Μαζί για το Παιδί: Η επικοινωνία με τα παιδιά είναι το «κλειδί» για τη διαχείριση των νέων συνθηκών

Μαζί για το Παιδί: Η επικοινωνία με τα παιδιά είναι το «κλειδί» για τη διαχείριση των νέων συνθηκών

Η επικοινωνία ανάμεσα στους γονείς και στα παιδιά, αποτελεί βασικό πυλώνα για την εύρυθμη λειτουργία και ισορροπία μεταξύ των μελών μιας οικογένειας.

Η έναρξη της νέας, αλλά και «ιδιάζουσας» σχολικής χρονιάς, βρίσκει τα παιδιά και τους γονείς αντιμέτωπους με μια νέα πραγματικότητα σε ότι αφορά τα δεδομένα που μέχρι πρότινος ίσχυαν. 

Του Κωστή Ουζούνογλου

Η επιστημονική ομάδα της Γραμμής 115 25, απάντησε σε ερωτήματα που έχουν θέσει γονείς  στο Seleo.gr  αναφορικά με τον τρόπο, με τον οποίο μπορούν να διαχειριστούν τις νέες συνθήκες σε σχέση με τα παιδιά τους.

MazigiatoPaidi-Grammi11525-10.jpg

Τι συμβουλές ζητούν οι γονείς αυτή την εποχή καλώντας στη Γραμμή 115 25 της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί;

Με την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς, παρατηρείται αύξηση των κλήσεων που αφορούν την προσαρμογή των παιδιών στο σχολείο. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και από την προσχολική στην παιδική ηλικία. Η αλλαγή δεν είναι πάντα εύκολη. Τα “πρωτάκια”, καλούνται να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα. Στο νέο σχολικό περιβάλλον, σε καινούργια - περισσότερα και πιο δύσκολα μαθήματα, σε νέες εξωσχολικές δραστηριότητες, καθώς επίσης και στο πώς να εγκλιματιστούν με τους υπόλοιπους συνομηλίκους τους. Συχνά η μετάβαση αυτή φέρνει δυσκολίες για τις οποίες οι γονείς αναζητούν βοήθεια. Συναφή με αυτό θέματα είναι η δυσκολία γύρω από το διάβασμα των μαθημάτων και η ένταση που μπορεί να δημιουργείται στην καθημερινότητα, το άγχος των παιδιών και των εφήβων αλλά και το άγχος αποχωρισμού για το παιδί προσχολικής ηλικίας που θα πάει πρώτη φορά στον παιδικό σταθμό / προνήπιο. 

Ένα άλλο θέμα για το οποίο φαίνεται να ζητούν συχνά συμβουλές οι γονείς τον τελευταίο καιρό, είναι η διαχείριση διαζυγίου των γονιών και το πώς θα μιλήσουν στα παιδιά για το θέμα αυτό. 

Στη Γραμμή 11525 συχνά καλούν και οι ίδιοι οι έφηβοι για θέματα που τους απασχολούν, όπως είναι οι κοινωνικές / διαπροσωπικές σχέσεις και το άγχος των εξετάσεων ιδιαίτερα όσο αυτές πλησιάζουν. 

Πώς μπορούμε να  βοηθήσουμε τα παιδιά να διαχειριστούν κάποια από τα συναισθήματα που μπορεί να αντιμετωπίσουν με την επιστροφή στο σχολείο;

Είναι σημαντικό να επικυρώνουμε τα συναισθήματα των παιδιών και να τους επιτρέπουμε να τα βιώσουν. Όλα τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά, ακόμα και τα δύσκολα, και χρειάζεται να μπορούν να εκφραστούν. Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό και οι ίδιοι οι γονείς να είναι σε θέση να εκφράσουν τη δυσκολία τους. Με αυτό τον τρόπο δίνουν το μήνυμα στο παιδί, ότι επιτρέπεται να νιώθεις δυσκολία. Οι γονείς χρειάζεται να γνωρίζουν ότι πίσω από τις συμπεριφορές των παιδιών, κρύβονται σκέψεις και συναισθήματα. Επομένως, καλό θα είναι να προσπαθούν να συζητάνε μαζί τους, είτε κατά τη διάρκεια μιας συμπεριφοράς, είτε με το τέλος αυτής. Η επιστροφή στο σχολείο γεννά χαρά, μιας και τα παιδιά θα σμίξουν ξανά με τους συμμαθητές τους μετά το πέρας του καλοκαιριού, αλλά και δυσκολία και αγωνία για το νέο ξεκίνημα, τους νέους στόχους. 

Πρέπει να προσαρμόζουμε την επικοινωνία μας αναλόγως με την ηλικία του παιδιού;

Για να μπορέσει να υπάρξει μια υγιής σχέση εμπιστοσύνης και να καλλιεργηθεί η κοντινότητα ανάμεσα στους γονείς και στα παιδιά, χρειάζεται οι γονείς να προσαρμόζουν την επικοινωνία τους, ανάλογα με την ηλικία και το αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκεται το παιδί τους. Είναι πολύ σημαντικό να χρησιμοποιούν λέξεις και εκφράσεις, τις οποίες το παιδί γνωρίζει, κατανοεί και μπορεί να μεταβολίσει. Με αυτό τον τρόπο επιτρέπουμε την αλληλεπίδραση και την έκφραση του συναισθήματος. Δε μπορούμε να ζητάμε από ένα παιδί να αλλάξει ή να περιορίσει μια συγκεκριμένη συμπεριφορά, αν δυσκολεύεται να καταλάβει τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε. 

Διαφορετικά λοιπόν θα μιλήσουμε σε ένα παιδί προσχολικής, διαφορετικά σε ένα παιδί σχολικής και διαφορετικά σε ένα παιδί εφηβικής ηλικίας. Για παράδειγμα, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δεν καταλαβαίνουν τον μεταφορικό λόγο, χρειάζεται να τους μιλάμε με απλές λέξεις και σύντομες. Επίσης, δεν μπορούν να αφομοιώσουν μεγάλο όγκο πληροφοριών ή να ακούν συγκεντρωμένα για πολλή ώρα. Οπότε είναι βοηθητικό να μην μακρηγορούμε και να απαντάμε τόσο όσο μας ρωτάνε. Το σημαντικότερο όμως δεν είναι τόσο το τι θα πούμε στα παιδιά μας αλλά η ικανότητα μας να τα αφουγκραζόμαστε με ενσυναίσθηση. Αυτό θα βοηθήσει πραγματικά την μεταξύ μας επικοινωνία και την εξέλιξη της σχέσης μας από την προσχολική μέχρι και την εφηβική ηλικία.   

MazigiatoPaidi-Grammi11525-1.jpg