Ρίγη προκαλούν οι περιγραφές της φρίκης των επιζώντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, που έρχονται στο φως ενώ η δικαστική διερεύνηση της αδιανόητης τραγωδίας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
«23.23: Κάπως έτσι τελείωσε η ανέμελη ζωή μου. Βλέποντας τον θάνατο κατάματα. Μην ρωτάτε πως έγινε. Το θέμα είναι ότι έγινε. Απλά όλα σβήνουν. Ανοίγεις τα μάτια σου, αισθάνεσαι αίματα παντού, ανθρώπους να σε έχουν καταπλακώσει, γυαλιά σε όλο σου το κορμί, και να σου καίει το πρόσωπο η φλόγα που έρχεται κατά πάνω σου» δήλωσε μια 26χρονη από τη Θεσσαλονίκη, η οποία επέβαινε στο μοιραίο τρένο.
Τα λόγια της, συγκλονίζουν:
«Αλλά δεν σε τρομάζει αυτό. Σε τρομάζει ο διπλανός σου, που σου ουρλιάζει “κοπελιά βοήθα με, τα παιδάκια μου”. Σε τρομάζει η κυρία που έβλεπες κατά τη διάρκεια όλου του ταξιδιού σου απέναντί σου, και τώρα δεν την αναγνώριζες από το πώς έχει παραμορφωθεί το πρόσωπό της, από τα αίματα. Σε τρομάζουν τα ουρλιαχτά “καιγόμαστε, πεθαίνουμε”. Και απλά εκεί γίνεσαι “ένα” με τον άλλον τον άγνωστο που σε όλο το ταξίδι δεν ανταλλάξαμε κουβέντα: Πρέπει να πηδήξουμε από το τρένο. Έχει γυρίσει το βαγόνι, δεν μπορούμε να βγούμε. Σπάστε το παράθυρο. Καιγόμαστε, γρήγορα. Θα τα καταφέρουμε».
Ο επιζών Στέργιος Μιναέμης βρισκόταν στο βαγόνι 3 και ταξίδευε για να κάνει μια νέα αρχή.
«Βρισκόμουν στη θέση 51 στο βαγόνι 3 με σκοπό να φτάσουμε Θεσσαλονίκη, να βρω ένα μέρος να νοικιάσω γιατί με περίμενε ήδη ο αδελφός μου και να ξεκινήσουμε μια νέα αρχή. Μια μεγάλη βαλίτσα, ένα μπουφάν, τον υπολογιστή μου και το κινητό μου.
Δεν σώθηκε τίποτα. Έγιναν όλα κάρβουνο. Διάβαζα ένα άρθρο στο κινητό μου και θυμάμαι το παιδί που καθόταν απέναντι μου. Πρώτα είδα το παιδί να πετάγεται στα αριστερά μου και να σκάει δίπλα μου και μετά κατάλαβα ότι υπήρχε φρενάρισμα ή σύγκρουση.
Δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε εκείνη τη στιγμή τι έγινε. Αν είχε πεταχτεί κάτι στις ράγες, αν εκτροχιαστήκαμε ή αν τρακάραμε με άλλο τρένο», περιέγραψε αρχικά ο Στέργιος Μιναέμης, μιλώντας στον Alpha.
Συνεχίζοντας μιλάει για τις συνθήκες που προκάλεσε η σύγκρουση:
«Το πρώτο μου μέλημα ήταν να βρω από που θα φύγουμε. Δεν συγκρίνεται το βαγόνι από το πώς μπήκαμε με το πως ήταν όταν φύγαμε.
Δεν είχες την αίσθηση του χώρου, δεν σου ήταν κάτι οικείο αλλά όλα ήταν μια μάζα, ένα χάος δεν ήξερες τι ήταν κουπέ, τι ήταν διάδρομος, τι ήταν τζάμι. Δεν ήξερες ποιο ήταν το πάνω, το κάτω, το αριστερά και το δεξιά.
