Ανακοίνωση εξέδωσαν 25 εργαζόμενες και εργαζόμενοι στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης καταγγέλοντας την αντεργατική του σταση.
Στην τελετή λήξης του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (17 Μαρτίου 2024),
ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ορέστης Ανδρεαδάκης και η γενική διευθύντρια Ελίζ Ζαλαντό,
σε μία κίνηση δημιουργίας εντυπώσεων, κάλεσαν επί σκηνής δεκάδες μέλη του
προσωπικού για να μας «χειροκροτήσουν». Τι συμβαίνει όμως πραγματικά με τις
εργασιακές συνθήκες στον Οργανισμό όταν τα φώτα σβήνουν;
Στις 28 Σεπτεμβρίου 2023, συνάδελφος (συντονίστρια ετήσιας δραστηριότητας /
συντονίστρια αιθουσών Φεστιβάλ) επώνυμα καταγγέλλει στο ΔΣ του Φεστιβάλ:
– την υποστελέχωση των τμημάτων της ετήσιας δραστηριότητας, η οποία οδηγεί σε
καταπάτηση των ρεπό και σε απλήρωτες υπερωρίες συναδέλφων,
– την επίθεση που δέχτηκε από διευθυντικά στελέχη στο σχετικό meeting στις 25
Σεπτεμβρίου 2023 ακριβώς επειδή παρουσίασε τα εν λόγω στοιχεία,
– την επικείμενη απόλυσή της, ζητώντας αίτημα ακρόασης, το οποίο ποτέ δεν της
δόθηκε.
Στις 3 Οκτωβρίου 2023, 10 συνάδελφοι, επώνυμα:
– επιβεβαιώνουν εγγράφως στο ΔΣ τους ισχυρισμούς της συντονίστριας ετήσιας
δραστηριότητας,
– ζητούν να της δοθεί δικαίωμα ακρόασης και να παραμείνει στη θέση της,
– δηλώνουν πως παραμένουν στη διάθεση του ΔΣ για περαιτέρω διευκρινίσεις.
Δεν έλαβαν καμία απάντηση και δεν κλήθηκαν ποτέ από το ΔΣ.
Στις 12 Νοεμβρίου 2023, 26 συνάδελφοι επώνυμα:
– υποστηρίζουν εγγράφως τη συνάδελφο,
– ζητούν να της δοθεί δικαίωμα ακρόασης και να παραμείνει στη θέση της,
– δηλώνουν πως παραμένουν στη διάθεση του ΔΣ για περαιτέρω διευκρινίσεις.
Δεν έλαβαν καμία απάντηση και δεν κλήθηκαν ποτέ από το ΔΣ.
Τέλη Νοέμβρη του 2023 δεκάδες ψηφίσματα σωματείων καταγγέλλουν τις
εργασιακές συνθήκες στο Φεστιβάλ, τονίζοντας μεταξύ άλλων:
«Καταγγέλλουμε την τακτική του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, εδώ και
15 χρόνια να καλύπτει τη συντριπτική πλειοψηφία των πάγιων και διαρκών
αναγκών του (ετήσια δραστηριότητα) με προσωπικό με συμβάσεις δίμηνης ή
μηνιαίας διάρκειας. Δεκάδες εργαζόμενοι σε όλα τα νευραλγικά πόστα του φορέα
(σε γραφεία και στις κινηματογραφικές αίθουσες) βρίσκονται σε αυτό το καθεστώς
εργασιακής επισφάλειας. Η πρωτοφανής αυτή κατάσταση όχι μόνο δεν
αντιμετωπίζεται ως πρόβλημα από τα διοικητικά όργανα του φορέα, αλλά αντιθέτως
χρησιμοποιείται ως εργαλείο για τον άμεσο ή έμμεσο εκφοβισμό οποιουδήποτε
εργαζομένου τολμήσει να εκφράσει κάποιο αίτημα ή παράπονο σχετικό με τις
συνθήκες εργασίας».
Παρά τις αντιδράσεις, την 1η Δεκεμβρίου 2023, η σύμβαση της συναδέλφου δεν
ανανεώνεται και για το λόγο αυτό απευθύνεται στην Επιθεώρηση Εργασίας. Το
πόρισμα της Επιθεώρησης Εργασίας αναγνωρίζει ότι:
«Η εργαζόμενη απασχολήθηκε στο Φεστιβάλ με συμβάσεις εργασίας ορισμένου
χρόνου σε διάφορα διαστήματα από το έτος 2016 έως και το έτος 2023 και
συγκεκριμένα από το έτος 2018 και εντεύθεν με την ειδικότητα της συντονίστριας
(κινηματογραφικών) αιθουσών. Προκύπτει εγγράφως η συμφωνία του
Φεστιβάλ με την εργαζόμενη ότι θα απασχολείται και με τον συντονισμό του
προσωπικού που εργάζεται στις αίθουσες καθ’ όλη τη διάρκεια του
κινηματογραφικού έτους («ετήσια δραστηριότητα») 2023-2024 και πως η από
3/1/2024 προκήρυξη του Φεστιβάλ δεν περιλαμβάνει θέση «ΠΕ-Συντονιστής
κινηματογραφικών αιθουσών», παρότι το Φεστιβάλ απασχόλησε προσωπικό με
αντίστοιχη ειδικότητα τα προηγούμενα έτη (τουλάχιστον από το έτος 2019) σε
διάφορα χρονικά σημεία εντός εκάστου έτους».
