Έξι μήνες προβλέπει το χρονοδιάγραμμα για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό της Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη, από την υπογραφή της υπουργικής απόφασης, με την οποία θα προβλέπεται η διαδικασία της μεταφοράς τους. Ωστόσο, στην κυβέρνηση αισιοδοξούν ότι οι εργασίες αυτές μπορούν να επισπευτούν κατά 3 έως 4 μήνες, με στόχο να ξεκινήσει η κατασκευή του νέου σταθμού του μετρό μέσα στο φθινόπωρο.
Παρά το οριακό αποτέλεσμα της πρόσφατης απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας (13 ψήφους υπέρ και 12 κατά), ανοίγει ο δρόμος για την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων που περίμενε επί μήνες η κυβέρνηση για να γίνει το restart του πολύπαθου έργου. Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει συλλογικότητες και φορείς της πόλης, ζητώντας την in situ διατήρηση των αρχαίων του σταθμού και αφού μεσολάβησε μια χαμένη οκταετία «πίσω –μπρος» σχεδιασμών που έφερε στα όριά του το έργο.
Η απόφαση του ΣτΕ, που στόχος είναι να εκδοθεί μέχρι τα τέλη Μαΐου, ανεβάζει στο φουλ τους ρυθμούς στα εργοτάξια της Θεσσαλονίκης, αφού πλέον αίρονται όλες οι αβεβαιότητες που εμπόδιζαν την εξέλιξη του έργου. Όσο πιο νωρίς τρέξουν οι διαδικασίες, τόσο πιο γρήγορα θα ξεκινήσει η απόσπαση. Το έργο έχει αναλάβει το σχήμα ΑΚΤΩΡ – Korres Engineering και θα βασιστεί στη μελέτη του αρχιτέκτονα Δημήτρη Κορρέ, η οποία εγκρίθηκε από το ΚΑΣ τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Ο ρόλος του αναδόχου
Η επικείμενη αύξηση κεφαλαίου της Ελλάκτωρ κατά 120,5 εκατ. ευρώ απομακρύνει και τις αμφιβολίες που υπήρχαν όλο το προηγούμενο διάστημα για τη βιωσιμότητα της Άκτωρ, οι οποίες και αποτέλεσαν σημαντική παράμετρο των καθυστερήσεων του έργου πέρα από τις εγγενείς αδυναμίες του.
Την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε άλλη μια επίσκεψη στο μετρό Θεσσαλονίκης από τη νέα διοίκηση της τεχνικής εταιρείας, υπό τον κ. Χρίστο Παναγιωτόπουλο και υπηρεσιακά στελέχη, κατά την οποία επιβεβαιώθηκε από τον ανάδοχο η ισχυρή θέληση το έργο να προχωρήσει με εντατικούς ρυθμούς.
Παραμένει ωστόσο μεγάλο ερωτηματικό ο χρόνος ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής, καθώς απομένουν δύο χρόνια μέχρι την ημερομηνία παράδοσης που έχει ορίσει η κυβέρνηση και είναι ο Απρίλιος του 2023. Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφεύγουν την λέξη «αργοπορία», αν και ο στόχος για λειτουργία του έργου ως ενιαίου φαντάζει απίθανος. Πόσω μάλλον που με βάση τον σχεδιασμό προβλέπεται ότι πριν την παράδοση του έργου θα υπάρξει περίοδος 18 μηνών τελικών δοκιμών.
Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Ταχιάος, ανέφερε προ ημερών ότι ο στόχος για λειτουργικό μετρό παραμένει για το 2023, επισημαίνοντας ωστόσο ότι το μετρό θα μπορεί να λειτουργήσει ακόμη και αν συνεχίζονται οι εργασίες στη Βενιζέλου. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις παραγόντων του έργου, με τα μέχρι σήμερα δεδομένα πιθανολογείται ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον 4 με 6 μήνες παράταση στο χρονοδιάγραμμα για να ολοκληρωθούν οι εργασίες, συνδέοντας τις όποιες καθυστερήσεις με την πορεία της Βενιζέλου, καθώς η κατάσταση σε όλα τα άλλα εργοτάξια είναι πλήρως ομαλοποιημένη.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το μετρό Θεσσαλονίκης ως ενιαίο έργο βάζει ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2023, με βάση το καλό σενάριο και εφόσον δεν υπάρξουν άλλες ανατροπές. Εκτός και αν αποφασιστεί, έχοντας ήδη το άλλοθι της πολύμηνης αναμονής λόγω προσφυγών αλλά και καθυστερήσεων του αναδόχου, το να λειτουργήσει το υπόλοιπο έργο, πλην της Βενιζέλου.
Η επανεκκίνηση της μεγάλης εργολαβίας – σήριαλ που συμπληρώνει 15 χρόνια από την έναρξη της κατασκευής, επαναφέρει στο τραπέζι και τις διεκδικήσεις της κοινοπραξίας τόσο στη βασική γραμμή, όσο και στις επεκτάσεις προς Καλαμαριά.
Με βάση τον μέχρι σήμερα απολογισμό, η κοινοπραξία έχει στείλει σε διαιτησία συνολικές απαιτήσεις περίπου 70 εκατ., ενώ έχουν ήδη εισπραχθεί σύμφωνα με πηγές της εταιρείας περί τα 17 εκατ. ευρώ. Υπάρχουν claims και στην Καλαμαριά ύψους 15 έως 20 εκατ. ευρώ, για τα οποία η κοινοπραξία έχει υποβάλλει ενστάσεις και διεκδικεί δικαστικά, ενώ εντός του προσεχούς διαστήματος αναμένεται και νέος λογαριασμός για τις καθυστερήσεις στο κύριο έργο με υπαιτιότητα της Αττικό Μετρό.
https://www.newmoney.gr/