Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου, 2024
Αρχικήseleo ΘέμαΖέρβας: Αφού ξόδεψε 100δες χιλιάδες ευρώ για ποδηλατόδρομο, τώρα τον καταργεί

Ζέρβας: Αφού ξόδεψε 100δες χιλιάδες ευρώ για ποδηλατόδρομο, τώρα τον καταργεί

.

******

Ένα έργο που χαρακτηρίστηκε πρόχειρο από την πρώτη στιγμή , όμως η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης προχώρησε στην κατασκευή του επιβαρύνοντας τα ταμεία με περισσότερα από 300.000 ευρώ

 

Από 10 Φεβρουαρίου ο διπλής κατεύθυνσης ποδηλατόδρομος που είχε φτιαχτεί επί της οδού Κ.Καραμανλή, στη Θεσσαλονίκη καταργείται.

Πριν από περίπου 18 μήνες, μέσα Ιουλίου του 2020, τρία χιλιόμετρα στον πολυσύχναστο δρόμο της Καραμανλή έγιναν ένας προσωρινός ποδηλατόδρομος με την δικαιολογία «λόγω της πανδημίας και για επιτακτικούς λόγους αποφυγής συνωστισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς και στα πεζοδρόμια».

Πριν λίγες ημέρες όμως ανακοινώθηκε από την διοίκηση ότι ο πρόχειρος ποδηλατόδρομος αποδείχθηκε στην πράξη αποτυχημένος.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις που είχε στα χέρια του ο Δήμος Θεσσαλονίκης μέχρι τον Ιούλιο του 2020, στην Κωνσταντίνου Καραμανλή -χωρίς να υπάρχει έως τότε υποδομή αποκλειστικής χρήσης-  κινούνταν περίπου πέντε ποδήλατα ανά ώρα αιχμής. Οι μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου ποδηλάτου που διεξήχθησαν στην  Κωνσταντίνου Καραμανλή τον Σεπτέμβριο του 2020 -μετά τη δημιουργία της προσωρινής υποδομής- έδειξαν σε ώρες αιχμής 50 ποδήλατα/ώρα, ενώ στις αντίστοιχες μετρήσεις που έγιναν έναν χρόνο μετά καταγράφηκε κίνηση 65 ποδηλάτων και πατινιών ανά ώρα κατά τις ίδιες ώρες αιχμής.

Εκτός από την μηδαμινή ροή ποδηλάτων, συχνό ήταν το φαινόμενο της παραβίασης του από παράνομα σταθμευμένα οχήματα, καθώς στην περιοχή οι κάτοικοι και οι καταναλωτές ζουν ένα μαρτύριο μέχρι να βρουν μια κενή θέση στάθμευσης, οπότε καβαλούσαν τον ποδηλατόδρομο ειδικά τις βραδινές ώρες.

Τα ποσά που ξόδεψε ο Δήμος

Τα λεφτά που ξόδεψε ο Δήμος για να κατασκευαστούν οι ποδηλατόδρομοι, οι οποίοι έγιναν εν μια νυκτί και για τους οποίους δεν πραγματοποιήθηκε καμία μελέτη είναι αρκετές χιλιάδες ευρώ. Ένα ποσό που δόθηκε σε ένα έργο που ούτε βοήθησε το κυκλοφοριακό ζήτημα, ούτε την μείωση της εξάπλωσης του κορωνοϊού.

Πιο συγκεκριμένα, για την κατασκευή τόσο του ποδηλατόδρομου στη Λ.Νίκης, όσο και στην Κ.Καραμανλή δόθηκαν πάνω 140.000 ευρώ για προμήθεια ασφαλτικού σκυροδέματος, περίπου 12.000 για αγορά μηχανημάτων για την κατασκευή τους, όπως επίσης πάνω από 150.000 ευρώ για την προμήθεια υλικών οδικής σήμανσης και 3.980 ευρώ για ανταλλακτικά μηχανημάτων.

Αγορά μηχανημάτων
Ανταλλακτικά Μηχανημάτων
Διαφόρων αναλώσιμων και λοιπών υλικών
προμήθεια υλικών οδικής σήμανσης
Για σκυρόδεμα
Για σκυρόδεμα

Οι χάρτες για τους πρόχειρους ποδηλατόδρομους

Μετά από ένα διάστημα ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, δημιούργησαν τον Ποδηλατικό Χάρτη Θεσσαλονίκης. Στον χάρτη αυτόν υπάρχουν οι ποδηλατικές διαδρομές, ενώ ο Δήμος έκανε αρκετές προωθητικές ενέργειες, όπως μέσα από τοπικά site της πόλης δίνοντας χρήματα για διαφημιστικές αναρτήσεις.

Από την άλλη για την εκτύπωση των εντύπων δόθηκαν πάνω 3.000 ευρώ.

Ο ανεπαρκέστατος ποδηλατόδρομος

Μιλώντας στο seleo.gr ο δημοτικός σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος, τόνισε ότι ο Δήμος ήταν αναγκασμένος να δώσει κάποιο βάρος στους ποδηλατόδρομους -με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ- γιατί ήταν ευρωπαϊκή κατεύθυνση, ως μέτρο διευκόλυνσης της αυτόνομης κίνησης των πολιτών κατά την περίοδο της πανδημίας.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «ο ανεπαρκέστατος ποδηλατόδρομος που είχε κατασκευαστεί, εγκαταλείφθηκε από τη διοίκηση Ζέρβα χωρίς συντήρηση και μέριμνα, είχε ως αποτέλεσμα, σε πολλά σημεία να καταλαμβάνεται από σταθμευμένα αυτοκίνητα ή να χρησιμοποιείται για την κυκλοφορία αυτοκινήτων», συμπληρώνοντας ότι «τώρα, ενώ δεν έχει τελειώσει η πανδημία, καταργούν τον ποδηλατόδρομο της Καραμανλή, που ήδη καταλαμβανεται από ημι-σταθμευμένα αυτοκίνητα, χωρίς να δίνουν εναλλακτική λύση στους ποδηλάτες της Ανατολικής Θεσσαλονίκης».

