Ένα μοναδική ψηφιακό ταξίδι στη νεότερη ιστορία και στους πολιτιστικούς θησαυρούς της πόλης δημιούργησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης μέσω της πλατφόρμας discover.thessaloniki.gr.
Τα αποτελέσματα του έργου «Ψηφιακή ανάδειξη, αξιοποίηση και προβολή της νεότερης άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς του Δήμου Θεσσαλονίκης», το οποίο παρουσιάζει το ιστορικό και πολιτιστικό απόθεμα της πόλης αξιοποιώντας τις σύγχρονες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, παρουσιάστηκαν σήμερα στη Δημοτική Πινακοθήκη.
Το έργο, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εσωτερικών και είναι ενταγμένο στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τον ΟΤΕ και την ENNEAS, προσφέρει στο ευρύ σε ηλεκτρονική μορφή σημαντικό μέρος του αποθετηρίου της Κεντρικής Δημοτικής Βιβλιοθήκης και της Δημοτικής Πινακοθήκης του Δήμου Θεσσαλονίκης. Συνολικά, ψηφιοποιήθηκαν 1.200 σπάνια βιβλία που χρονολογούνται από τον 16ο έως τον 19ο αιώνα και 600 έργα τέχνης, συμπεριλαμβανομένων σκίτσων του Γύζη.
Πρόκειται για ένα καινοτόμο εγχείρημα που έχει ως στόχο η πολιτιστική κληρονομιά να καταστεί ψηφιακά διαθέσιμη στο σύνολο της παγκόσμιας κοινότητας μέσω του διαδικτύου.
«Η τεχνολογία τίθεται στην υπηρεσία του πολιτισμού και τα δύο μαζί στην υπηρεσία του πολίτη. Σε αυτόν τον χώρο έχουν γραφτεί σελίδες που σχετίζονται με την ιστορία της πόλης μας και τον πολιτισμό κι έρχεται τώρα η τεχνολογία να το κάνει ένα πολύ απλό μέσο, για να πάει μέχρι και το τελευταίο σπίτι. Ξεκινάμε μία νέα εποχή όπου οι συμπολίτες μας, χωρίς να χρειαστεί να έρχονται εδώ, μπορούν να βλέπουν ό,τι έχει γίνει, ό,τι παρέχει η Δημοτική Πινακοθήκη», ανέφερε στην ομιλία του ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης.
Ο Δήμαρχος σημείωσε πως παράλληλα αρχίζει και μία καινούργια εκπαιδευτική προσπάθεια που θα βοηθήσει τα παιδιά με διαδραστικό τρόπο να κατανοήσουν και να αγαπήσουν αυτά που βλέπουν. Τόνισε επίσης ότι πρόκειται για το αποτέλεσμα της πολύ καλής συνεργασίας μεταξύ των Αντιδημαρχιών Ψηφιακής Πολιτικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας.
Ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας, Βασίλης Γάκης, σημείωσε πως η χρήση της τεχνολογίας κάνει ιδιαίτερα ελκυστική και την εκπαιδευτική διαδικασία, τονίζοντας ότι μέσα από το παιχνίδι και τις δραστηριότητες μάθησης τα παιδιά θα μπορέσουν να έρθουν σε επαφή με την ιστορία της Κάζα Μπιάνκα, να ανακαλύψουν θησαυρούς αποκομίζοντας τα οφέλη μίας μοναδικής πολιτιστικής εμπειρίας. «Η δημιουργία αποθετηρίου μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη για την επιστημονική κοινότητα και για το ευρύ κοινό», είπε και πρόσθεσε πως μπορεί να συμβάλει «στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, στην έρευνα και στην εκπαίδευση, στον ψηφιακό εγγραμματισμό, στην ανοιχτή γνώση, στη διασύνδεση με άλλες βιβλιοθήκες και αρχεία και στην υποστήριξη της διεθνούς έρευνας».
«Το έργο που παρουσιάζουμε σήμερα αποτελεί την απάντηση στις σύγχρονες προκλήσεις διατήρησης και προβολής της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, προσαρμόζοντάς την στα δεδομένα της ψηφιακής εποχής. Μέσω της ψηφιοποίησης και αξιοποίησης τεχνολογιών, όπως η επαυξημένη και η εικονική πραγματικότητα, δημιουργούμε ένα μοναδική ψηφιακό αποθετήριο που όχι μόνο διαφυλάσσει, αλλά και εμπλουτίζει την εμπειρία των χρηστών», ανέφερε από την πλευρά του ο Αντιδήμαρχος Ψηφιακής Πολιτικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Κώστας Βασιλόπουλος.
Τις εφαρμογές που είναι διαθέσιμες μέσω της πλατφόρμας παρουσίασε εκ μέρους της ENNEAS ο Γιώργος Πατσέας. Όπως επισήμανε, εκτός από αποθετήριο, υπάρχει πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης με ελεύθερη πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό. Η πρώτη ενότητα αφορά στον Νικόλαο Γύζη και είναι εμπλουτισμένη με διαδραστικά παιχνίδια και δραστηριότητες, ενώ ο Δήμος ετοιμάζει και άλλα μαθήματα. Επίσης, υπάρχει διαδραστική εφαρμογή GIS, η οποία ζωντανεύει την Επανάσταση του 1821 στη Μακεδονία, Ψηφιακό Μουσείο Εικονικής Πραγματικότητας που αναπαριστά πιστά τους χώρους της Casa Bianca σε 3D, που είναι διαθέσιμο για VR, υπολογιστές και κινητά και AR παιχνίδι Παιχνίδι Κρυμμένου Θησαυρού στην Casa Bianca, όπου τα παιδιά μέσα από mini games, όπως παζλ και ναρκαλιευτή, προσεγγίζουν με τρόπο πρωτοποριακό την τέχνη και την ιστορία της Πινακοθήκης.
«Η Δημοτική Πινακοθήκη αλλάζει σελίδα και γίνεται πιο ελκυστική και με τη βοήθεια της τεχνολογίας μιλάει στη γλώσσα των νέων», σημείωσε η προϊσταμένη της Δημοτικής Πινακοθήκης, Μαργαρίτα Σαλπιγγίδου. Από την πλευρά της, η προϊσταμένη της Κεντρικής Δημοτικής Βιβλιοθήκης, Ελένη Τσιτσιμίκλη, επισήμανε πως τα τεκμήρια που φυλάσσονταν στις υπηρεσίες του Δήμου παίρνουν νέα ζωή και τόνισε πως η διάθεσή τους στο διαδίκτυο δεν είναι τεχνολογική καινοτομία, αλλά μία πράξη πολιτισμού, μία προσφορά γνώσης.