Μας έδωσε ο Θεός εκείνη τη στιγμή ένα παράθυρο, μέσα από τον καπνό, που βλέπαμε καθαρά τον δρόμο. Μέσα από ένα απόλυτο σκοτάδι, φωτιές δίπλα από το παράθυρο, καπνός, δεν είχαμε οξυγόνο και ήμασταν με μια, δυο ανάσες. Τρίτη ανάσα δεν ξέρω αν πρόλαβε κάποιος να πάρει πριν κλείσουν όλα.
Είδαμε την πίσσα, τον δρόμο, τα φώτα και από εκεί καταλάβαμε ότι θα σωθούμε».
«Το ύψος ήταν μεγάλο, περίπου στα δύο μέτρα. Μέσα δεν μπορούσαμε να πάρουμε ανάσα, καιγόμασταν κιόλας. Εκεί λέω «αγόρι μου ή θα πηδήξεις και αν ακρωτηριαστείς, ακρωτηριάστηκες γιατί κάτω είχε σίδερα σαν λεπίδες από το τρακάρισμα, ή θα καείς ζωντανός και θα μείνεις από οξυγόνο».
Οπότε δεν ήταν κάτι διαπραγματεύσιμο. Ήταν μονόδρομος και προσπαθούσαμε να βγούμε προς τον δρόμο που δεν ήταν τόσο εύκολο»
«Βλέπω συνέχεια την Ιφιγένεια, δεν με έχει αφήσει ακόμα»
Τους εφιάλτες του μοιράστηκε και ο 18χρονος Άγγελος Τσιμούρας. Βρισκόταν στο βαγόνι 6, από όπου προσπαθώντας να βοηθήσει συνεπιβάτες του να βγουν από το τρένο αναφέρει πως «φώναζα αν είναι κανείς μέσα στο τρένο και στην αρχή δεν έπαιρνα απάντηση».
«Κάθε βράδυ έχω εφιάλτες. Τα τρία πρώτα βράδια δεν κοιμήθηκα αλλά μετά ξεκίνησα να έχω τρεις, τέσσερις, πέντε ώρες ύπνου.
Γενικώς με επισκέπτονται και δεν με αφήνουν να κοιμηθώ. Δεν θέλουν να με αφήσουν ακόμα. Ίσως να θέλουν να μου που κάτι. Να ξυπνήσω κάποιον; Δεν ξέρω. Κάτι όμως θέλουν σίγουρα να μου πουν.
Βλέπω συνέχεια την Ιφιγένεια, δεν με έχει αφήσει ακόμα. Την πρώτη βραδιά που κοιμήθηκα είδα και το άλλο παιδί που ήταν στο βαγόνι αλλά πολύ θολά. Η Ιφιγένεια έρχεται όμως καθαρά ακόμα», ανέφερε αρχικά ο φοιτητής
Ο 18χρονος Άγγελος αναφέρει χαρακτηριστικά «βρισκόμουν στο βαγόνι 6 όπου η σύγκρουση δεν ήταν ισχυρή. Εγώ δηλαδή δεν το κατάλαβα ότι έγινε σύγκρουση. Σταματάει όμως το τρένο, υπήρχε μια γιαγιά που είχε χτυπήσει και είχε κόψει το φρύδι της, ξεκινάνε τα ουρλιαχτά οπότε καταλαβαίνω πως κάτι είχε συμβεί.
Στην αρχή ασχολήθηκα με την γιαγιά, γιατί έπρεπε να την βγάλω κάτω από το βαγόνι, ενώ υπήρχαν και άνθρωποι που δεν τους ένοιαζε αυτό.
Τους ένοιαζε απλά να βγάλουν τη βαλίτσα τους και να φύγουν όσο πιο γρήγορα μπορούσαν αν και δεν υπήρχε καν σύγκρουση ή κίνδυνος στο δικό μας βαγόνι».
Παράλληλα, περιέγραψε την προσπάθειά του να σώσει τους συνεπιβάτες του σημειώνοντας ότι «το καταλαβαίνω, μπορώ να το δικαιολογήσω και κάπως πως ήθελαν να σώσουν το τομάρι τους. Έπειτα έφυγα από εκεί προς τα μπροστινά βαγόνια, φώναζα αν είναι κανείς μέσα στο τρένο και στην αρχή δεν έπαιρνα απάντηση.
