος προσπάθησε να αποσυνδέσει τη στάση από το δυστύχημα και, μεταξύ άλλων, μας ανέφερε προφορικά ότι:
● Η στάση του λεωφορείου στο συγκεκριμένο σημείο ήταν λάθος του οδηγού, αλλά δεν σχετίζεται με το δυστύχημα που συνέβη 7-8 λεπτά αργότερα.
● Η αναστροφή στο συγκεκριμένο σημείο απαγορεύεται, αλλά αποτελεί τροχονομική παράβαση.
● Το δίκυκλο ερχόταν με μεγάλη ταχύτητα άνω των 120 χιλιομέτρων ανά ώρα.
● Ουδέποτε τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ έκαναν στάση στη ΛΕΑ της Εγνατίας.
● Μετά την πανδημία, τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ έχουν μειωθεί πάνω από 50% σε σχέση με το παρελθόν και αυτό επιτρέπει σε ιδιοκτήτες οδηγούς να εργάζονται και σε άλλα λεωφορεία χωρίς να παραβιάζουν τα ανώτατα όρια εργασίας. Οι αυτοαπασχολούμενοι δεν καταγράφονται στην ΕΡΓΑΝΗ αλλά στους καταλόγους του ΚΤΕΛ.
● Οι καταγγελίες της ΟΣΜΕ είναι ψευδέστατες και συκοφαντικές και έχει δοθεί εντολή σε δικηγόρο για κατάθεση μήνυσης.