Τα 65 χρόνια ζωής συμπληρώνει σήμερα το γήπεδο της Τούμπας καθώς στις 6 Σεπτεμβρίου του 1959 έγιναν τα εγκαίνια του νέου τότε γηπέδου του ΠΑΟΚ.
Ο λόγος για ένα από τα πιο θρυλικά γήπεδα της Ελλάδας και ένα από τα πιο ξακουστά γήπεδα όλου του κόσμου, με τον σύλλογο των προσφυγικών και λαϊκών στρωμάτων της Θεσσαλονίκης να βρίσκεται μια ανάσα από τη δημιουργία της Νέας Τούμπας. Ωστόσο ξεχωριστή είναι και η ιστορία της μετακόμισης του ΠΑΟΚ από το γήπεδο στην περιοχή της πλατείας συντριβανίου, πλησίον του άλλοτε προσφυγικού συνοικισμού τη Αγίας Φωτεινής, στην Τούμπα και την φημισμένη αλάνα.
Συγκεκριμένα αφού υπήρξε η αγορά των οκτώ στρεμμάτων γης από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο στην περιοχή του γηπέδου του Σιντριβανίου για την δημιουργία νέων σχολών απαιτούσε τη μεταστέγαση του “δικεφάλου το Βορρά” και η έκταση ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Αμύνης στην περιοχή της Τούμπας κρίθηκε ως ο κατάλληλος χώρος. Ο τότε Υπουργός Εθνικής Αμύνης πτέραρχος Γιώργος Θέμελης παραχώρησε τα 30 στρέμματα με την υπ’ αριθμόν 41485 της 11ης Μαΐου 1957 απόφαση παραχωρητηρίου και μάλιστα ανέλαβε ο ίδιος πρόεδρος της επιτροπής ανεγέρσεως νέου σταδίου. Το τίμημα της έκτασης ορίστηκε στο 1,5 εκατ. δραχμές και αποπληρώθηκε από την διοίκηση της ομάδας σε 20 εξαμηνιαίες δόσεις των 75.000 δραχμών.
Στις 7 Φεβρουαρίου 1958 παραδόθηκε από επιτροπή αξιωματικών του Γ’ Σώματος Στρατού στους εκπροσώπους του ΠΑΟΚ ο χώρος στην περιοχή της Τούμπας. Στον χώρο υπήρχαν ακόμη τολ, τα στρατιωτικά παραπήγματα, όπου διέμεναν θύματα του εμφυλίου πολέμου και σεισμόπληκτων και η μετεγκατάσταση των πολιτών κόστισε στον ΠΑΟΚ 70.000 δραχμές. Το συνολικό κόστος της δημιουργίας τους γηπέδου υπολογίστηκε στα 6 εκατ. δραχμές και μάλιστα μόλις το 1,1 εκατ. δραχμές εκταμιεύθηκε από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού.
Από την άνοιξη του 1958 ξεκίνησαν οι χωματουργικές εργασίες και στη συνέχεια προχώρησαν στην κατασκευή του γηπέδου που σχεδίασαν ο αρχιτέκτονας Μηνάς Τρεμπέλας και ο πολιτικός μηχανικός Αντώνης Τριγλιανός. Τις εκσκαφές πραγματοποίησαν συνεργεία του στρατού και το φθινόπωρο ξεκίνησαν τα έργα θεμελίωσης, αφού είχε ολοκληρωθεί η περίφραξη. Η δημιουργία των κερκίδων που θα χωρούσαν 20.000 φιλάθλους ξεκίνησε από ανατολικά. Ο ΠΑΟΚ για να καλύψει τα έξοδα της ανέγερσης του σταδίου τον Απρίλιο του 1958 προχώρησε στη έκδοση «Λαχείου Υπέρ Ανεγέρσεων του Νέου Σταδίου ΠΑΟΚ», το οποίο κόστιζε 20 δραχμές και από το 1956 η διοίκηση είχε προχωρήσει στην παρακράτηση του 15% των εισπράξεων από τα εισιτήρια για το ταμείο του νέου γηπέδου.
