Λίγα είναι γνωστά για τον Σου Γιανγκτιάν, τον δισεκατομμυριούχο ιδρυτή της πολυεθνικής εταιρίας ρουχισμού Shein. Γύρω από το πρόσωπο του Κινέζου επιχειρηματία έχουν προκύψει φήμες τόσο θετικές, όσο και αρνητικές.
Σύμφωνα με τη Guardian, μερικοί τον θέλουν να είναι υπόδειγμα σκληρής δουλειάς και πρωτοπορίας, ενώ άλλοι θεωρούν πως έχτισε την περιουσία του πάνω στην εκμετάλλευση και την προδοσία των συνεργατών του. Δεν χρειάζεται όμως το ένα να αναιρεί το άλλο.
Μια ζωή σαν της… Σταχτοπούτας
Ακόμα και για την προσωπική ζωή του Σου οι πηγές αντιφάσκουν. Σύμφωνα με κάποιους, ο Σου είναι Σινο-Αμερικανός που σπούδασε στο πανεπιστήμιο George Washington, ενώ άλλες θέλουν να έχει γεννηθεί στη Σαν-ντονγκ της Κίνας το 1984, σπουδάζοντας αργότερα στο πανεπιστήμιο Επιστημών και Τεχνολογίας του Τσιν-ντάο.
Τα κινεζικά μέσα ενημέρωσης έχουν περιγράψει τη ζωή του ως ιστορία «Σταχτοπούτας». Προερχόμενος από φτωχή οικογένεια, ο Σου ήταν μέτριος μαθητής στο σχολείο, ενώ αναγκαζόταν να δουλεύει για να καλύπτει τα έξοδα των σπουδών του. Η μετέπειτα επιτυχία του σφραγίστηκε όταν άρχισε να εξοικειώνεται με τους αλγόριθμους των μηχανών αναζήτησης στο διαδίκτυο.
Σύμφωνα με τις σκόρπιες πηγές, ο Σου ήταν ένας ιδιοφυής και δουλευταράς επιχειρηματίας, με καλή κατανόηση των τάσεων της αγοράς και του κοινού. Το 2008, μαζί με δύο συνεργάτες, τους Γουάνγκ Σιαοχού και Λι Πενγκ, ίδρυσε τη Nanjing Dianwei, μία εταιρία διαδικτυακών αγορών.
Όπως αναφέρει ο πρώην συνεργάτης του Σου, ο κ. Πενγκ, οι τρεις τους πουλούσαν μέσω του ιστοτόπου κάθε είδους προϊόντα, από φλυτζάνια τσαγιού μέχρι κινητά τηλέφωνα, με βάση ένα μικρό γραφείο. Η οικονομική τους επιτυχία βασίστηκε στο πρωτοποριακό μοντέλο του Σου.
Αντί να προσπαθεί να διαμορφώσει τη ζήτηση των αγοραστών με μία περιορισμένη επιλογή προϊόντων, ο Σου προσαρμοζόταν αστραπιαία στις απαιτήσεις των πελατών διαθέτοντας ευρεία γκάμα αγαθών, τα οποία έστελνε μέσω μικρών τοπικών διανεμητών, χάριν ταχύτητας και οικονομίας.
Το 2011, ο Σου ίδρυσε την πρώιμη εκδοχή της Shein, τη SheInside, που δρούσε ως ψηφιακό κατάστημα για νυφικά. Η εταιρία γνώρισε τεράστια κέρδη τα επόμενα τέσσερα χρόνια, ενώ το 2015 μετονομάστηκε σε Shein, μετέφερε τη βάση επιχειρήσεων στην Γκουάνγκζου της Κίνας και άνοιξε παράρτημα στις ΗΠΑ.
Πλέον η πολυεθνική εμπορεύεται κυρίως «φθηνό» ρουχισμό, καλλυντικά, διακοσμητικά και διάφορα είδη ομορφιάς, ενώ προωθείται με ζήλο σε μέσα όπως το TikTok, το Instagram και το Twitter.
Τα καλά λόγια για τον Mr Shein
Όπως προαναφέρθηκε, η φήμη του Σου Γιανγκτιάν συνδέεται από φωτεινά αλλά και μελανά σημεία. Μία από τις πηγές είναι ένας φερόμενος υπάλληλος της Shein, ο οποίος είχε αναφερθεί στην τυπικότητα αλλά και την αφοσίωση του Σου.
«Όπου και να πας στα γραφεία, ακόμα και στις δύο ή τρεις το πρωί, θα βρεις τον Σου και την ομάδα του. Πάντα σε συναντήσεις, ποτέ να τεμπελιάζουν, και πάντα να προσπαθούν να μάθουν καλά πράγματα για εμάς και εσάς».
Στα θετικά μπορεί να συμπεριληφθεί και η ασταμάτητη οικονομική ανέλιξη της εταιρείας. Χαρακτηριστικά, το άρθρο σημειώνει πως ο Σου κατάφερε να ανεβάσει την αξία της Shein στα 100 δισεκατομμύρια δολάρια μέσα σε μία δεκαετία, ξεπερνώντας τις αλυσίδες Zara και H&M μαζί.
Τα άσχημα
Οι κακές γλώσσες που μιλάνε πίσω από τον μεγιστάνα είναι πολύ περισσότερες. Πιο δεινοί επικριτές του είναι βέβαια οι πρώην συνεργάτες του. Σύμφωνα με τον Λι Πενγκ, όταν ο Σου ίδρυσε τη SheInside αποφάσισε να βγάλει από το «παιχνίδι» του άλλους δύο.
Όπως πληροφορεί, ο Σου «εξαφανίστηκε» μία μέρα από τα γραφεία, έχοντας στον έλεγχό του τους λογαριασμούς PayPal της εταιρίας, αγνοώντας όλες τις απόπειρες επικοινωνίας του Λι και του Γουάνγκ, ενώ τις κατηγορίες επαληθεύει και ο συνάδελφός του.
Από τη μεριά του, ο Σου έχει αρνηθεί τις κατηγορίες, απειλώντας μέχρι και με μήνυση τους Λι και Γουάνγκ, ενώ ισχυρίζεται πως αμφότεροι δεν είχαν ποτέ μερίδιο στις μετοχές της SheInside.
Οι εταίροι της Shein έχουν επίσης κριτικάρει τις πρακτικές του Σου. Σύμφωνα με τοπικούς προμηθευτές, η εταιρία, αν και τυπική στις πληρωμές της, θέτει εξαιρετικά αυστηρές προθεσμίες και απαιτήσεις για τους συνεργάτες και το προσωπικό της, με αποτέλεσμα πολλές προστριβές και παραιτήσεις.
«Βασικά οι προμηθευτές δεν βγάζουν καθόλου χρήματα, ή και χάνουν χρήματα μερικές φορές στην πρώτη τους παραγγελία» δηλώνει ο Ρούι Μα, ιδρυτής του ειδησεογραφικού Tech Buzz China.
Κατά την Guardian, πολλαπλές πηγές εντός της βιομηχανίας αμφιβάλλουν για το αν οι εντατικές πρακτικές της Shein είναι μελλοντικά βιώσιμες. Καθώς η εταιρία έμεινε αλώβητη από την οικονομική κρίση που προκάλεσε ο κορονοϊός, προέκυψαν πολλά ερωτήματα και φήμες για την εκμετάλλευση που υφίστανται οι εργαζόμενοι της Shein, τόσο σε γραμμές παραγωγής όσο και σε γραφεία.