Την ανάγκη διόρθωσης του θεσμικού πλαισίου που θα αποσαφηνίζει πλήρως και θα κατανέμει επακριβώς τις αρμοδιότητες αλλά και τις ευθύνες τόσο της αυτοδιοίκησης όσο και της κεντρικής διοίκησης στη διαχείριση κρίσιμων καταστάσεων υπογραμμίζει η υποψήφια περιφερειακή σύμβουλος με τον συνδυασμό του Απόστολου Τζιτζικώστα «Αλληλεγγύη», καθηγήτρια Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ Νιόβη Παυλίδου. Τις διορθώσεις αυτές, όπως τονίζει η ίδια, αναμένεται να τις επικοινωνήσει, με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο, σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς αλλά και τους πολίτες το αρμόδιο υπουργείο.
Παράλληλα η Νιόβη Παυλίδου με την εμπειρία που διαθέτει σε θέματα τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και με τις επιστημονικές της γνώσεις εκτιμά ότι η ψηφιακή τεχνολογία αποτελεί την απάντηση στη σωστή λειτουργία της διοίκησης και- το πιο σημαντικό στις μέρες μας- επιτυγχάνει και τη διαφάνεια και τη λογοδοσία.
Επίσης θεωρεί σημαντική τη δημιουργία ενός τετραψήφιου αριθμού εξυπηρέτησης των πολιτών ώστε να ξεπεραστεί ο σκόπελος της γραφειοκρατίας και της καθυστέρησης στην επικοινωνία με τους αρμόδιους υπαλλήλους. Η πλήρης συνέντευξη με τη Νιόβη Παυλίδου είναι η εξής:
Κυρία Παυλίδου οι τεράστιες καταστροφές στη Θεσσαλία ανέδειξαν το σοβαρό έλλειμμα της χώρας μας, τόσο σε υποδομές όσο και στο συντονισμό των διαφόρων υπηρεσιών για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Θα ήθελα να μου πείτε με ποιο τρόπο πιστεύετε ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε αυτή την παθογένεια του ελληνικού κράτους;
Τέτοια διαχρονικά και σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζονται τώρα πλέον πολύ δύσκολα και ουσιαστικά απαιτείται η συνεργασία όλου του πολιτικού φάσματος για να βαδίσουμε με γρήγορα βήματα. Οι κακές υποδομές απαιτούν χρόνο και χρήμα για να μεταβληθούν, και πολλές φορές συναντούν αντιδράσεις των «θιγόμενων πολιτών». Τα αντιπλημμυρικά έργα είναι και «μικρά», τα οποία χωρούν σε προϋπολογισμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και πολύ μεγάλα, τα οποία δυσχεραίνουν ακόμη και τον κρατικό προϋπολογισμό. Να τονίσουμε ότι δεσμεύσαμε κονδύλια από το Ταμείο Ανάπτυξης για να ανταπεξέλθουμε στις ανάγκες μας. Καταλαβαίνουμε λοιπόν πόσο «σημαντικό έργο» είναι το «αντιπλημμυρικό» που εφάρμοσε η ανθρωπότητα επί αιώνες: «Δεν χτίζουμε σε περιοχές που απειλούνται από το νερό»!
Το ίδιο ισχύει και για απειλές από φωτιά ή σεισμούς. Βέβαια η τεχνολογία έχει ωριμάσει πολύ, αλλά κοστίζει, και πάντα η Φύση θα βρει τρόπο να διεκδικήσει αυτά που της ανήκουν.
Υπάρχει διεθνής εμπειρία για διαχείριση κρίσιμων καταστάσεων, έχουμε θεσμοθετήσει ειδικό υπουργείο, ας παρουσιάσουν σύντομα ένα πρόγραμμα για όλη τη χώρα και ας προετοιμάσουν τον κάθε φορέα για τον ρόλο του.
Όσο για τον συντονισμό των υπηρεσιών, ναι, παρουσιάζουμε μια εικόνα πολύ κακή ως κράτος. Απαιτείται σημαντική διόρθωση του θεσμικού πλαισίου ώστε οι αρμοδιότητες (και οι ευθύνες) αυτοδιοίκησης και κεντρικής διοίκησης να περιγράφονται με ξεκάθαρο τρόπο, τονίζοντας και τον φορέα που θα έχει τον συντονισμό σε περίπτωση συνεργασίας πολλών φορέων. Έτσι μόνο θα πετύχουμε ορθό καταλογισμό ευθυνών, που θα δημιουργήσει στον πολίτη αίσθημα εμπιστοσύνης για την κυβέρνησή του.
