Ο κολοσσός υψηλής τεχνολογίας και κοινωνικών δικτύων Facebook πρόκειται την προσεχή εβδομάδα να ανακοινώσει τη νέα του επωνυμία, σύμφωνα με πληροφορίες του περιοδικού The Verge. Αυτό εκλαμβάνεται, στην καλύτερη των περιπτώσεων, ως δηλωτικό των προθέσεων της εταιρείας. Είτε το όνομα αποδειχθεί ανόητο ή ανιαρό, θα δώσει μια αίσθηση για το πώς ο συνιδρυτής του, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, επιθυμεί το κοινωνικό του δίκτυο των 959 δισ. δολαρίων να θεάται από τους χρήστες του, τους επενδυτές και τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές.
Υπάρχουν τρεις κατευθύνσεις, τις οποίες θα μπορούσε να επιλέξει και η μία είναι ένα όνομα μεγαλόσχημο, η άλλη ένα τίμιο και η τρίτη ένα κοινότοπο. Αναφορικά με το μεγαλόσχημο, πώς θα σας φαινόταν το όνομα «Βυζάντιο»; Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχει μια τρέλα με τον αυτοκράτορα Αύγουστο, ο οποίος εξασφάλισε στον κόσμο ειρήνη επί διακόσια χρόνια.
Η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία άντεξε για μία χιλιετία μετά την πτώση του υπό την καθοδήγηση απολυταρχικών ηγετών, ακριβώς όπως ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ λειτουργεί ως πρόεδρος του Δ.Σ. της εταιρείας, ως διευθύνων σύμβουλος και μεγαλύτερος μέτοχός της.
Περικυκλωμένη από ισχυρούς εχθρούς, η αυτοκρατορία βασιζόταν στην πολιτισμική ισχύ της και, όταν αυτό δεν αρκούσε, τους γέμιζε με αμύθητα πλούτη για να τους εξαγοράσει. Από τη δική του πλευρά το Facebook έχει πληρώσει πολυάριθμα πρόστιμα, αλλά παρά ταύτα εξακολουθεί να έχει 64 δισ. δολάρια σε ρευστό.
Η μεγαλόσχημη, η ανώδυνη και η «ειλικρινής» επιλογή για τη νέα ταυτότητα του κολοσσού.
Εάν τώρα η κλασική οδός δεν είναι ενδιαφέρουσα, ο Ζούκερμπεργκ θα μπορούσε να επικεντρωθεί σε κάτι το οποίο οριακά θα κάνει κάποιον να δυσκολευθεί να αντιπαθήσει το Facebook.
Μεταξύ Βρυξελλών και Ουάσιγκτον, οι πολιτικοί πολέμιοί του έχουν κάνει διάφορες προτάσεις για τη διάσπασή του και την απογύμνωσή του από νομικές δικλίδες προστασίας – και αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, τότε θα απειλείτο η ίδια του η ύπαρξη. Κάτι πιο ανώδυνο ως όνομα, το οποίο θα μπορούσε να βοηθήσει και την εταιρεία, ίσως να ήταν το «Sunshine» (λιακάδα/φως του ήλιου).
Aν μη τι άλλο, είναι δύσκολο να το προφέρει κάποιος άνθρωπος και να είναι θυμωμένος. Ας φανταστούμε τη γερουσιαστή Ελίζαμπεθ Γουόρεν, η οποία έχει στο στόχαστρο τους κολοσσούς υψηλής τεχνολογίας, να επιχειρηματολογεί ότι «η Sunshine είναι μία μηχανή παραπληροφόρησης με σκοπό το κέρδος». Ή τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν να ισχυρίζεται πως «η Sunshine σκοτώνει ανθρώπους».
Η τελευταία εναλλακτική θα ήταν μάλλον και η πιο ειλικρινής, δηλαδή το να ονομαστεί το όλον πράγμα απλώς Instagram. Η εφαρμογή για μοίρασμα φωτογραφιών, την οποία ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ αγόρασε το 2012 αντί 1 δισ. δολαρίων, αυτήν τη στιγμή αποτελεί τον πολυτιμότερο βραχίονα των δραστηριοτήτων του Facebook.
Το Instagram, το οποίο έχει μεγαλύτερη απήχηση στις ηλικίες 18-35, αντιστοιχεί στο περίπου ένα τρίτο των διαφημιστικών εσόδων του ομίλου, όπως υπολογίζει η eMarketer, αν και αποτιμάται πολύ περισσότερα από το ίδιο το κοινωνικό δίκτυο του Facebook στη βάση του εισοδήματος ανά δολάριο. Η δε μετοχή του εστιασμένου στη νεολαία κοινωνικού δικτύου Snap τελεί υπό διαπραγμάτευση 20 φορές τα έσοδά του, όταν η αντίστοιχη του Facebooκ διαπραγματεύεται στο εξαπλάσιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας δεδομένων Refinitiv. Εντούτοις, αυτού του είδους το εμπορικό σήμα είναι το τελευταίο που θέλει ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Επιδιώκοντας να δημιουργήσει, αυτό που αποκαλεί «μετασύμπαν», ίσως το μεγαλόσχημο και στομφώδες να είναι η τάση που τον διακρίνει.