Δεν υπάρχει άνθρωπος που αν τον ρωτήσετε με ποια χρώματα έχει συνδέσει τα Χριστούγεννα να μην απαντήσει το κόκκινο και το πράσινο. Έχετε αναρωτηθεί, όμως, ποτέ πώς αυτά τα δύο χρώματα καθιερώθηκαν ως τα «επίσημα» χρώματα της εορταστικής περιόδου, τα οποία ο περισσότερος κόσμος στον πλανήτη αναγνωρίζει, και ποιος πήρε αυτή την απόφαση;
Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα ανακαλύπτονται στο πέρασμα των αιώνων και, στην αρχή, δεν είχαν καμία σχέση με τα Χριστούγεννα. Σύμφωνα με το grunge.com, λοιπόν, οι εορτασμοί με τα χρώματα κόκκινο και πράσινο συνδέονταν αρχικά με μια διαφορετική γιορτή -το χειμερινό ηλιοστάσιο.
«Κάποιος μπορεί να εντοπίσει τις ρίζες αυτής της χρωματικής κωδικοποίησης ανά τους αιώνες, σε μια εποχή που τα ίδια τα χρώματα είχαν συμβολικό νόημα, πιθανώς ως τρόπος να τονίσουν μια σημαντική διαίρεση ή ένα όριο», είπε ο Spike Bucklow, ιστορικός τέχνης από στο Ινστιτούτο Hamilton Kerr του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ. Για τους Κέλτες, για παράδειγμα, τα πράσινα πουρνάρια με τα κόκκινα μούρα τους συμβόλιζαν την ομορφιά και την καλή τύχη τους χειμερινούς μήνες. Η διακόσμηση ενός σπιτιού με πουρνάρι είχε σκοπό να καλέσει μια ευημερούσα νέα χρονιά, εξηγεί το Country Living. Από γενιά σε γενιά, το κέλτικο έθιμο να βάζεις κόκκινο και πράσινο πουρνάρι έγινε παράδοση που επεκτάθηκε και σε άλλες διακοσμήσεις με τα ίδια δύο χρώματα.
Χριστούγεννα: Πώς καθιερώθηκε το κόκκινο και το πράσινο ως χρώμα κατατεθέν τους
Όπως επισημαίνει το grunge.com, υπάρχουν και άλλες παραδόσεις που ενσωματώνονται στους εορτασμούς των Χριστουγέννων που θα μπορούσαν να εξηγήσουν γιατί το κόκκινο και το πράσινο είναι τα βασικά χρώματα της εορταστικής περιόδου, συμπεριλαμβανομένης της προβολής τους στις μεσαιωνικές εκκλησίες. Αλλά στη βικτωριανή εποχή, τα χριστουγεννιάτικα χρώματα επεκτάθηκαν σε λευκό, μπλε και σκούρο κόκκινο, καθώς και σε μεταλλικές αποχρώσεις όπως χρυσό, μπρονζέ και ασημί. Τις δεκαετίες που ακολούθησαν, το κόκκινο και το πράσινο εξακολουθούσαν να κυριαρχούν, αλλά τα Χριστούγεννα ήταν αναμφισβήτητα μια πολύχρωμη υπερβολή μέχρι τον 20ο αιώνα.
Ωστόσο, η μοντέρνα χρήση του κόκκινου και του πράσινου τα Χριστούγεννα που καθιέρωσε το ζευγάρι των χρωμάτων ως το «επίσημο» της εορταστικής περιόδου μπορεί να έχει λιγότερη σχέση με την ιστορία ή την παράδοση, και περισσότερη με την εμπορευματοποίηση των Χριστουγέννων.
Χριστούγεννα: Η διαφήμιση αναψυκτικού που καθιέρωσε το κόκκινο και το πράσινο
Το 1931, η Coca-Cola προσέλαβε τον Haddon Sundblom για να δημιουργήσει μια διαφημιστική καμπάνια με έναν ευτραφή, χαρούμενο Άγιο Βασίλη. «Το γεγονός ότι ο φιλικός, ευτραφής Άγιος Βασίλης συνδυάστηκε με αυτές τις κόκκινες ρόμπες, που δεν νομίζω ότι είναι τυχαίο, με το χρώμα του λογότυπου της Coca-Cola επικράτησε σαν φιλοσοφία στην αμερικανική κουλτούρα», δήλωσε στο NPR η Arielle Eckstut, συν-συγγραφέας του «Secret Language of Color». «Στερεώθηκε στη συλλογική μας φαντασία το κόκκινο της ρόμπας του Άγιου Βασίλη με το πράσινο των ελάτων και του πουρναριού και του αλεξανδρινού που είχαμε ήδη στο μυαλό μας… Αυτή η συγκεκριμένη απόχρωση του κόκκινου και του πράσινου ήρθε να σηματοδοτήσει τα Χριστούγεννα».