Μετά πήρα απάντηση, υπήρχαν κι άλλοι που έψαχναν εκείνη την ώρα και ένας από αυτούς ήταν ο κ. Γιώργος ο οποίος ήταν πραγματικά σαν άγιος που εμφανίστηκε σε μένα εκείνη την βραδιά. Δεν μπορώ να το εξηγήσω.
Μαζί με τον κ. Γιώργο από το βαγόνι τέσσερα φύγαμε από τα παράθυρα, γιατί οι πόρτες ήταν εγκλωβισμένες και κατευθυνθήκαμε στο βαγόνι τρία.
Εκείνος ήταν που ανέβηκε πρώτος στο βαγόνι τρία, πάτησε στα συντρίμμια για να μου δείξει που να πατήσω και να μην κοπώ.
Δηλαδή θυσίασε τα δικά του χέρια ώστε να κοπεί αυτός και μετά να ανέβω εγώ για να δούμε τι θα δούμε. Προτού όμως ανέβω πάνω, μου είπε να πάω να φωνάξω την ΕΜΑΚ για να φέρουν ψαλίδια και φορεία».
Συνεχίζει την έρευνα ο νέος εφέτης ανακριτής – Πότε απολογούνται οι κατηγορούμενοι
Ο νέος εφέτης ανακριτής αναλαμβάνει, επίσημα πλέον, την έρευνα για την υπόθεση του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, μετά και τη διαδικασία του ορισμού του από την Ολομέλεια Εφετών που ολοκληρώθηκε την περασμένη Παρασκευή στη Λάρισα.
Σημειώνεται, ότι το πεδίο της έρευνας αναβαθμίζεται καθημερινά, ξεφεύγει από τους χειρισμούς του σταθμάρχη και μετατοπίζεται και σε άλλα πρόσωπα, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία, η υπόθεση είναι πολυσύνθετη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εφέτης ανακριτής έχει παραλάβει το σύνολο της ογκωδέστατης δικογραφίας, ώστε να τη μελετήσει σε βάθος, καθώς η υπόθεση κρίνεται πολύπλοκη με πολλές παραμέτρους. Στόχος της διαδικασίας είναι οι δικαστικές Αρχές να οδηγηθούν στα αίτια του δυστυχήματος και να καταλογιστούν οι ευθύνες στο σύνολό τους.
Παράλληλα, αναμένεται να περάσουν το γραφείο του ανακριτή, ξανά οι τρεις κατηγορούμενοι, δηλαδή οι δύο σταθμάρχες που φαίνεται ότι έφυγαν νωρίτερα από τα πόστα τους και ο επιθεωρητής, που εις βάρος τους υπάρχουν κατηγορίες για την εμπλοκή τους στην υπόθεση, ώστε ο ανακριτής να λάβει γνώση όλων των πληροφοριών που χρειάζεται και να κατανοήσει τι ακριβώς συνέβη εκείνη την μοιραία βραδιά.
Υπενθυμίζεται, πως και στους τρεις κατηγορούμενους ασκήθηκε δίωξη για τα ίδια, κακουργηματικού και πλημμεληματικού χαρακτήρα, αδικήματα όπως του 59χρονου σταθμάρχη, που μετά την πολύωρη απολογία του πριν μία εβδομάδα, κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος στις φυλακές Λάρισας.
Αξίζει να σημειωθεί πως το επόμενο διάστημα, από την εξέλιξη της έρευνας, είναι πιθανό να ασκηθούν διώξεις και σε άλλα πρόσωπα.
Επίσης ο εφέτης ανακριτής, θα λάβει και τα στοιχεία των δικαστικών πραγματογνωμόνων που ορίστηκαν από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Λάρισας Απόστολο Τζαμαλή. Πρόκειται για εξειδικευμένους επιστήμονες οι οποίοι έχουν συντάξει το πόρισμα των ερευνών τους και περιλαμβάνει κρίσιμα στοιχεία για την υπόθεση.
