Το ρολόι δείχνει 19:30 το απόγευμα και η σύνδεση μέσω zoom έχει ξεκινήσει. Στη μέση της οθόνης, η νεαρή δασκάλα χορού Ανθή Καμαριώτη ετοιμάζεται να μυήσει τους μαθητές της από διάφορες γωνιές του πλανήτη -από την Αγγλία, τη Γαλλία και τη Σουηδία ώς την Αργεντινή και την Αυστραλία- στο τσιγγάνικο τσιφτετέλι.
Το ιδιαίτερο αυτό είδος χορού έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον δασκάλων και ιδιοκτητριών σχολών χορού από κάθε γωνιά της γης, που θέλουν να εκπαιδευτούν ώστε, με τη σειρά τους, να το διδάξουν στους δικούς τους μαθητές!
Την αρχή έκανε η Τζιάνα, δασκάλα χορού από τη Βαρκελώνη, που ενθουσιάστηκε με τους ρυθμούς και την τεχνική του τσιγγάνικου τσιφτετελιού και σε συνεργασία με τον σύλλογο αιγυπτιακών, ινδικών και τσιγγάνικων χορών «Nataraja», στον οποίο είναι πρόεδρος η Ανθή Καμαριώτη, δημιούργησαν μια ομάδα χορευτριών από τη μία ώς την άλλη άκρη της Γης, που δίνουν διαδικτυακό ραντεβού μια φορά την εβδομάδα, προκειμένου να χορέψουν τσιφτετέλι και να μάθουν τα «μυστικά» του ιδιαίτερου λικνίσματός του.
Το μάθημα περιλαμβάνει τόσο θεωρία όσο και πράξη, όπως λέει η δασκάλα χορού, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM», εξηγώντας, πως το πρώτο ημίωρο της σύνδεσης, οι συμμετέχοντες μαθαίνουν στοιχεία για τον χορό, την κουλτούρα του τσιφτετελιού και παρακολουθούν βίντεο και ντοκιμαντέρ που αφορούν στο τσιφτετέλι και στη μελέτη της μουσικής ρυθμολογίας και της ελληνικής παράδοσης. Η διδασκαλία με βήματα γίνεται στο δεύτερο μέρος.
«Την περίοδο αυτή, το μάθημα περιλαμβάνει την ενότητα “τσιγγάνικο τσιφτετέλι”, με το ενδιαφέρον να είναι τεράστιο. Το συγκεκριμένο είδος έχει πάρα πολλά βήματα και δεν είναι καθόλου εύκολο. Οι κινήσεις του κορμού, της μέσης, των γοφών, όσο απλές και αν φαίνονται, απαιτούν απόλυτη αρμονία και επιπλέον μια τεχνική που οι Ρομά έχουν στην κουλτούρα τους. Έχω κάνει ειδική έρευνα, γιατί κάποιοι συγγενείς μου είναι Ρομά, οπότε είχα την πρόσβαση να μελετήσω τους ρυθμούς και την τεχνική τους και σαν χορεύτρια με εμπειρία μπόρεσα να κατανοήσω τα βήματα και προσπαθώ να μεταφέρω τον χορό τους», επισημαίνει η κ. Καμαριώτη.
Το μάθημα γίνεται στα ισπανικά, αφού όλες οι μαθήτριες- καθηγήτριες είναι από την Ισπανία και διδάσκουν μαθήματα χορού, η καθεμιά στη χώρα που ζει και δραστηριοποιείται επαγγελματικά με τον χορό. Όπως λένε στη Θεσσαλονικιά συνάδελφό τους, το τσιφτετέλι έχει μπει ήδη ψηλά στη λίστα των προτιμήσεων των μαθητριών τους, καθώς το βρίσκουν πολύ διαφορετικό από τα δεδομένα τους και το απολαμβάνουν.
Οι Ελληνίδες προτιμούν τον χορό τη κοιλιάς
Από πέντε έως 65 ετών είναι οι μαθήτριες στη διαδικτυακή τάξη των Ελληνίδων που παρακολουθούν μαθήματά χορού, μέσω zoom, από την κ. Καμαριώτη. Από τη Μήλο μέχρι την Καβάλα, τα Γιάννενα και τη Θεσσαλονίκη, οι κυρίες μετατρέπουν το σαλόνι τους σε μικρή ατομική πίστα.
«Στην Ελλάδα δεν επιλέγουν τόσο το τσιφτετέλι γιατί το ξέρουν, οι περισσότερες γυναίκες έχουν μια επαφή και γνωρίζουν πώς να το χορέψουν, οπότε θέλουν να μάθουν χορό της κοιλιάς, έναν χορό φτιαγμένο ειδικά για τη γυναίκα, μια τεχνική που έχει να κάνει με την περιοχή της κοιλιάς και τον κορμό, που μας κάνει πιο δυνατές και μας χαρίζει ευεξία», σημειώνει νεαρή δασκάλα χορού εξηγώντας πως το συγκεκριμένο είδος είναι ιδανικό για όλους τους σωματότυπους και για όλες τις ηλικίες και επιπλέον δεν χρειάζεται ειδικός εξοπλισμός, «παρά μόνο να είσαι ξυπόλητη, να έχεις καλή σύνδεση στο ίντερνετ και όρεξη για οριεντάλ ρυθμούς».
Η νεαρή δασκάλα χορού δίνει οδηγίες, βλέπει και διορθώνει τις μαθήτριές της, ενώ τα μαθήματα γράφονται σε βίντεο, οπότε μετά μπορούν να τα ξαναδούν, να διορθώσουν τα λάθη τους και να τελειοποιήσουν τις κινήσεις- φιγούρες τους.
Η Ανθή Καμαριώτη χορεύει από τότε που έκανε τα πρώτα της βήματα. Το 2001 μετακόμισε στην Ισπανία και στη διάρκεια των δέκα ετών διαμονής της στη Γρανάδα, παρακολουθούσε εβδομαδιαία μαθήματα και σεμινάρια Belly Dance αιγυπτιακού στυλ και αργότερα παρέδιδε μαθήματα χορού της κοιλιάς και τσιφτετέλι σε πολιτιστικά κέντρα της Γρανάδας και των περιχώρων, σε σχολές χορού και σε γυμναστήρια. Ύστερα από δύο χρόνια πανεπιστημιακών σπουδών στον κλασικό ινδικό χορό Kathak του University of Dance and Music Allahbad (Ινδία), έμεινε μια μεγάλη περίοδο στο Varanasi της βόρειας Ινδίας παρακολουθώντας ιδιαίτερα εντατικά μαθήματα Kathak και μελέτησε τους τσιγγάνικους ινδικούς χορούς της ερήμου του Rajasthan με την Gulabo Sapera και Raki Kalblelya.