Οι φίλοι του Δικέφαλου, εκτός από χρήματα από το περίσσευμά τους, συνεισέφεραν στην ανέγερση του γηπέδου και με αρκετές εργατοώρες εθελοντικής εργασίας. Ουσιαστικά μέσα σε ένα χρόνο ολοκληρώθηκαν τα έργα για την δημιουργία του γηπέδου και οργανώθηκαν τα εγκαίνια για την Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 1959 σε φιλική αναμέτρηση με την ΑΕΚ (1-0 με σκόρερ τον Κώστα Κιουρτζή). Η παρουσία του Πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή ματαιώθηκε την τελευταία στιγμή, αλλά παραβρέθηκαν αρκετοί Υπουργοί της Κυβέρνησης του, ενώ η μπάλα για την πρώτη σέντρα έπεσε στις 5:30 από αεροπλάνο της Αεροπορικής Βάσεως Σέδες.
Μάλιστα την ημέρα των εγκαινίων παραβρέθηκαν 15.000 φίλαθλοι του ΠΑΟΚ, όση και η χωρητικότητα του γηπέδου στους πρώτους μήνες, ενώ στη συνέχεια αυξήθηκε σε 20.000 για να φτάσει με έργα επέκτασης τις 45.000 στα μέσα της δεκαετίας του ’70. Το φράγμα των 20.000 θεατών έσπασε στις 28 Απριλίου 1963 στην ισόπαλη (1-1) αναμέτρηση με τον Παναθηναϊκό (20.131), ενώ οι 30.000 ξεπεράστηκαν στις 19 Μαρτίου 1967 στη νίκη επί του Ολυμπιακού με 2-0 (31.504). Το απόλυτο ρεκόρ είναι στα 45.252 εισιτήρια και έγινε στις 19 Δεκεμβρίου 1976 στην ισόπαλη (0-0) αναμέτρηση με την ΑΕΚ. Το 1981, μετά την τραγωδία του σταδίου Καραϊσκάκη μειώθηκαν οι θέσεις σε όλα τα γήπεδα της Ελλάδας και η χωρητικότητα του έπεσε στις 41.073 θέσεις, ενώ το 1998 τοποθετήθηκαν σε όλες τις θύρες καθίσματα για να γίνουν πλέον 32.000 οι θέσεις και τα πρόσθετα μέτρα ασφαλείας το έριξαν στις 28.701 θέσεις. Στις 22 Μαρτίου 1980 κατέρρευσε τμήμα της θύρας 8 του γηπέδου ως αποτέλεσμα του σεισμού των 6.5 Ρίχτερ που είχε γίνει ενάμισι χρόνο νωρίτερα στην Θεσσαλονίκη και ο ΠΑΟΚ αναγκάστηκε να αφήσει το γήπεδο για ένα χρόνο μέχρι να αποκατασταθούν οι σοβαρές ζημιές.
Με την έλευση του κ. Ιβάν Σαββίδη στην ΠΑΕ ΠΑΟΚ το 2012, προχώρησαν με ταχύτατους ρυθμούς οι αλλαγές βελτίωσης σε συγκεκριμένους χώρους στο γήπεδο της Τούμπας και πιο συγκεκριμένα στα αποδυτήρια, στην είσοδο, στους χώρους των γραφείων, στην αίθουσα συσκέψεων και στην προεδρική σουίτα. Παρεμβάσεις που έγιναν, αφού προηγουμένως είχαν μελετηθεί οι αντίστοιχοι χώροι σε μεγάλα ευρωπαϊκά γήπεδα. Το δυσκολότερο εγχείρημα ωστόσο, παρέμενε η ανακατασκευή των αποδυτηρίων, καθώς οι εργασίες ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της αγωνιστικής περιόδου και τα κενά ανάμεσα στους αγώνες ήταν πολύ μικρά για να γίνουν οι απαιτούμενες εργασίες. Όποιος έχει δει τα νέα αποδυτήρια των γηπεδούχων, αντιλαμβάνεται αμέσως τα ιδιαίτερα εργονομικά ατομικά καθίσματα των ποδοσφαιριστών, τον προσωπικό χώρο τους, τα πλέον σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα, τις ανέσεις στα μπάνια, αλλά και στην πισίνα παγωμένου νερού, που κρίνεται απαραίτητη για την άμεση αποκατάσταση μετά τους αγώνες. Τα χρώματα που χρησιμοποιήθηκαν για να ντυθεί ο χώρος είναι το ασπρόμαυρο του ΠΑΟΚ, ενώ ο φωτισμός κάνει το χώρο ιδιαίτερα εντυπωσιακό, με τον έμβλημα της ομάδας να δεσπόζει στο ταβάνι και να φωτίζει ανάλογα το χώρο. Οι ανακατασκευασμένοι χώροι έγιναν με προδιαγραφές 5 αστέρων και είναι σίγουρα οι πιο εντυπωσιακοί στην Ελλάδα.
Πηγή:inpaok.com