Κατόπιν αυτών, η συνάδελφος έχει κινηθεί δικαστικά.
Στις 17 Μαρτίου 2024, ημέρα λήξης του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης,
16 συνάδελφοι του τμήματος αιθουσών καταγγέλλουν εγγράφως στο ΔΣ του
Φεστιβάλ τα εξής:
«Στις 12 Νοεμβρίου του 2023, 26 συμβασιούχοι εργαζόμενοι στο τμήμα ελεγκτών
εισιτηρίου εισόδου απέστειλαν στο ΔΣ του Φεστιβάλ επιστολή υποστήριξης
συναδέλφου μας (Συντονίστριας Κινηματογραφικών Αιθουσών), η οποία είχε
καταγγείλει ζητήματα υποστελέχωσης τμημάτων της ετήσιας δραστηριότητας του
Οργανισμού και την επικείμενη εκδικητική απόλυσή της εξαιτίας των παραπάνω
διεκδικήσεων, για την οποία η συνάδελφος έχει ήδη προσφύγει δικαστικά. Πράγματι,
1 Δεκεμβρίου 2023 η σύμβαση της συναδέλφου δεν ανανεώνεται ενώ στη συνέχεια,
το Φεστιβάλ δημοσιεύει την από 3 Ιανουαρίου 2024 νέα ανακοίνωση πρόσληψης 181
ατόμων, πλην όμως από τις 181 θέσεις, η μοναδική που λείπει είναι η θέση “ΠΕ-
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΑΙΘΟΥΣΩΝ”, στερώντας με αυτόν τον τρόπο
στην συνάδελφο το δικαίωμα να συμμετέχει στην προκήρυξη και να διεκδικήσει
αξιοκρατικά το δικαίωμα της να εργαστεί. Στην ίδια προκήρυξη, παρατηρούμε πως το
Φεστιβάλ έχει εκδικητικά αφαιρέσει 3 εργάσιμες ημέρες από τη σύμβασή μας ως
ελεγκτών εισιτηρίων εισόδου εξαιτίας της υποστήριξης μας στη συνάδελφο. Η
εκδικητική, όμως, στάση του Φεστιβάλ δεν περιορίστηκε εκεί, καθώς στις 7 Μαρτίου
2024 (ημέρα έναρξης του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης) μας
μεταφέρθηκε προφορικά πως η Διοίκηση δυσαρεστήθηκε (εξαιτίας παραιτήσεων
εργαζομένων από το τμήμα μας, οι οποίες συνδέθηκαν από το Φεστιβάλ με τα
παραπάνω γεγονότα) και μας προαναγγέλθηκε ως απειλή πως υπάρχει η πρόθεση
στην επόμενη προκήρυξη να αφαιρεθεί και η δική μας θέση “ΔΕ-ΕΛΕΓΚΤΕΣ
ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ”, στερώντας μας το δικαίωμα να συμμετέχουμε και να
διεκδικήσουμε την θέση μας αξιοκρατικά και πως το τμήμα μας θα στελεχώνεται
με τη διαδικασία της “απευθείας ανάθεσης”, δίνοντας το σήμα ότι
οποιοσδήποτε δεν συμμορφώνεται δεν θα επαναπροσληφθεί μέσω αυτής της
διαδικασίας. Ζητάμε ρητή διαβεβαίωση από το ΔΣ του Φεστιβάλ ότι οι επόμενες
προκηρύξεις ΕΣΠΑ θα περιλαμβάνουν τη θέση ελεγκτών εισιτηρίων εισόδου (30
άτομα) για διάστημα 15 ημερών, καθώς, επίσης, και ότι θα συνυπολογιστούν στην
αμοιβή όσων συναδέλφων εξυπηρετούν βραδινά ωράρια οι νόμιμες προσαυξήσεις»,
χωρίς να λάβουν για ακόμη μία φορά την παραμικρή απάντηση!
Αυτή είναι η πραγματική στάση της Διοίκησης του Φεστιβάλ προς τις εργαζόμενες και
τους εργαζόμενους!
Ως εργαζόμενες και εργαζόμενοι στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου δηλώνουμε πως δεν
θαμπωνόμαστε από φανφάρες και χειροκροτήματα και απαιτούμε:
– σεβασμό στα εργασιακά μας δικαιώματα,
– να παύσει ο εκφοβισμός και η εργασιακή επισφάλεια των εργαζόμενων εξαιτίας
των δίμηνων συμβάσεων ή των «απευθείας αναθέσεων»,
– πρόσληψη όσων εργαζόμενων απαιτούνται,
– συμβάσεις αορίστου χρόνου για όλες και όλους τους εργαζόμενους που καλύπτουν
πάγιες και διαρκείς ανάγκες κατά την ετήσια δραστηριότητα του Οργανισμού,
– αξιοκρατικές διαδικασίες στην επιλογή του προσωπικού των φεστιβάλ, μέσω
μοριοδότησης,
– να δοθούν όλες οι νόμιμες προσαυξήσεις για τα βραδινά ωράρια, καθώς και κάθε
νόμιμη προσαύξηση που δικαιούμαστε,
– να επιστρέψει η συνάδελφος άμεσα στα καθήκοντά της ως συντονίστρια ετήσιας
δραστηριότητας / αιθουσών Φεστιβάλ.
25 Εργαζόμενες και εργαζόμενοι στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ”