Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που αποκαλύπτονται οδηγούν τον επισκέπτη σ’ ένα ταξίδι στον χρόνο, στη Θεσσαλονίκη του χτες, της ρωμαϊκής και βυζαντινής περιόδου.
Οι εικόνες που παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα της Ατιικό Μετρό Α.Ε. είναι εντυπωσιακές. Αμέσως βιώνεις σε μεγάλο βαθμό ένα ταξίδι στον χρόνο, στη Θεσσαλονίκη του χτες, της ρωμαϊκής και βυζαντινής περιόδου.
Η πορεία του Μετρό της Θεσσαλονίκης, που διασχίζει το κέντρο της πόλης, ακολουθεί τον άξονα του κυριότερου δρόμου του πολεοδομικού ιστού της αρχαίας Θεσσαλονίκης, που πλαισιωνόταν με κιονοστοιχίες και στοές και είχε οδόστρωμα πλάτους 16 μέτρων.
Ξεκινούσε από τη Χρυσή Πύλη (Porta Aurea), τη σημερινή πλατεία Βαρδαρίου, και κατέληγε στην Κασσανδριωτική Πύλη, στη σημερινή Πλατεία Συντριβανίου.
Στην περιοχή των δύο αυτών κομβικών πυλών της παλιάς πόλης, έξω από τις οποίες αναπτύσσονταν τα πλουσιότερα τμήματα των νεκροταφείων της, οι εργασίες κατασκευής σταθμών του Μετρό φέρνουν στο φως σημαντικές αρχαιότητες, που ανήκουν σε διάφορες χρονικές περιόδους.
Σημαντικές αρχαιότητες και μάλιστα αντιπροσωπευτικές πολλών περιόδων ζωής της πόλης έρχονται στο φώς και κατά την κατασκευή των δύο άλλων σταθμών του Μετρό που βρίσκονται εντός των ορίων του ιστορικού κέντρου της πόλης.
Πρόκειται για τους σταθμούς Βενιζέλου και Αγ. Σοφίας, που καταλαμβάνουν σημαίνουσες θέσεις της αρχαίας Θεσσαλονίκης.
Στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιείται η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που συντελέστηκε ποτέ στη Β. Ελλάδα, καλύπτοντας επιφάνεια 20.000 τ.μ.
Οι αρχαιολογικές εργασίες, συνολικού προϋπολογισμού 132,6 εκ. ευρώ, έχουν φέρει στο φως 130.000 αρχαιολογικά ευρήματα.
Σχετικά με τον σταθμό Βενιζέλου, έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και το ΚΑΣ, η μελέτη της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων και ήδη έχουν εκκινήσει οι εργασίες.