Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
Αρχικήseleo ΘέμαΖέρβας - Σπατάλησε σχεδόν μισό εκατομμύριο για λεωφορεία που… αγνοούνται

Ζέρβας – Σπατάλησε σχεδόν μισό εκατομμύριο για λεωφορεία που… αγνοούνται

.

Λεωφορεία που αγόρασε ο Δήμος Θεσσαλονίκης από την Λειψία για τα οποία έδωσε αρκετές χιλιάδες ευρώ… αγνοούνται, καθώς ελάχιστα εκτελούν δρομολόγια – Η διοίκηση του ΟΑΣΘ θα πρέπει να ξοδέψει πάνω από εκατομμύριο για να τα επισκευάσει – Τι αναφέρει στο seleo.gr ο δικηγόρος Παναγιώτης Γεωργιάδης

Την διερεύνηση σε βάθος, για όλα τα πρόσωπα που συνέπραξαν στις διαδικασίες, προμήθειας, ελέγχου, έγκρισης παραλαβής και χρήσης των λεωφορείων από την Λειψία, που δεν πληρούσαν τις εκ του νόμου προβλεπόμενες προδιαγραφές, ζητάει η μείζονος αντιπολίτευση του Δήμου Θεσσαλονίκης και η επικεφαλής της και Βουλευτής κα. Κατερίνα Νοτοπούλου μέσω μηνυτήριας αναφοράς που κατέθεσε τον περασμένο Ιούλιο.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης είχε προχωρήσει σε αγορά μεταχειρισμένων λεωφορείων από την Λειψία, κόστους σχεδόν μισού εκατομμυρίου. Ποσό που η διοίκηση Ζέρβα πήρε από το αποθεματικό των ανταποδοτικών τελών για να καλύψει ανάγκες που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της κυβέρνησης και όχι ενός δήμου. Η προσπάθεια του Κωνσταντίνου Ζέρβα όμως φαίνεται πως είχε ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα. Από την μια προσπάθησε να δείξει ότι πάει να «μπαλώσει» τρύπες που αφήνει η κυβέρνηση, κάτι που σύμφωνα με πληροφορίες του seleo.gr δεν άρεσε σε κομματικά στελέχη της ΝΔ, και από την άλλη τα λεωφορεία που αγόρασε όχι μόνο δεν έδωσαν «ανάσες στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης», όπως διαμήνυε ο δήμαρχος, αλλά τα λεωφορεία του μισού εκατομμυρίου… αγνοούνται. Από τα 49 λεωφορεία που αγοράστηκαν πλέον κυκλοφορούν ελάχιστα.

Μόλις άρχισαν να κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης και να εκτελούν δρομολόγια τα λεωφορεία επέστρεφαν το ένα μετά το άλλο στα εργοτάξια του ΟΑΣΘ, καθώς έβγαιναν νοκ άουτ. Ειδικά σε ανηφορικές διαδρομές, ενώ κάποια από αυτά άρπαξαν φωτιά, χωρίς ευτυχώς να τραυματιστεί κάποιος οδηγός ή επιβάτης. Μάλιστα, όταν ήρθε το καλοκαίρι του 2021 τράβηξαν χειρόφρενο όλα, διότι τα λεωφορεία δεν διαθέτουν ούτε κλιματιστικό (πλην της θέσης του οδηγού), ούτε καν παράθυρα. Απορίας άξιο είναι πως γίνεται να αγοράστηκαν λεωφορεία με τέτοιες προδιαγραφές εν μέσω πανδημίας.

