Λουκάς Μπομπότης δε νιώθει πως ήταν οι γονείς του που τον ώθησαν στην αρχιτεκτονική, παρότι και οι δύο είναι αρχιτέκτονες. Πιθανώς να επηρεάστηκε όπως λέει, όμως τελικά ήταν απλώς το κάλεσμά του. Αυτόν τον καιρό που τόσο έχουμε στερηθεί τα ταξίδια λόγω της πανδημίας, περιμένει να δει το νέο αεροδρόμιο Μακεδονία γεμάτο.
Είναι το τελευταίο έργο της Bobotis+Bobotis Architects – το μεγαλύτερο στο επενδυτικό πρόγραμμα της Fraport Greece για 14 από τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας – και όπως όλα τα προηγούμενα βασίζεται στην ουσία της αρχιτεκτονικής: Τη σχέση του χώρου με τον άνθρωπο. Αυτή ήταν ο πυρήνας ιδεών και επιρροών που καθόρισαν τις αρχές του σχεδιασμού του αερολιμένα.
“Η παρουσία των ανθρώπων σε ένα χώρο αποτελεί την ψυχή του έργου», τονίζει. «Πιστεύω πως όσοι ταξιδέψουν μέσω του αεροδρομίου θα διαπιστώσουν τη σύγχρονη αντίληψη του σχεδιασμού”. Αυτή γίνεται με την πρώτη ματιά έκδηλη στο έργο, ειδικά για όσους είχαν γνωρίσει το παλαιότερο αεροδρόμιο. “Θα βρεθούν μπροστά σε μία τελείως νέα εικόνα”, περιγράφει. “Η δυναμική του νέου terminal και η σύνδεσή του με το παλιό, κάνουν έντονα αισθητή την ιδέα του σύγχρονου. Το ίδιο ισχύει και από την πλευρά του airside – την πλευρά κίνησης των αεροσκαφών – κατά την αποβίβαση των επιβατών από τα αεροπλάνα. Ο δε σύγχρονος σχεδιασμός του νέου terminal καθώς και ο εκσυγχρονισμός του παλαιότερου συμπληρώνουν τη συνολική νέα έκφραση λειτουργικής και αισθητικής του αεροδρομίου”.
Το Μακεδονία όμως δεν είναι το πρώτο αεροδρόμιο που αναλαμβάνει το γραφείο του. Μετά τις σπουδές του στη Φλωρεντία και το Λονδίνο και την περίοδο εργασίας που ακολούθησε στη Βαρκελώνη και στο δεύτερο, σε γραφεία όπως το Enric Miralles & Benedetta Tagliabue και το Sheppard Robson & RMJM αντίστοιχα, ο Λουκάς Μπομπότης δημιούργησε τη Bobotis+Bobotis Architects το 2005 μαζί με τον πατέρα του, τον διεθνούς καταξίωσης Θεοφάνη Μπομπότη. Τα πρότζεκτ αεροδρομίων έχουν προκύψει ήδη από το 2006, γι’ αυτό και δεν πτοήθηκε με τις υψηλές προδιαγραφές που έπρεπε να εκπληρώσει το Μακεδονία.
“Θα έλεγα πως η κλίμακα του έργου σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις του είναι μία πρόκληση, που όμως με την εμπειρία αντιμετωπίζεται όλο και πιο εύκολα”.
Ο ανασχεδιασμός του Ελευθέριος Βενιζέλος ήταν και αυτός ένα από τα βήματά του μέχρι το σήμερα.“Σε εκείνο το αεροδρόμιο ανασχεδιάσαμε το σύνολο των εσωτερικών χώρων σε ένα ήδη υφιστάμενο κέλυφος”, συνέχισε. “Καταρχάς προσδώσαμε μέσω των προτάσεών μας μία εντελώς νέα χάραξη πορειών με τις αντίστοιχες λειτουργικές ενότητες, αλλά σχεδιάζοντας και στοιχεία όπως φωτιστικά σώματα ή τα κελύφη των καταστημάτων. Στο αεροδρόμιο Μακεδονία σχεδιάσαμε ένα νέο terminal, μεγαλύτερο του παλαιότερου, και τα συνδέσαμε μαζί ώστε να αποτελέσουν μία ενιαία οντότητα. Αντίστοιχα σχεδιάσαμε και όλους τους εσωτερικούς χώρους με τα επιμέρους στοιχεία”.
Ο νέος τερματικός σταθμός συνδέεται με τον παλιό με δύο αερογέφυρες, οι πύλες αναχώρησης είναι περίπου διπλάσιες, και οι χώροι αναψυχής όπως τα μπαρ και τα εστιατόρια είναι άνετα και περιμένουν τη βαβούρα μας. Όσοι επίσης χρησιμοποιούν συνήθως τη δημόσια συγκοινωνία για τις μετακινήσεις τους, θα ανακουφιστούν. Ο αεροσταθμός συνδέεται καλύτερα με τα ΜΜΜ.
Το αεροδρόμιο Μακεδονία πάντως, όπως και άλλοι δημόσιοι χώροι, δεν έμειναν και δε θα μείνουν ανεπηρέαστοι από την πανδημία. Για την ακρίβεια φαίνεται πως οι τροποποιήσεις θα συνεχίσουν.
“Εξετάζονται νέα πρότυπα όταν πρόκειται για νέο project, αλλά γίνονται και αναπροσαρμογές σε υπάρχοντα κτίρια. Επηρεάζονται κυρίως οι δημόσιοια χώροι, όπου για παράδειγμα θα πρέπει να αποφεύγονται οι χρήσεις μαλακών υλικών όπως υφάσματα και να αντικατασταθούν με πιο σκληρά υλικά που καθαρίζονται πιο εύκολα. Οι χώροι κυκλοφορίας σχεδιάζονται επίσης με τρόπο ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός. Σε όλες τις λειτουργίες πρέπει να εξασφαλίζονται απαραίτητες αποστάσεις, στα εστιατόρια λόγου χάρη. Αυτό συνεισφέρει και στη βελτίωση ποιοτικών συνθηκών. Οι τεχνολογίες αερισμού και εξαερισμού των κτιρίων αλλάζουν. Υπάρχουν μία σειρά τέτοιων παραδειγμάτων που μας προβληματίζουν και εξετάζουμε ως designers. Όλες οι αναπροσαρμογές γίνονται προς όφελος των χρηστών και θα συνεχίσουν να αποτελούν θετικά στοιχεία design ακόμα και με το πέρας της πανδημίας”.
www.news247.gr