Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΘεσσαλονίκηΑρχαιότητες Βενιζέλου / Να δοθεί το χρονοδιάγραμμα των έργων του μετρό Θεσσαλονίκης

Αρχαιότητες Βενιζέλου / Να δοθεί το χρονοδιάγραμμα των έργων του μετρό Θεσσαλονίκης

.

******

Ανοιχτά αφήνουν όλα τα ενδεχόμενα, ακόμη κι αυτό μιας νέας προσφυγής στο ΣτΕ, για το θέμα των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου εκπρόσωποι της Κίνησης Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν για ακόμη μια φορά ζήτησαν από τον πρωθυπουργό να αλλάξει στάση στο θέμα αυτό και να ακούσει τη διεθνή επιστημονική κοινότητα, η οποία ζητάει η βυζαντινή Μέση Οδός να παραμείνει αμετακίνητη στη θέση της, αμφισβήτησαν ανοιχτά ότι η εταιρεία που αναλαμβάνει το έργο της απόσπασης και επανατοποθέτησης έχει εμπειρία, κυρίως ως προς το σκέλος της επανατοποθέτησης, και συμβούλευσαν τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό «να είναι πιο μετρημένος» στις δηλώσεις του…

Τον κάλεσαν, αντί να επιδίδεται σε επιθέσεις προς τις συλλογικότητες και τους φορείς που προσέφυγαν στο ΣτΕ, να βγει και να πει «ποια είναι τα χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση του σταθμού Βενιζέλου και συνολικά του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης, που τεχνηέντως τα αποσιωπούν». Με δεδομένο ότι ένα από βασικά επιχειρήματα του ΥΠΠΟΑ και της Αττικό Μετρό ήταν ότι ο σταθμός πρέπει να έχει τελειώσει το 2023, όπως και το σύνολο της βασικής γραμμής του μετρό, διότι διαφορετικά θα πρέπει να επιστραφεί η κοινοτική χρηματοδότηση ύψους περίπου 700 εκατ. ευρώ, έχει μεγάλη σημασία το αν αυτό έχει αλλάξει. Κι αυτό διότι τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα και η απένταξη του έργου από τα κοινοτικά κονδύλια φαίνεται να έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της πλειοψηφίας των 13.

Τα μέλη της Κίνησης κατηγόρησαν τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό ότι ψεύδεται όταν ισχυρίζεται πως η μελέτη του σταθμού Βενιζέλου που προέβλεπε την κατά χώρα παραμονή των αρχαιοτήτων είχε «αβεβαιότητες» και πως απορρίφθηκε από την Αττικό Μετρό. «Ουδέποτε έγινε αυτό» τόνισαν και εξήγησαν ότι «η ΟΜ1 πέρασε από την Αττικό Μετρό και πληρώθηκε κανονικά. Στην ΟΜ2 έγιναν παρατηρήσεις από την Αττικό Μετρό που απαντήθηκαν μία προς μία από τον μελετητή, αλλά η εταιρεία μετά την αλλαγή διοίκησης δεν δέχθηκε καν να τις δει». «Ας υποβάλει λοιπόν ο κ. Ταχιάος μομφή για παράβαση καθήκοντος σε όσους/ες ενέκριναν και πλήρωσαν για την ΟΜ1» πρόσθεσαν.

ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΥΡΙΖΑ

Για «γέλια» οι εκτιμήσεις Ταχιάου

Αλλά και για το επιχείρημα του Ν. Ταχιάου για το κόστος των 25 εκατ. ευρώ για την παραμετροποίηση του συστήματος στην περίπτωση που ο σταθμός Βενιζέλου δεν λειτουργήσει τα μέλη της κίνησης το χαρακτήρισαν «σαθρό». «Δηλαδή, αν κάτι συμβεί και ένας σταθμός κάποια χρονική στιγμή θα πρέπει να κλείσει για ένα διάστημα, αυτό θα κοστίζει κάθε φορά 25 εκατ. ευρώ ή θα κλείνει όλο το μετρό;» διερωτήθηκαν – και σωστά. Αναφορικά με τους ισχυρισμούς του πως η αρχαιολογική ανασκαφή που θα συνεχιστεί στην περίπτωση του ξηλώματος της Μέσης Οδού θα διαρκέσει μόλις ενάμιση μήνα, μόνο γέλιο προκαλούν στους αρχαιολόγους. «Μόνο αν μπει μπουλντόζα, μπορεί να τελειώσει τόσο σύντομα…» σχολίασαν χαρακτηριστικά. Οι εκτιμήσεις οι δικές τους είναι ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον 18 μήνες, ενώ η μελέτη Κορρέ προβλέπει ότι το έργο της απόσπασης θα διαρκέσει τουλάχιστον τέσσερις μήνες.  Άρα μόνο η ολοκλήρωση του ανασκαφικού έργου θα απαιτήσει κοντά δύο χρόνια, χωρίς να υπολογίζεται το τι θα συμβεί αν στα πιο βαθιά στρώματα του εδάφους βρεθούν άλλες σημαντικές μη κινητές αρχαιότητες, κάτι που οι αρχαιολόγοι σχεδόν προεξοφλούν ότι θα συμβεί και πιθανόν να ξεκινήσει νέα αντιπαράθεση για την τύχη τους.

Οι 12 της μειοψηφίας αποδομούν την απόφαση των 13

Η τύχη της Μέσης Οδού ως γνωστόν κρίθηκε στο ΣτΕ από τη θετική ψήφο τής προέδρου του σώματος, την οποία, σημειωτέον, είχε επισκεφθεί η ΥΠΠΟΑ Λίνα Μενδώνη, ενώ με το που δόθηκε στη δημοσιότητα η περίληψη της απόφασης βγήκε στη σύνταξη… Οι εκπρόσωποι της Κίνησης Πολιτών δεν χρειάστηκε να αποδομήσουν το σκεπτικό της πλειοψηφίας των 13 δικαστών, αφού αυτό το κάνει η ισχυρή μειοψηφία των 12 δικαστών στο δικό της σκεπτικό. Τα επιχειρήματα της μειοψηφίας του ΣτΕ πρόβαλλαν και τόνισαν για ακόμη μια φορά, με δεδομένο ότι η απόφαση κρίθηκε στη μία ψήφο, ότι νομιμοποιεί και τη συνέχιση του αγώνα για τη διάσωση των αρχαιοτήτων.

Αντίδραση από τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων

Για το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του μετρό το κόστος της απόσπασης των αρχαιοτήτων αλλά και των ανασκαφών που θα ακολουθήσουν καλεί να πάρουν θέση η Αττικό Μετρό και η ηγεσία του ΥΠΠΟ και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, επισημαίνοντας ότι “ακόμη και αυτή τη στιγμή μπορεί να ληφθεί η γενναία απόφαση να παραμείνουν οι αρχαιότητες στη θέση τους, να παραδοθούν οι 12 σταθμοί της βασικής γραμμής το 2022, να λειτουργήσει το μετρό και να συνεχιστεί η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου σύμφωνα με την εφικτή και νόμιμη τεχνική λύση που προβλέπει την κατά χώρα διατήρηση του μνημειακού συνόλου”.

Ακολουθήστε το seleo.gr στο Facebook και στο Twitter

 

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.

Χορηγός Επικοινωνίας



Διαβάστε Ακόμα