Πολλά από τα συστήματα αυτόματης πέδησης που χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα για την αποφυγή συγκρούσεων με πεζούς δεν λειτουργούν ικανοποιητικά στο σκοτάδι, σύμφωνα με τα αποτελέσματα δοκιμών αμερικανικής οργάνωσης.
Το Ινστιτούτο Ασφαλιστικής Κάλυψης για Οδική Ασφάλεια (IIHS), το οποίο χρηματοδοτείται από την ασφαλιστική βιομηχανία, ανακοίνωσε ότι 12 από τα 23 οχήματα που δοκίμασε –σεντάν, SUV μεσαίου μεγέθους και μικρά φορητά-, περιορίζονται στη «βασική» βαθμολόγηση ή δεν εξασφάλισαν κανένα πόντο, καθώς δεν ανιχνεύουν ανδρείκελα που παριστάνουν τους πεζούς τη νύχτα, ή δεν φρενάρουν αρκετά για να τα αποφύγουν.
Ένα σημαντικό πρόβλημα, επισήμανε το IIHS, δεδομένου ότι τα δύο τρίτα των θανατηφόρων ατυχημάτων με πεζούς συμβαίνουν βραδινές ώρες.
Τα αποτελέσματα των δοκιμών ίσως τώρα λειτουργήσουν ως κίνητρο για βελτιώσεις, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες πασχίζουν να εξασφαλίσουν καλές βαθμολογίες από το IIHS, όπως συμβαίνει και με τις βαθμολογίες της αμερικανικής Υπηρεσίας Οδικής Ασφάλειας Εθνικών Αυτοκινητοδρόμων.
Για τα μοντέλα του 2023, το IIHS θα παραχωρεί τη μέγιστη αναγνώριση ασφάλειας «Top Safety Pick+» μόνο σε οχήματα με βαθμολογία στο «ανώτερο» ή «προηγμένο» επίπεδο.
Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων έρχεται την ώρα που η Tesla κινείται νομικά προκειμένου να αποσυρθεί η φημολογία που υποστηρίζει ότι τα οχήματα της εταιρείας αδυνατούν να διακρίνουν παιδιά στον δρόμο -κάτι που η εταιρεία αρνείται κατηγορηματικά.
Αύξηση θανάτων
Το IIHS εστιάζει στην τεχνολογία ανίχνευσης πεζών καθώς οι θάνατοι αυξάνονται στις ΗΠΑ. Το 2021 καταγράφηκαν 7.342 θάνατοι πεζών, αριθμός αυξημένος κατά 13% σε σχέση με το 2020 και κατά 80% σε σχέση με το χαμηλό του 2009, σύμφωνα με ομοσπονδιακά δεδομένα.
Μέχρι σήμερα πάντως δεν υπάρχουν επίσημα τεστ ή προδιαγραφές για τα συστήματα ανίχνευσης πεζών, ούτε επίσημη απαίτηση για νυχτερινές δοκιμές, επισήμανε ο πρόεδρος του ινστιτούτου Ντέιβιντ Χάρκεϊ.
Μεγάλες αποκλίσεις καταγράφηκαν ανάμεσα στις επιδόσεις αυτοκινήτων ακόμα και του ίδιου του κατασκευαστή.
Για παράδειγμα, τo Pathfinder 2022 της Nissan βαθμολογήθηκε ως «ανώτερο», ενώ το σεντάν Altima του ίδιου κατασκευαστή έλαβε «μηδέν πόντους» στις νυχτερινές δοκιμές.
Η ιαπωνική εταιρεία ανακοίνωσε ότι «αξιολογεί τα αποτελέσματα των τελευταίων δοκιμών του IIHS, συμπεριλαμβανομένης της διαφοράς στα αποτελέσματα σε συνδυασμό με την επίδοση των προβολέων».
Η Volkswagen, από την πλευρά της, επισήμανε ότι τα μοντέλα της που υποβλήθηκαν στη δοκιμή βασίζονται μόνο σε ραντάρ.
«Είμαστε βέβαιοι ότι οι επόμενες βερσιόν του Atlas, του Atlas Cross Sport και του Tiguan θα έχουν καλύτερες επιδόσεις επειδή συνδυάζουν κάμερα και ραντάρ».
Η Toyota ανέφερε ότι το ημιφορτηγό Tacoma, το οποίο έλαβε «μηδέν πόντους», δεν διαθέτει σύστημα ανίχνευσης πεζών που λειτουργεί τη νύχτα. Τα μοντέλα Highlander και Camry της εταιρείας βαθμολογήθηκαν στο «ανώτερο» επίπεδο.
Η Ford και η General Motors δεν έχουν σχολιάσει μέχρι στιγμής.
Όπως επισήμανε το IIHS, οκτώ από τα 12 οχήματα με χαμηλές νυχτερινές επιδόσεις βαθμολογήθηκαν στο «ανώτερο» ή «προηγμένο» επίπεδο την ημέρα.
Το IIHS χρησιμοποιεί τα αποτελέσματα των τεστ για να πιέσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα βελτιώσουν τα συστήματά τους, αναγνωρίζει ωστόσο ότι στα δυστυχήματα με θύματα πεζούς παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες, όπως η ταχύτητα, η συμπεριφορά του πεζού αλλά και η αύξηση μεγαλύτερων, ψηλότερων SUV που θεωρούνται πιο επικίνδυνα για τους πεζούς.