Αλλαγές θεσμοθετούνται στην έκδοση πινακίδων ιστορικών οχημάτων, καθώς πλέον αυτή θα πραγματοποιείται αποκλειστικά από το κράτος και όχι από κάποιον ιδιωτικό φορέα, όπως συνέβαινε μέχρι πρότινος.
Συγκεκριμένα μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2024 όλοι οι ιδιοκτήτες ιστορικών οχημάτων καλούνται να αποκτήσουν νέες ιστορικές πινακίδες, με αρμόδιο για την έκδοσή τους να είναι το κράτος. Όσοι λοιπόν ενδιαφέρονται για να συνεχίσουν να έχουν στην κατοχή τους κάποιο ιστορικό όχημα ή θέλουν να χαρακτηρίσουν τώρα κάποιο ως ιστορικό χρειάζεται να ακολουθήσουν την εξής διαδικασία. Αρχικά, πρέπει να αποκτήσουν κρατικές ιστορικές πινακίδες (ή να προβούν σε αλλαγή αυτών που έχουν τώρα), καθώς από τις 3 Απριλίου 2023 δεν επιτρέπεται η έκδοσή τους από κανέναν ιδιωτικό φορέα, όπως προηγουμένως (Ε.Ο.ΦΙΛ.Π.Α, Ο.Μ.Α.Ε, Α.ΜΟΤ.ΟΕ) και μόνοι αρμόδιοι κρίνονται οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών. Ακόμη χρειάζεται μία βεβαίωση που χαρακτηρίζει το όχημα ως ιστορικό. Για την απόκτησή της υπεύθυνοι εξακολουθούν να είναι οι φορείς, νόμιμοι εκπρόσωποι στην Ελλάδα της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Α.), της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μοτοσυκλέτας (Δ.Ο.Μ.) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Παλαιού Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Π.Α.), σύμφωνα με τις διεθνείς αρχές, απαιτήσεις και προϋποθέσεις.
Ακόμη, τα ιστορικά οχήματα καλούνται πλέον να περνάνε από έλεγχο ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, αν και αυτό μπορεί τελικά να αλλάξει και να γίνει κάθε διετία, όπως δηλαδή ισχύει για όλα τα υπόλοιπα οχήματα. Επίσης, θα πρέπει να καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας αναλόγως του κυβισμού -για τις μοτοσυκλέτες είναι 25€ ή 50€- με τα οχήματα και τα λεωφορεία, ωστόσο, που ξεπερνάνε τα 45 έτη ηλικίας να απαλλάσσονται από αυτή την υποχρέωση. Αναγκαστική, για την αναγωγή ενός οχήματος σε ιστορικό, είναι και η ύπαρξη αποδεικτικού διαγραφής του οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενώ θα μπορούν να κυκλοφορούν πλέον καθημερινά στους δημόσιους δρόμους, μαζί με όλα τα υπόλοιπα οχήματα, με την προϋπόθεση ότι το όχημα είναι ασφαλισμένο. Ταυτόχρονα, τους δίνεται το δικαίωμα να κυκλοφορούν ελεύθερα και εντός της ζώνης του Δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας. Στην συνέχεια, ο κάτοχος του οχήματος θα παραλαμβάνει τα στοιχεία κυκλοφορίας (πινακίδες και άδεια) από την Υπηρεσία Μεταφορών, με τις καινούργιες άδειες του Υπουργείου να έχουν ισχύ 5 ετών. Υπεύθυνος για την έγκαιρη ανανέωσή της, πριν τη λήξη, θα είναι ο ιδιοκτήτης. Πέραν της άδειας και της βεβαίωσης οριστικής διαγραφής, θέση τίτλου κυριότητας επέχουν και τα παρακάτω: βεβαιώσεις εκτελωνισμού, ιδιωτικά συμφωνητικά πώλησης, οικεία τελωνειακά παραστατικά και τιμολόγια που εκδόθηκαν κατά την εισαγωγή ή μεταβίβαση μη ταξινομημένων οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος.
Αξίζει να σημειωθεί πως μέχρι και προσφάτως οι ιδιοκτήτες ιστορικών οχημάτων είχαν περιορισμούς, όσον αφορά την κυκλοφορία τους. Αυτό σήμαινε ότι μπορούσαν να κυκλοφορούν μόνο τις Κυριακές (εντός νομού και σε όμορους νομούς), ενώ στην περίπτωση που κάποια λέσχη διεξήγαγε μία εκδήλωση, τότε μπορούσαν να τα κυκλοφορήσουν από 2 ημέρες πριν έως και 1 μετά. Η κίνηση των ιστορικών οχημάτων τις καθημερινές επιτρεπόταν μόνο κατά τις εργάσιμες ώρες και αποκλειστικά για συγκεκριμένο σκοπό, όπως επίσκεψη σε συνεργείο ή φανοποιείο ή κάποιον μηχανικό. Ωστόσο απαιτούνταν, και η ύπαρξη του αποδεικτικού για τον λόγο που το ιστορικό όχημα βρίσκεται στον δρόμο. Ταυτόχρονα, οι κάτοχοι ιστορικών οχημάτων δεν είχαν την υποχρέωση να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας, αλλά ούτε και να περάσουν ΚΤΕΟ.
Πηγή:ethnos.gr