Το ποσό των 93,5 εκατομμυρίων θα λάβει άμεσα η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-Webuild-Hitachi για αποζημιώσεις και τόκους υπερημερίας για το μετρό Θεσσαλονίκης. Τρεις εβδομάδες πριν την παράδοση του έργου, το Ελληνικό Δημόσιο μέσω της Ελληνικό Μετρό υπογράφει με δύο διαδοχικές αποφάσεις στις 6 Νοεμβρίου και 4 Οκτωβρίου αντίστοιχα, την έγκριση προς την κοινοπραξία του έργου (με leader την Άκτωρ) το ποσό των 68.083.700 ευρώ και αντίστοιχα τα 25.577.008 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για πέντε συνολικά διαιτησίες που υποβλήθηκαν στην Αττικό Μετρό τους προηγούμενους μήνες από την κοινοπραξία για τις οποίες μόνο η αμοιβή των διαιτητών προσδιορίζεται στο ύψος των 3,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Με τις πληρωμές αυτές διευθετούνται αξιώσεις εκατομμυρίων ευρώ χωρίς όπως εκτιμάται με αυτές να κλείνει οριστικά το μεγάλο κεφάλαιο των claims για το μετρό, για το οποίο η Ελληνικό Μετρό εκτιμάται ότι έχει πληρώσει συνολικά ποσά στα χρόνια που μεσολάβησαν της κατασκευής που προσεγγίζουν τα 500 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για αποζημιώσεις που χορηγήθηκαν διαχρονικά κατά την κατασκευή του έργου που ξεκίνησε το 2006, με αρχική εκτίμηση ολοκλήρωσης το 2012. Ωστόσο, οι καθυστερήσεις και οι αναβολές εξαιτίας τεχνικών και οικονομικών προβλημάτων οδήγησαν στην καθυστέρηση της παράδοσης για πάνω από 18 χρόνια και γέννησαν μεγάλες αξιώσεις από την πλευρά των κατασκευαστικών εταιρειών.
Η πληγή των έργων
Το διάστημα αυτό υπήρξαν διαδοχικές κυβερνητικές παρεμβάσεις και αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα, με αποτέλεσμα πολίτες και φορείς της πόλης να εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια για τη διαρκή αβεβαιότητα της ολοκλήρωσης του έργου. Επιστέγασμα της διαχρονικής κακοδαιμονίας του μετρό υπήρξαν τα σπουδαία και πλούσια αρχαιολογικά ευρήματα, κυρίως στην περιοχή της Βενιζέλου για τα οποία ξέσπασε έντονη πολιτική αντιπαράθεση τα προηγούμενα χρόνια. Η μεγάλη διαμάχη για το αν τα μνημεία της βυζαντινής Θεσσαλονίκης θα διατηρηθούν στον αρχικό τους χώρο ή θα μεταφερθούν καθυστέρησε περαιτέρω την πρόοδο του έργου, πρόσθεσε επιπλέον κόστος και αποτέλεσε αιτία για έντονες αντιπαραθέσεις μεταξύ φορέων, αρχαιολόγων και πολιτικών κομμάτων. Όσο τα κόμματα και οι φορείς της πόλης ύψωναν τα «τείχη» στη Βενιζέλου το «κοντέρ» των αποζημιώσεων έγραφε μηδενικά, με αποτέλεσμα ένα έργο που ξεκίνησε με αρχικό προϋπολογισμό λίγο πάνω από το 1 δις, σήμερα το συνολικό κόστος να έχει υπερβεί τα 2 δις κυρίως λόγω των καθυστερήσεων και των πρόσθετων εργασιών που χρειάστηκαν για την αντιμετώπιση των αρχαιολογικών ανασκαφών, τα claims, τις απαλλοτριώσεις αλλά και την συμπληρωματική σύμβαση για την απόκτηση επιπλέον 15 συρμών του μετρό.
Λίγο πριν το finish
Με την παράδοση του έργου στις 30 Νοεμβρίου εκτιμάται ότι θα ξεχαστεί το κακό παρελθόν και θα αλλάξουν ριζικά οι αστικές μετακινήσεις στη Θεσσαλονίκη, μειώνοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση και προσφέροντας μια σύγχρονη επιλογή δημόσιας συγκοινωνίας.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης εισάγει στην ζωή των Ελλήνων επιβατών το πρώτο αυτοματοποιημένο σύστημα μετρό που θα λειτουργεί χωρίς οδηγό αλλά και το πρώτο δημόσιο συγκοινωνιακό έργο που ανατίθεται η λειτουργία του σε ιδιώτη. Πρόκειται για στην κοινοπραξία Thema, που συγκροτούν οι εταιρείες ΑΤΜ-Egis Projects, οι οποίες λειτουργούν το Μετρό του Μιλάνο και το Μετρό της Κοπεγχάγης.
Από αρχές Νοεμβρίου έχει ξεκινήσει το «trial run», δηλαδή η πλήρης πιλοτική λειτουργία του μετρό που αποτελεί προσομοίωση της κανονικής εμπορικής λειτουργίας του Μετρό. Η τιμή του εισιτηρίου του μετρό μετά τα πισωγυρίσματα που έφερε η έλλειψη διαλειτουργικότητας με το αυτόματο σύστημα κομίστρου των αστικών συγκοινωνιών θα είναι στα 0,60 ευρώ, ενώ έχει ανακοινωθεί ότι θα υπάρξουν και ειδικά πακέτα για συχνότερη χρήση.