Η ακρίβεια στα είδη διατροφής αποτελεί σοβαρή αιτία προβληματισμού για τα ελληνικά νοικοκυριά. Δείτε πώς θα καταφέρετε να εξοικονομήσετε χρήματα στο σούπερ μάρκετ και να μειώσετε τους λογαριασμούς σας.
Τα τρόφιμα, τα ρούχα και η στέγαση είναι οι κύριες δαπάνες που πρέπει να καλυφθούν κάθε μήνα στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ενώ όμως οι δαπάνες για ένδυση μπορούν να περιοριστούν, να μην αγοράσει δηλαδή μια οικογένεια καινούργια ρούχα (όσο δύσκολο και αν είναι αυτό όταν υπάρχουν παιδιά), δεν γίνεται σε ένα σπίτι να λείψει το φαγητό.
Αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat κάθε ελληνικό νοικοκυριό δαπανά κατά μέσο όρο το 18.1 % του προϋπολογισμού του για είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά (4 μονάδες πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο). Όμως η συρρίκνωση των εισοδημάτων, που είναι συνέπεια του πληθωρισμού που παραμένει υψηλός για μεγάλο χρονικό διάστημα, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στις τιμές των ειδών διατροφής, επιβάλλουν τη ριζική αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών. Για παράδειγμα, αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των ατόμων που προσαρμόζουν τις αγορές τους στις εκάστοτε προσφορές των καταστημάτων. Επίσης, η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διευρύνεται συνεχώς.
Πώς θα κάνετε οικονομία
Δείτε στη συνέχεια κάποιες προτάσεις για να επωφεληθείτε από τις προσφορές των σούπερ μάρκετ και να ψωνίσετε πιο οικονομικά.
- Προγραμματισμός: Πριν ξεκινήσετε για ψώνια κάντε μια λίστα με όλα όσα χρειάζεστε. Έτσι θα γλυτώσετε χρόνο και θα αποφύγετε τις παρορμητικές αγορές.
- Σύγκριση τιμών: Ψάξτε σε διάφορες αλυσίδες για διαφορές στις τιμές παρόμοιων προϊόντων. Ακόμη πιο εύκολα, επισκεφθείτε κάποια εξειδικευμένη ιστοσελίδα σύγκρισης τιμών ή χρησιμοποιήστε κάποια εφαρμογή στο κινητό για να βρείτε τις καλύτερες προσφορές σούπερ μάρκετ.
- Προγράμματα πιστότητας: Πολλές αλυσίδες προσφέρουν προγράμματα πιστότητας, όπου συλλέγετε πόντους και κερδίζετε κουπόνια για έκπτωση σε μελλοντικές αγορές.
- Μεγαλύτερες συσκευασίες: Συχνά το ίδιο προϊόν στοιχίζει λιγότερο σε μεγαλύτερη συσκευασία. Λάβετε υπ’ όψη και τις προσφορές του τύπου «2 στην τιμή του ενός».
- Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας: Όλο και περισσότεροι καταναλωτές δελεάζονται από τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα, πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε η Ierax Analytix τον Φεβρουάριο του 2022 έδειξε ότι το 46% αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με 2 χρόνια πριν και το 33% θεωρεί πως θα συνεχίζει να αγοράζει περισσότερα στο μέλλον. Ένα ποσοστό 85% δηλώνει πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερα των επωνύμων, 70% πως τα προϊόντα αυτά έχουν βελτιωθεί πρόσφατα και 52% τα θεωρεί κατώτερα σε ποιότητα από τα γνωστά brands. Τα προϊόντα που οι καταναλωτές αγοράζουν πιο συχνά από τις ιδιωτικές ετικέτες αφορούν τα τρόφιμα μακράς διάρκειας (45%), τα καθαριστικά (43%) και τα γαλακτοκομικά (37%).
- Κουπόνια: Κάποιες εφημερίδες, περιοδικά και ιστοσελίδες προσφέρουν κουπόνια που μπορούν να εξαργυρωθούν στα σούπερ μάρκετ. Επίσης, ορισμένες αλυσίδες προσφέρουν κουπόνια για συγκεκριμένα προϊόντα κάθε μήνα σε όσους εγγράφονται στο newsletter τους.
- Φρούτα και λαχανικά εποχής: Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά είναι φθηνότερα στην εποχή τους, καθώς συνήθως προέρχονται από τοπικές καλλιέργειες.
- Ημερομηνία λήξης: Μην αγοράσετε περισσότερα πράγματα από όσα μπορείτε να καταναλώστε πριν την ημερομηνία λήξης. Αν αναγκαστείτε να πετάξετε κάποια από αυτά θα ακυρώσετε την οικονομία που κάνατε αγοράζοντάς τα σε προσφορά.
Δεν μπορείτε να αποφύγετε τις δαπάνες για φαγητό. Όμως, ακολουθώντας αυτές τις απλές συμβουλές, μπορείτε να εκμεταλλευτείτε τις προσφορές και τις εκπτώσεις των σούπερ μάρκετ και να μειώσετε τον λογαριασμό σας. Το μόνο που χρειάζεται είναι λίγος επιπλέον χρόνος, πρόβλεψη και προγραμματισμός.
ΠΗΓΕΣ
- Έξοδα νοικοκυριού (Greece in Figures)
- Ιστοσελίδα και εφαρμογή για σύγκριση σε προσφορές σούπερ μάρκετ (Kimbino)
- Στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, λόγω ακρίβειας, στρέφονται οι καταναλωτές (Business Daily)