Παράλληλα, σύμφωνα με την ΕΡΤ, από σήμερα (Δευτέρα 13/3) ξεκινάει μία επιθεώρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, από την Θεσσαλονίκη προς τη Λάρισα, ο νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Παναγιώτης Τερεζάκης. Θα έχει συναντήσεις με σταθμάρχες και άλλους εργαζόμενους σε κομβικά σημεία του δικτύου, συμπεριλαμβανομένου και του σημείου του δυστυχήματος, προκειμένου να ελέγξει τις εργασίες αποκατάστασης και στη συνέχεια να ακολουθήσει η ασφαλής επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου.
Εμπειρογνώμονες αναζητούν στοιχεία στα διαλυμένα βαγόνια
Εν τω μεταξύ, οι εμπειρογνώμονες αναζητούν στοιχεία μέσα στα κατεστραμμένα βαγόνια των μοιραίων τρένων που συγκρούστηκαν στα Τέμπη.
Οι καταθέσεις των εμπλεκόμενων, στοιχεία από τους υπάλληλους των σιδηροδρόμων αλλά και ηχητικά ντοκουμέντα από τις επικοινωνίες των σταθμαρχών αναδεικνύουν όχι μόνο χρόνιες ελλείψεις και προβλήματα αλλά και λάθη, ασυνεννοησία και ένα γενικευμένο… μπάχαλο.
Όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, μεγάλος όγκος στοιχείων και δεδομένων παραμένουν στα δύο κατεστραμμένα τρένα, που φυλάσσονται στο αμαξοστάσιο του ΟΣΕ στη θέση Κουλούρι, έξω από τη Λάρισα.
Μάλιστα, το Σάββατο (11/3) τοποθετήθηκαν φώτα στο σημείο για να βοηθήσουν τους εμπειρογνώμονες να συνεχίσουν την έρευνά τους, που αναμένεται να διαρκέσει αρκετές εβδομάδες ακόμη.
Πάντα σύμφωνα με την ΕΡΤ, οι εμπειρογνώμονες έχουν φτάσει σε κάποια πρώτα συμπεράσματα, ωστόσο απομένει ακόμη μεγάλος δρόμος μέχρι να καταλήξουν με ασφάλεια σε κάποιο πόρισμα.
Κατά πληροφορίες, θα εξεταστούν εξονυχιστικά όλα τα ευρήματα ενώ θα μπουν στο «μικροσκόπιο» -οι μηχανές των τρένων (ή ό,τι έχει απομείνει από αυτές) αλλά και οι πλατφόρμες που μετέφεραν το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Οι δικαστικές Αρχές κάνουν, παράλληλα, φύλλο και φτερό άλλα στοιχεία που φτάνουν στα γραφεία τους, μεταξύ των οποίων οι απομαγνητοφωνήσεις των συζητήσεων των σταθμαρχών.
Οι μαρτυρίες των πρωταγωνιστών, των ανθρώπων του ΟΣΕ, αλλά και τα έγγραφα που δημοσιοποιούνται, δείχνουν την ανησυχία που εξέφραζαν εδώ και καιρό οι εργαζόμενοι για τα προβλήματα στα συστήματα και τη σηματοδότηση.
Τα δε ηχητικά ντοκουμέντα από τους ασυρμάτους των σταθμαρχείων, όπως αποκαλύπτονται στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα», αποτυπώνουν το χάος και την ασυνεννοησία μεταξύ των ανθρώπων που κατείχαν πόστα – κλειδί.
Ενδεικτικό είναι ότι οι σταθμάρχες συζητούν, μεταξύ άλλων, για το πού θα βρουν σουβλάκια, για… γκόμενες, όπως λένε χαρακτηριστικά, ενώ ανταλλάσσουν και αστεία για τις ερωτικές τους επιδόσεις.
Ένας «αχταρμάς», όπως είπε χαρακτηριστικά ο έμπειρος σταθμάρχης της Λάρισας (Κ.Π), μιλώντας, φυσικά, για κάτι άλλο σε μητέρα επιβάτη.
Πηγή: Cnn.gr