«Εύλογες αμφιβολίες και ερωτήματα…»

Για αυτό τον λόγο η κα Νοτοπούλου, μαζί με τον συντονιστή και δικηγόρο της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί» Παναγιώτη Γεωργιάδη κατέθεσαν την μήνυση. Σε δηλώσεις του στο seleo.gr ο κ.Γεωργιάδης αναφέρει ότι «η πρωτοβουλία ελήφθη αφενός μεν με αφορμή το περιστατικό ανάφλεξης ενός εκ των λεωφορείων στις 07-11-2020, δηλαδή ευθύς αμέσως μόλις τέθηκαν σε κυκλοφορία, αφετέρου από την έλλειψη κλιματισμού (διαθέτουν κλιματισμό μόνο για τη θέση του οδηγού), που σε συνδυασμό με την έλλειψη ανοιγμάτων παραθύρων καθιστά αυτά τα οχήματα ακατάλληλα για κυκλοφορία σε συνθήκες καύσωνα. Πέρυσι τον Ιούνιο με τον πρώτο καύσωνα αποσύρθηκαν προσωρινά και αυτά τα λίγα που εκτελούσαν δρομολόγια.

Εύλογο είναι το ερώτημα πως είναι δυνατόν να επιλέχθηκαν τα συγκεκριμένα οχήματα, να ελέγχθηκαν ως προς τις προδιαγραφές τους και να ολοκληρώθηκε η προμήθεια τους, παρά το γεγονός ότι κατά παράβαση του νόμου, (οι απαραίτητες προδιαγραφές που πρέπει να φέρουν τα αστικά λεωφορεία, τα οποία εκτελούν δρομολόγια στην ελληνική επικράτεια είναι με σαφήνεια διατυπωμένες στον ν. 2963/2001 και στην Υ.Α. 37492/1795/2003 (Β 922), δεν διαθέτουν στο σύνολο τους κλιματισμό και ανοιγοκλειόμενα παράθυρα, στοιχείο που τα καθιστά ακατάλληλα για τον σκοπό που έγινε η προμήθεια τους, σύμφωνα με τον σκοπό της Πράξης Νόμοθ. Περιεχομένου (ΦΕΚ 90/τ.Α΄/01-05-2020).

Επιπροσθέτως οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ είχαν επισημάνει από τις πρώτες μέρες που τέθηκαν σε κυκλοφορία τα συγκεκριμένα οχήματα, πως διαθέτουν μικρούς κινητήρες και δυσκολεύονται στις ανηφόρες της πόλης, σύμφωνα με καταγγελίες του προέδρου τους κ. Γιάννη Δήμκα.

Εύλογες αμφιβολίες και ερωτήματα για την διαφάνεια της διαδικασίας γεννήθηκαν και από το γεγονός της εξαγγελίας στα ΜΜΕ, της προμήθειας των συγκεκριμένων λεωφορείων από τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της Λειψίας πριν καν την πρόσκληση του Δημοτικού Συμβουλίου για λήψη απόφασης για την έναρξη του διαγωνισμού, όπως αποδεικνύεται από άρθρα που δημοσιεύθηκαν ήδη από τις 03-05-2020.

Συνεπώς κρίθηκε επιβεβλημένο από την δημοτική παράταξη Θεσσαλονίκη Μαζί να προσφύγει στην δικαιοσύνη και να ζητήσει ενδελεχή διερεύνηση της υπόθεσης».

Ο κ. Γεωργιάδης

«Από τα 49 οχήματα φτάσαμε να κυκλοφορούν 3-4»

«Στις αρχές του 2021 και τα 49 οχήματα είχαν μεταφερθεί στην πόλη. Όμως στην πορεία η λειτουργία τους αποδείχθηκε προβληματική και ενώ κατά μέσο όρο κυκλοφορούσαν 17-18 κάθε ημέρα, πλέον κυκλοφορούν 3-4», αναφέρει ο ίδιος σχετικά με την κατάσταση των συγκεκριμένων λεωφορείων σήμερα.

