Σε μία, ελληνικής κατασκευής, φρεγάτα μήκους 100 μέτρων και πλάτους 30 μέτρων, ο αναβάτης μιας μεγάλου κυβισμού μοτοσικλέτας προσπαθεί να ξεφύγει από τους διώκτες του. Ευτυχώς η καταδίωξη με πρωταγωνιστή τον Τζέισον Στέιθαμ είναι προϊόν μυθοπλασίας και μία από τις σεκάνς της ταινίας «Αναλώσιμοι 4», που πρόκειται να αρχίσει, σύντομα, να γυρίζεται στην Ελλάδα. Οσο για τη φρεγάτα;
Προϊόν χειρωνακτικής εργασίας τεχνιτών της Θεσσαλονίκης, αφού το πολεμικό πλοίο αποτελεί τμήμα του (υπαίθριου) σκηνικού που δημιουργεί, αυτήν την περίοδο, η αμερικανική εταιρεία Millennium Films σε ιδιόκτητο οικόπεδο 83 στρεμμάτων στη Θέρμη.
Στη συγκεκριμένη έκταση, η εταιρεία μέσα στο 2022 θα ξεκινήσει να κατασκευάζει, κατά πληροφορίες, το πρώτο χολιγουντιανών προδιαγραφών κινηματογραφικό στούντιο της χώρας, μια επένδυση 20 εκατ. ευρώ, με την Ελλάδα να ανακαλύπτει, μόλις, την κινηματογραφική βιομηχανία, δραστηριότητα ιδιαίτερα ωφέλιμη για την ελληνική οικονομία.
Μπορεί η χώρα, λόγω και των ενισχύσεων μέσω του καθεστώτος cash rebate, να έχει καταστεί ελκυστική στις διεθνείς παραγωγές, όμως, δεν συμβαίνει το ίδιο με τις υποδομές, τα κινηματογραφικά δηλαδή στούντιο, των οποίων η απουσία αποστερεί το συγκριτικό πλεονέκτημα. Και αυτό διότι οι ξένοι παραγωγοί, που επιλέγουν τη χώρα, θα πρέπει είτε να εξαρτώνται από την περιορισμένη διαθεσιμότητα των υφιστάμενων, περίπου επτά, στούντιο –κατάλληλων κυρίως για τηλεοπτικές παραγωγές– είτε να πραγματοποιούν τα γυρίσματά τους σε ανοιχτούς χώρους, οι οποίοι υπόκεινται σε αστάθμητους παράγοντες, όπως ο καιρός. Αυτού του είδους οι εγκαταστάσεις, ωστόσο, συμπληρώνουν μαζί με τις εταιρείες post production και σημαντικό αριθμό άλλων παικτών του θεάματος, τον καμβά της κινηματογραφικής βιομηχανίας, που διαθέτει έναν από τους ισχυρότερους οικονομικούς πολλαπλασιαστές. Το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) έχει υπολογίσει, παλαιότερα, ότι εάν, κάθε χρόνο, γυρίζονταν στη χώρα 20 ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού, της τάξεως των 450.000 ευρώ καθεμία, το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) θα αυξανόταν κατά 14,2 εκατ. ευρώ.
Εχει ακόμη υπολογιστεί ότι εάν για τις ανάγκες μιας παραγωγής δαπανιόνταν στην Ελλάδα 25 εκατ. ευρώ, το ΑΕΠ θα αυξανόταν κατά 39 εκατ. ευρώ και στη διάρκεια των γυρισμάτων θα δημιουργούνταν 755 θέσεις εργασίας.
Τα οικονομικά οφέλη μεγιστοποιούνται εάν ληφθεί υπόψη η επίδραση στον τουρισμό από την προβολή των περιοχών όπου πραγματοποιούνται τα γυρίσματα. Με το σκεπτικό αυτό, για πρώτη φορά στο νέο προς ψήφιση σχέδιο νόμου για τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος έχει προβλεφθεί οι επενδύσεις σε κινηματογραφικά στούντιο να χαρακτηρίζονται στρατηγικές και κατ’ επέκταση να εξασφαλίζουν φορολογικά, χωροταξικά και άλλου είδους κίνητρα. Το συγκεκριμένο εργαλείο έχει ενισχύσει ακόμη περισσότερο το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τη δημιουργία κινηματογραφικών στούντιο.
«Το 2020 οι μεγαλύτερες ξένες παραγωγές ήταν της τάξεως των 3,5 εκατ. ευρώ. Μέχρι τότε ο “Λοχαγός Κορέλι” ήταν η πιο ακριβή ταινία που είχε γυριστεί –τη δεκαετία του 1990– με προϋπολογισμό 6,5 εκατ. ευρώ και το “Mamma Mia!” που συνοδεύτηκε με δαπάνη 1,5 εκατ. ευρώ. Υστερα και από τις βελτιώσεις που πραγματοποιήθηκαν, εν μέσω πανδημίας, στο νομοθετικό πλαίσιο για το cash rebate, οι παραγωγές στην Ελλάδα εκτινάχθηκαν. Το 2021, περισσότερες από 10 ταινίες που αντιστοιχούν σε δαπάνη από 8 έως 20 εκατ. ευρώ πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα, χωρίς να λάβουμε υπόψη τις μικρές παραγωγές, ύψους από 500.000 έως 4-5 εκατ. ευρώ. Παγκοσμίως, οι ανάγκες για δημιουργία πρότυπου οπτικοακουστικού περιεχομένου έχουν εκτοξευθεί. Είναι ενδεικτικό ότι τα στούντιο της Ουγγαρίας έχουν δεσμευθεί για τα επόμενα πέντε χρόνια από την Disney. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται η πολύ μεγάλη κινητικότητα από πολλούς Ελληνες και ξένους επιχειρηματίες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε κινηματογραφικά στούντιο, εγκαταστάσεις post production, αλλά και στη δημιουργία κέντρων εκπαίδευσης των Ελλήνων επαγγελματιών. Μένει, βέβαια, να φανεί πώς αυτό το ισχυρό ενδιαφέρον θα μετουσιωθεί εμπράκτως», αναφέρει στην «Κ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης.
Την ανάγκη να κατασκευαστούν κινηματογραφικά στούντιο στην Ελλάδα επισημαίνουν και από τη Faliro House Production. Η ελληνική εταιρεία παραγωγής, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ενδιαφέρεται για την υλοποίηση σχετικών επενδύσεων, αξιολογώντας, σε αυτήν τη φάση, τα διαθέσιμα εργαλεία, όπως αυτό της υπαγωγής στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων των στούντιο.
Πηγη: Εφημερίδα Καθημερινή