Με δεδομένο ότι έχετε υπάρξει Περιφερειακή Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης πώς αντιλαμβάνεστε εσείς το ρόλο της Περιφέρειας;
Στα Ευρωπαϊκά κράτη- μέλη υπάρχουν διαφοροποιήσεις ως προς τον ρόλο των περιφερειών τους. Στα περισσότερα, οι Περιφέρειες έχουν μικρότερη ή μεγαλύτερη αυτονομία από την κεντρική διοίκηση και μπορούν να χαράσσουν αναπτυξιακή στρατηγική, συμπληρωματικά βέβαια στην εθνική στρατηγική της κυβέρνησης. Στην Ελλάδα δεν δόθηκαν τέτοιες αρμοδιότητες στις Περιφέρειες και ο ρόλος τους είναι κυρίως εκτελεστικός, δηλ. διεκπεραιώνουν πολλές λειτουργίες της κεντρικής κυβέρνησης. Θα πρέπει να συγκλίνουμε με τις ευρωπαϊκές πρακτικές και να αποδώσουμε περισσότερες αρμοδιότητες χάραξης αναπτυξιακής στρατηγικής στις περιφέρειες μας. Τότε και ο Θεσμός του Συμπαραστάτη θα αποκτήσει μεγαλύτερη σπουδαιότητα.
Ένα από τα συχνότερα παράπονα των πολιτών είναι η καθυστέρηση στην εξυπηρέτηση από τις κρατικές υπηρεσίες και η προβληματική επικοινωνία με τους αρμόδιους υπαλλήλους. Με ποιο τρόπο μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αν όχι να ξεπεράσουμε αυτόν τον σκόπελο;
Θεωρώ ότι ένα μοντέλο κεντρικής επικοινωνίας της περιφερειακής διοίκησης με τον πολίτη θα είναι πιο αποτελεσματικό. Δηλ. να λειτουργεί κέντρο εξυπηρέτησης πολιτών το οποίο θα διαχειρίζεται την τηλεφωνική επικοινωνία, με απλό τετραψήφιο αριθμό, και την διαχείριση μηνυμάτων με εκπαιδευμένους υπαλλήλους οι οποίοι θα ασκούν μόνο αυτά τα καθήκοντα. Ο κάθε υπάλληλος, μέσα στον φόρτο εργασίας του, αδυνατεί πολλές φορές να ανταποκριθεί σωστά στην εξυπηρέτηση του πολίτη.
Ποια είναι η δική σας ιεράρχηση των προβλημάτων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας;
Η ανεργία, το χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα και η υστέρηση σε υποδομές και ενημέρωση του πολίτη. Πρέπει να τονώσουμε την ανταγωνιστικότητα της περιοχής. Η πολιτεία οφείλει ένα ορθό θεσμικό πλαίσιο και έργα υποδομών, αλλά και οι παραγωγικοί και εμπορικοί φορείς έχουν ευθύνες και σημαντικό ρόλο. Αναφέρω ως ένα παράδειγμα τη βιομηχανοποίηση του πρωτογενούς τομέα, που απαιτεί μεγάλους κλήρους, αλλά εξασφαλίζει και σταθερές εξαγωγικές δραστηριότητες. Υπάρχουν πολλά ζητήματα που πρέπει να συζητήσουμε.
Είστε καθηγήτρια πανεπιστημίου ενώ στο παρελθόν είχατε διεκδικήσει μία θέση στην κεντρική πολιτική σκηνή, πώς πήρατε τώρα την απόφαση να μπείτε στη μάχη των περιφερειακών εκλογών και μάλιστα με τον συνδυασμό του Απόστολου Τζιτζικώστα;
Νομίζω ότι καταλαβαίνουμε όλοι πλέον ότι οι μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στη χώρα δεν είναι ούτε λίγες ούτε εύκολες. Δεν θα πετύχουμε τίποτα αν δεν συνεργαστούν η κεντρική διοίκηση και η αυτοδιοίκηση. Η περιφερειακή διοίκηση αποτελεί τον βραχίονα εφαρμογής του θεσμικού μας πλαισίου και έτσι η βελτίωση της λειτουργίας της είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ο πολίτης θα πρέπει να δει αλλαγές στην καθημερινότητά του για να πεισθεί ότι η οικονομία μας πάει καλά και γενικότερα η χώρα βαδίζει σωστά.
Γιατί ο ψηφοφόρος θα πρέπει να επιλέξει εσάς ως περιφερειακή σύμβουλο;
Θεωρώ για τις γνώσεις μου πάνω στην ψηφιακή τεχνολογία που αποτελεί σήμερα τον λίθο του μετασχηματισμού της κοινωνίας, την εμπειρία στα θέματα αυτοδιοίκησης, αλλά και την προσήλωση μου σε μια θεσμική λειτουργία της διοίκησης, με διαφάνεια και λογοδοσία.