Παράλληλα, στο ερώτημα αν τα λεωφορεία από την Λειψία είναι τελικά κοστοβόρα για τον ΟΑΣΘ, ο κ.Γεωργιάδης απαντάει ότι «όσον αφορά για τον υπολογισμό του συνολικού τελικού κόστους κτήσης τους, θα πρέπει να συνυπολογιστούν όλα τα επιμέρους κόστη που περιλαμβάνουν α) το κόστος κτήσης τους, β) το κόστος για την μεταφορά τους από τη Λειψία στη Θεσσαλονίκη, γ) το κόστος για την αποθήκευση και φύλαξη τους στη Γερμανία και δ) το κόστος εγκατάστασης συστήματος κλιματισμού στα λεωφορεία ε) το κόστος ρύθμιση των κινητήρων τους.

Ως αναφέραμε και στην υπό διερεύνηση μηνυτήρια αναφορά μας, με την υπ’ αρίθμ 638/22-07-2020 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Θεσσαλονίκης κατακυρώθηκε η ανάθεση της προμήθειας, με προσφερόμενη τιμή 11.550 έκαστο (που ήταν και το κόστος κτήσης) και εν συνεχεία καταβλήθηκε στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Λειψίας συνολικά το ποσό των 534.273,81 ευρώ».

Για τα χρήματα που ο ΟΑΣΘ έχει ήδη ξοδέψει και θα χρειαστεί να επιπλέον να δώσει για να τα επισκευάσει ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε ότι «περαιτέρω από τον ΟΑΣΘ προβλέφθηκε κονδύλιο 372.000 ευρώ για την μεταφορά των συγκεκριμένων λεωφορείων από τη Λειψία στη Θεσσαλονίκη, (Διαύγεια 22/9) και 111.600 ευρώ για την αποθήκευση και φύλαξη των λεωφορείων στη Γερμανία (Διαύγεια 2/11). Τέλος επίκειται η ανακοίνωση προσεχώς από τον ΟΑΣΘ προκήρυξης διαγωνισμού ύψους 1,7 εκατ. ευρώ για την επισκευή των νέων λεωφορείων του Δήμου.

Σύμφωνα με τα ανωτέρω το τελικό κόστος απόκτησης τους θα ξεπεράσει κατά πολύ το αρχικό ποσό των 534.273,81 ευρώ (11.550 για κάθε ένα λεωφορείο) που καταβλήθηκε από τον Δήμο Θεσσαλονίκης στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Λειψίας».

Μάλιστα, ο αντιπρόσωπος από τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), Νικήτας Τσαρίδης, κατά την διάρκεια του 34ου συνεδρίου του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, πριν λίγες ημέρες, μιλώντας για την κατάσταση που επικρατεί στα οχήματα του Οργανισμού, είπε ότι «αγοράστηκαν 49 σαπάκια από την Λειψία, από τα οποία δεν κυκλοφορούν ούτε δέκα και πληρώθηκαν αρκετές χιλιάδες ευρώ και για να λειτουργήσουν όλα χρειάζεται να ξοδευτούν άλλα τόσα χρήματα».(Video: 34 Συνέδριο ΕΚΘ 30:55′ & 38:00′)

«Την ανάσα οι Θεσσαλονικείς δεν την ένιωσαν ποτέ»

Σε δηλώσεις του ο Κ.Ζέρβας διατυμπάνιζε ότι τα συγκεκριμένα λεωφορεία θα είναι «μία σημαντική συμβολή στην προσπάθεια μας να ανατάξουμε το αστικό συγκοινωνιακό έργο» και πως τα αγόρασαν λόγω της «καλής ποιότητας σε συνδυασμό με την εξαιρετική κατάσταση των λεωφορείων». Βέβαια κάτι τέτοιο στην πράξη δεν έγινε. Λίγες ημέρες αφότου βγήκε στους δρόμους ένα από τα λεωφορεία πήρε φωτιά. Τότε ο ΔΑΣ ΟΑΣΘ είχε βγάλει ανακοίνωση χαρακτηρίζοντας ως «σαπάκια» τα συγκεκριμένα οχήματα. «Τα σαπάκια που φορτώθηκε ο ΟΑΣΘ από τη Γερμανία είναι ακατάλληλα για τις συνθήκες της Ελλάδας και συγκεκριμένα της Θεσσαλονίκης και αυτό γιατί έχουν μόνο δυο πόρτες, για το μέγεθος τους έχουν μικρούς κινητήρες –μικρότερους από αυτούς που έχουν τα κανονικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ- και δεν έχουν σύστημα κλιματισμού για τους επιβάτες», είχα αναφέρει ο ΔΑΣ ΟΑΣΘ σχετικά.

