Σκληρή κριτική εξαπέλυσε η διοίκηση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων κατά της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού, για τις εξελίξεις στο θέμα της απόσπασης των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου.
Ο λόγος είναι η σημερινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου όπου εισάγεται ως θέμα η ««Έγκριση ή μη διατήρησης των αρχαίων καταλοίπων που αποκαλύφθηκαν εντός κελύφους του σταθμού Βενιζέλου, από το υψόμετρο +5.30/+4.40 έως το υψόμετρο +3.50 (σχετικά βάθη από -6.30/-7.20 έως -8.10), κατά την β’ φάση ανασκαφικής διερεύνησης που υλοποιήθηκε μετά την προσωρινή απόσπαση -δυνάμει της 326790/9-7-21 Υ.Α.- των υπερκείμενων αρχαιοτήτων, στο πλαίσιο κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης».
Όπως τονίζουν οι αρχαιολόγοι, «το ΥΠΠΟΑ, μετά την αποξήλωση του σημαντικότατου βυζαντινού αρχαιολογικού χώρου του Σταθμού Βενιζέλου, προχωρά σε άλλο ένα βήμα καταστροφής, με την αποξήλωση, απόσπαση και αποδόμηση και των υποκείμενων αρχαιοτήτων (των πρώιμων βυζαντινών και των ρωμαϊκών, έως τη στάθμη +3,50)».
Οι αρχαιολόγοι εκφράζουν την οδύνη και την ενόχλησή τους για «την καταστροφική», όπως λένε, «πορεία ενός έργου, στην οποία οδήγησε η επιλογή της απόσπασης και επανατοποθέτησης ενός εκτεταμένου αρχαιολογικού χώρου. Αυτό που συντελείται στη Βενιζέλου είναι μία εγκληματική πράξη σε βάρος των υλικών καταλοίπων της ιστορίας της Θεσσαλονίκης».
Σύμφωνα με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων, «το ΥΠΠΟΑ ομολογεί έμπρακτα ότι το έργο του Σταθμού Βενιζέλου δεν θα παραδοθεί στα χρονοδιαγράμματα που ισχυριζόταν η Αττικό Μετρό. Όπως είναι σαφές από το θέμα του ΚΑΣ, ούτε οι αποσπάσεις των αρχαιοτήτων, ούτε βέβαια οι ανασκαφικές εργασίες στα πυκνά υποκείμενα στρώματα δεν έχει ολοκληρωθεί (γνωρίζουμε ότι οι ανθρωπογενείς αποθέσεις εκτείνονται έως το +1,50), ενώ για τις νέες αποσπάσεις και αποδομήσεις θα χρειαστεί εκπόνηση νέων μελετών, νέες συνεδριάσεις του ΚΑΣ και νέες Αποφάσεις του ΥΠΠΟΑ.
Τα ερωτήματα που θέσαμε στην από 2/2/2022 επιστολή μας, κατά πάγια τακτική της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ και της Αττικό Μετρό, παρέμειναν αναπάντητα. Όπως εξαρχής είχαμε προειδοποιήσει (https://www.sea.org.gr/details.php?id=1211), η αλλαγή σχεδιασμού στο Σταθμό Βενιζέλου, με την καταστροφή της αυθεντικότητας του μοναδικού βυζαντινού αρχαιολογικού χώρου, οδηγεί σε εκτροχιασμό του συνόλου του έργου της βασικής γραμμής και αδυναμία ολοκλήρωσής του ως το 2023».