Πρόκειται για την ηλεκτρονική πλατφόρμα διασύνδεσης καταναλωτών με τοπικούς παραγωγούς του πρωτογενούς τομέα farmit.gr, με την οποία οι φοιτητές θα δώσουν τη «μάχη» για τη διάκριση στον τελικό του διαγωνισμού «JA Start Up» του Junior Achievement Greece, την ερχόμενη Παρασκευή.
Με την πλατφόρμα αυτή δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές ν’ αγοράσουν φρέσκα τοπικά προϊόντα, επιλέγοντας είτε την κατ’ οίκον διανομή είτε την παραλαβή προϊόντων από το σημείο (π.χ. αγρόκτημα) του παραγωγού. Οι παραγωγοί απολαμβάνουν μεγαλύτερη έκθεση σε καταναλωτικό κοινό, με βιώσιμες/αξιοπρεπείς τιμές των προϊόντων τους, ενώ τους παρέχονται και προσαρμοσμένα δεδομένα από τις πωλήσεις τους. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, όπως επισημαίνουν οι δημιουργοί της, η πλατφόρμα «στηρίζει την εγχώρια οικονομία, ενισχύει τις ανέπαφες συναλλαγές (διαφάνεια και υγειονομική ασφάλεια) και συμβάλλει στη μείωση της σπατάλης των τόνων τροφίμων, μέσω προσφοράς στις κοινωνικές δομές».
Μάλιστα, όπως εξηγεί στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο 22χρονος φοιτητής στο τμήμα Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης/Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Δημήτρης Κατσακιώρης, μέλος της πενταμελούς ομάδας, η πλατφόρμα, αν και θα κάνει πρεμιέρα στο διαδίκτυο στις αρχές του 2022 έχει ήδη κεντρίσει το ενδιαφέρον παραγωγών, καταναλωτών, αλλά και επενδυτών, «που ήδη δήλωσαν έτοιμοι να χρηματοδοτήσουν την υλοποίηση και επέκταση της farmit.gr».
Πέραν του Δημήτρη Κατσακιώρη, στην πενταμελή ομάδα της farmit.gr συμμετέχουν οι φοιτητές στο τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Μηχανικών Οικονομίας Μαργαρίτα Φωτίου και Δημήτρης Τροβιάς, στο Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης, Φίλιππος Κουφόπουλος και στο Περιβάλλοντος η Έλενα Γιαννακοπούλου. Την καθοδήγηση της ομάδας ανέλαβε ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Ιωάννης Κίνιας.
«Αναγνωρίζοντας τη σημαντικότητα του πρωτογενούς τομέα στη χώρα μας, που αποτελεί έναν κατ’ εξοχήν παράγοντα οικονομικής και κοινωνικής συνοχής τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και σε τοπικό επίπεδο, ως νέα γενιά οφείλουμε να διασφαλίσουμε τη διατήρησή του, αλλά και να επιχειρήσουμε την ανάπτυξη του», λέει ο Δημήτρης Κατσακιώρης, διευκρινίζοντας ότι «αυτή η σκέψη αποτέλεσε και τον θεμέλιο λίθο για την κατασκευή της εφαρμογής». Πρόσθεσε δε, ότι καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της ιδέας τους αποτέλεσε η περίοδος της πανδημίας του κορονοϊού, ενώ σημείωσε ότι «στα σχέδια της ομάδας είναι, μέσω της πλατφόρμας, να γίνουν και εξαγωγές».
Τα οφέλη της farmit.gr για παραγωγούς και καταναλωτές
Η farmit.gr «γεννήθηκε» στο εργαστήριο Διοίκησης, Επιχειρηματικότητας και Καινοτόμου Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου και, όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο 22χρονος φοιτητής, τα οφέλη από τη χρήση της είναι πολλαπλά. «Θα μπορούν (οι καταναλωτές) να αξιολογήσουν την ποιότητα των αγορών τους, αλλά και τους ίδιους τους παραγωγούς, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν φρέσκα τοπικά προϊόντα, επιλέγοντας είτε την κατ’ οίκον διανομή τους, είτε την παραλαβή των προϊόντων από το σημείο (π.χ. αγρόκτημα) του παραγωγού».
Η καινοτομία της farmit.gr έγκειται στην ευρεία γκάμα λύσεων που προσφέρει σε παραγωγούς και καταναλωτές, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια στη σχέση τους, αλλά και στο γεγονός ότι ευνοεί την ανάπτυξη του αγροτουρισμού, αφού δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να προμηθευτούν και να διαλέξουν μόνοι τους τα προϊόντα τους από τη φάρμα/αγρόκτημα ή και χωράφι του παραγωγού. Ακόμη, σύμφωνα με τον Δημήτρη Κατσακιώρη, και ιδιοκτήτες εστιατορίων/ταβερνών, θα μπορούν να κάνουν τις αγορές τους μέσω της εφαρμογής γρήγορα και εύκολα, και σε τιμές που θα ικανοποιούν και τις δύο πλευρές.
Επίσης, οι παραγωγοί μπορούν να διαθέσουν προϊόντα τους σε τοπικές κοινωνικές δομές. «Με την εμφάνιση της πανδημίας του κορονοϊού και τα μέτρα που εφαρμόστηκαν για την αποφυγή διάδοσής της, διαπιστώσαμε ότι τόνοι προϊόντων κατέληξαν στις χωματερές, αλλά και ότι οι τετριμμένες προσφερόμενες λύσεις (λαϊκές αγορές), εγκλωβίζουν παραγωγούς και καταναλωτές», εξηγεί ο νεαρός φοιτητής.
Η έρευνα σε παραγωγούς και καταναλωτές και το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται
«Ήδη, περισσότεροι από 150 παραγωγοί, σε λιγότερο από δύο μήνες παρουσίας μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους για συνεργασία με την εφαρμογή μας, εξέλιξη που μαρτυρά την ανάγκη, αλλά και την αποδοχή της καινοτομίας στο συγκεκριμένο κλάδο», τονίζει ο νεαρός φοιτητής, αναφέροντας ενδεικτικά ότι πρόσφατα επικοινώνησαν με την ομάδα μελισσοκόμος από την Αλόννησο, παραγωγός καρυδόψιχας και πολλοί άλλοι, εκφράζοντας ενδιαφέρον για συνεργασία με τη farmit.gr.
Ως επιβεβαίωση της ανάγκης για τη δημιουργία της πλατφόρμας, λειτούργησε για την ομάδα των πέντε φοιτητών η συμμετοχή παραγωγών και καταναλωτών στις έρευνες που «έτρεξαν» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για παραγωγούς και καταναλωτές, στο διάστημα από τις 22 Απριλίου έως και τις 10 Μαΐου φέτος.
Ιδιαίτερα διαφωτιστικά ήταν -μεταξύ άλλων- τα συμπεράσματα που προέκυψαν από τις απαντήσεις των καταναλωτών, ηλικίας 19-40, με το 74,8% να «ψηφίζει» ελληνικά αγροτικά προϊόντα, το 75,2% να ψάχνει αναλυτικές πληροφορίες για τον τόπο και τρόπο καλλιέργεια των προϊόντων και το 53,4% να πρόσκειται θετικό στη χρήση της πλατφόρμας. Μάλιστα, ποσοστό 58,3% των συμμετεχόντων καταναλωτών στην έρευνα της farmit.gr, δήλωσε πρόθυμο να επισκεφτεί, αλλά και να συλλέξει από το χωράφι/φάρμα/αγρόκτημα τα αγροτικά προϊόντα που επιθυμεί να βάλει στο οικογενειακό του τραπέζι.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