Όπως τονίζει μάλιστα ο κ. Γεωργιάδης τα συγκεκριμένα οχήματα είναι ακατάλληλα για τις συνθήκες κίνησης στην Θεσσαλονίκη (μορφολογικές και κλιματολογικές). Αναλυτικά προσθέτει ότι «ο Δήμος Θεσσαλονίκης δαπάνησε χρήματα των δημοτών από το αποθεματικό των ανταποδοτικών τελών για να καλύψει μια ανάγκη που είναι υποχρέωση του κράτους να την παρέχει. Κατά την παραλαβή των πρώτων 18 οχημάτων τον Σεπτέμβριο του 2020 ο κ. Δήμαρχος είχε δηλώσει ότι ΄΄…τα λεωφορεία είναι μια ανακούφιση, μια ανάσα για τις μεταφορές, για το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης…΄΄. Ωστόσο αυτή την ανάσα οι Θεσσαλονικείς δεν την ένιωσαν ποτέ, διότι πέραν του γεγονότος ότι τα συγκεκριμένα οχήματα είναι ακατάλληλα για τις συνθήκες κίνησης στην Θεσσαλονίκη (μορφολογικές και κλιματολογικές) μόλις σε ένα χρόνο πλέον κυκλοφορούν 3-4 εξ αυτών».

Ο κα Νοτοπούλου μαζί με τον κ. Γεωργιάδη την ημέρα που κατέθεσαν το υπόμνημα

Το υπόμνημα

Πριν λίγο διάστημα, στα μέσα Φεβρουαρίου, ο κα Νοτοπούλου μαζί με τον κ. Γεωργιάδη κατέθεσαν υπόμνημα στον Πταισματοδίκη, μετά τη μηνυτήρια αναφορά του Ιουλίου του 2021, στην οποία περιλαμβάνονται εξηγήσεις και λεπτομέρειες για το θέμα. Για την εξέλιξη της διαδικασίας, αλλά και για τυχόν καθυστέρηση της έρευνας έπειτα από την μήνυση, ο κ. Γεωργιάδης αναφέρει ότι «το πρόβλημα της καθυστέρησης απονομής της Δικαιοσύνης είναι υπαρκτό, μεγάλο, και διεθνώς διεγνωσμένο από το πλέον αρμόδιο όργανο, το Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ). Στην συγκεκριμένη υπόθεση η μηνυτήρια αναφορά κατατέθηκε στις 13-07-2021 και οι εντολείς μου κλήθηκαν για να καταθέσουν ως μάρτυρες στην Προκαταρκτική εξέταση που διεξάγεται ύστερα από παραγγελία της Εισαγγελίας Οικονομικού Εγκλήματος στις 02-02-2022. Η Δικαιοσύνη κινείται με αργούς ρυθμούς και δυστυχώς αυτός είναι ο γενικός κανόνας, συνεπώς η όποια καθυστέρηση στην εξέταση της υπόθεσης, αποδίδεται στις διαχρονικές παθογένειες της γραφειοκρατίας και του δομικού προβλήματος απονομής δικαιοσύνης που είναι πολυδιάστατο και πολυπαραγοντικό».

 

- Advertisement -

Ακολουθήστε το seleo.gr στο Facebook και στο Twitter

 

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.

Χορηγός Επικοινωνίας



Διαβάστε Ακόμα