Ο κ. Τρεμόπουλος εξήγησε ότι αυτό που θα μπορούσαν να κάνουν είναι να διαπλατύνουν το στενό πεζοδρόμιο στο κέντρο της οδού με τα δέντρα και να προσθέσουν μια ποδηλατολωρίδα ανά κατεύθυνση. «Θα καταλαμβάνει λιγότερο χώρο από αυτόν που πιάνει συνολικά μια κανονική λωρίδα κυκλοφορίας ενώ τώρα οι ποδηλατόδρομοι πιάνουν δύο λωρίδες -μια ανά κατεύθυνση- με μια λωρίδα υποτίθεται για τους πεζούς, που κανείς δεν τη χρησιμοποιεί γιατί έχουν το ήδη φαρδύ πεζοδρόμιο. Χρειάζεται όμως σχεδιασμός που θα προστατεύει τους ποδηλάτες και όχι απλώς μια γραμμή στο οδόστρωμα. Πάνω στο κεντρικό πεζοδρόμιο ο ποδηλατόδρομος θα προστατεύεται από οποιαδήποτε κατάληψη από τα αυτοκίνητα, με ασφαλείς διαχωρισμένες λωρίδες».

«Η Θεσσαλονίκη δεν χρειάζεται σπαράγματα ποδηλατοδρόμων απο εδώ και απο εκεί»

Στον τερματισμό της λειτουργίας του ποδηλατόδρομου της Καραμανλή αναφέρθηκε και η δημοτική παράταξη «Μένουμε Θεσσαλονίκη» λέγοντας ότι «η απόφαση της διοίκησης δείχνει ότι ο σχεδιασμός του εν λόγω ποδηλατοδρόμου δεν ήταν βιώσιμος, γιατί συγκρούεται με κοινωνικές ανάγκες που εξυπηρετεί ο συγκεκριμένος δρόμος, των κατοίκων και των επαγγελματιών. Δεν λειτούργησε επίσης γιατί ο σχεδιασμός δεν έλαβε υπόψη το γεγονός ότι δεν είναι τόσο θελκτικό να κάνει κανείς ποδήλατο σε έναν μεγάλο και συχνά μποτιλιαρισμένο δρόμο, προσπαθώντας να κάνει σλάλομ ανάμεσα σε πεζούς και ανοιγμένες πόρτες αυτοκινήτων που σταματούσαν ακριβώς από δίπλα. Η απόφαση αναστολής εκθέτει επίσης αυτή την τρομερή αντιφατικότητα αυτής της σχεδιαστικής νοοτροπίας: Ξεκινάς να κάνεις ένα έργο που θα διευκολύνει υποτίθεται τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης και τον περιορισμό χρήσης του αυτοκινήτου και καταλήγεις με περισσότερο μποτιλιάρισμα, κάτι που όπως δεν καταλαβαίνετε δεν είναι καθόλου οικολογικό».

Μάλιστα, η παράταξη τονίζει ότι το μεγαλύτερο λάθος της διοίκησης όσον αφορά την δημιουργία ασφαλούς δικτύου για τους ποδηλάτες είναι ότι «δεν φαίνεται να καταλαβαίνει τον χαρακτήρα του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης: Η ποδηλατοκινηση μέσα στις πόλεις διευκολύνεται όταν διέρχεται από δρόμους χαμηλής ταχύτητας ή/και δρόμους μικρής ροής. Εκεί η μέση ταχύτητά του προσεγγίζει των υπολοίπων οχημάτων και έτσι η συνύπαρξή τους δεν δημιουργεί κινδύνους ασφαλείας, και δεν πιέζει τους ποδηλάτες (γιατί υπάρχει και ψυχική κόπωση όταν κάνεις ποδήλατο στην Εγνατία και από δίπλα βράζουν τα μποτιλιαρισμένα αυτοκίνητα ή σε προσπερνάνε με πολλαπλάσια ταχύτητα). Αυτό που χρειάζεται επομένως είναι εναλλακτικές διαδρομές μέσα από μικρούς δρόμους αφενός, αφετέρου να σχεδιαστούν δύο μεγάλες διαδρομές που να επιτρέπουν την έξοδο από την πόλη σε παρακείμενους τόπους αναψυχής. Αν υπήρχε ασφαλής τρόπος να κάνει κανείς μια βόλτα με το ποδήλατό του μέχρι την Περαία ή το Δέλτα του Αξιού με άνεση και ασφάλεια, η ποδηλατοκίνηση στην Θεσσαλονίκη θα αύξανε σημαντικά την δημοφιλία της».

Προσθέτουν δε ότι η πόλη εκτός από το μετρό χρειάζεται παράλληλα ένα τραμ που να διέρχεται το παραλιακό μέτωπο, να ξεκινάει από τις αποθήκες του λιμανιού. «Και γιατί όχι να φτάνει μέχρι το αεροδρόμιο (κάτι που θα διευκόλυνε και την αναβίωση της ακτοπλοΐας στην πόλη, αλλά είναι άλλη συζήτηση αυτό). Ύστερα, απαιτείται συνολικός σχεδιασμός, δηλαδή διαδρομές ολοκληρωμένες, και όχι σπαράγματα ποδηλατοδρόμων διάσπαρτων από εδώ και από εκεί μέσα στην πόλη».

Ακολουθήστε το seleo.gr στο Facebook και στο Twitter

 

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.

Χορηγός Επικοινωνίας



Διαβάστε Ακόμα