spot_imgspot_img
Αρχικήseleo ΘέμαΘεσσαλονίκη: Το «Αφηρημένο γλυπτό της ΔΕΘ» που προκάλεσε αντιδράσεις

Θεσσαλονίκη: Το «Αφηρημένο γλυπτό της ΔΕΘ» που προκάλεσε αντιδράσεις

Το έργο του Έλληνα γλύπτη Γιώργου Ζογγολόπουλου που έγινε η αιτία να κοντοσταθεί αμέτρητος αριθμός ανθρώπων στην Πλατεία Σιντριβανίου για να επεξεργαστεί καλύτερα το θέαμα.

Ο λόγος για το Γλυπτό της ΔΕΘ ή το «Cor-Ten» που τοποθετήθηκε στη βόρεια πύλη της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης , στην οδό Εγνατία, το 1966, ύστερα από την διάκρισή του σε πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που είχε προκηρυχθεί από τη ΔΕΘ.

Πρόκειται για ένα έργο ύψους περίπου 17 μέτρων από κράμα σιδέρου ή cor-ten, όπως ονομάζεται επισήμως, και χαλκού σε βαθύ καφέ χρώμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κράμα μετάλλου cor-ten έφερε ο δημιουργός του γλυπτού από τη Γαλλία αποκλειστικά και μόνο για την εν λόγω χρήση.

Το γλυπτό αποτυπώνει τη «Νίκη της Σαμοθράκης» σε αφαιρετική μορφή, αποτελώντας σύμβολο της βιομηχανικής ανάπτυξης της χώρας.

φωτογραφία: el.wikipedia.org

Η τοποθέτησή του προκάλεσε αντιδράσεις και αποτέλεσε αντικείμενο αντιπαραθέσεων για δύο λόγους. Αφενός, επειδή διέφερε αισθητά από τη δημόσια γλυπτική της Ελλάδας την εποχή εκείνη. Ήταν ένα από τα πρώτα αφηρημένα γλυπτά, τα μάτια των ανθρώπων δεν ήταν συνηθισμένα σε τέτοιου είδους εικόνες που έρχονταν σε απόλυτη αντίθεση με την κλασσική παράδοση της χώρας. Αφετέρου, σχολιάστηκε ιδιαίτερα το κόστος του έργου που έφτανε το ένα εκατομμύριο δραχμές – ένα υπέρογκο για την τότε εποχή ποσό. Πολίτες το ονόμαζαν περιπαικτικά «το εκατομμύριο» ενώ κάτοικοι της Θεσσαλονίκης το χαρακτήριζαν «τέρας» ή… «σκουριά»!

Ωστόσο, το γλυπτό βρήκε και πολλούς υπερασπιστές. Μεταξύ αυτών οι Πάτροκλος Καραντινός, Μανόλης Ανδρόνικος και Δημήτρης Φατούρος.

Το έργο του Γιώργου Ζογγολόπουλου δεν απομακρύνθηκε ποτέ από την αρχική του θέση. Σε συνέντευξή του που παραχώρησε ο ίδιος ο καλλιτέχνης στον Γιώργο Κορδομενίδη το 1993 δήλωσε το εξής: «Βρίσκω ότι ήταν δικαιολογημένες (οι αντιδράσεις). Δεν αμφέβαλα για το έργο μου, ήξερα ότι κάπως έτσι γίνονται τα πράγματα και μετά ξεπερνιούνται σιγά-σιγά. Αυτό έχει πια ξεπεραστεί και από εμένα. Αλλάζει η αισθητική μας, διότι η αισθητική είναι ένας περιηγητής, δεν είναι ποτέ στατική, αλλάζει διαρκώς. Σήμερα δεν θα το έκανα έτσι.».

Κεντρική φωτογραφία θέματος: thessalonikiartsandculture.gr.

χορηγός επικοινωνίας




 

Must Read