Όλοι μας γνωρίζουμε πως τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας χρειάζονται «συντήρηση», ωστόσο, αρκετοί είναι οι οδηγοί που τα παραμελούν.
Εάν δεν δίνετε μεγάλη προσοχή στα ελαστικά του αυτοκινήτου σας, μπορεί να μην αντιληφθείτε διαφορά στην απόδοσή τους σε περίπτωση που δεν πραγματοποιήσετε εναλλαγή στην θέση τους, τουλάχιστον όχι βραχυπρόθεσμα.
Γιατί όμως πρέπει να κάνουμε εμπρός-πίσω τα ελαστικά μας και πόσο συχνά πρέπει να το κάνουμε;
Κατά γενική ομολογία, και μιας και τα περισσότερα αυτοκίνητα στον δρόμο είναι προσθιοκίνητα, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι τα μπροστινά ελαστικά ζορίζονται και φθείρονται περισσότερο από τα πίσω, καθώς διαχειρίζονται πέρα από την κίνηση και την διεύθυνση του οχήματός μας.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η εναλλαγή θέσης πρέπει να πραγματοποιηθεί περίπου κάθε 10.000 χλμ. και να συμβεί μόνο δύο φορές στην ζωή του ελαστικού.
Όπως είναι ευκόλως κατανοητό, δεν έχει νόημα να εναλλάσουμε ελαστικά στο μέσο της ζωής τους (πάνω από 20.000 με 25.000 χλμ.) και περιμένουμε να φθαρούν σε άλλα τόσα χιλιόμετρα μέχρι την αγορά ενός καινούριου σετ.
Η διαδικασία είναι απλή και πολλές φορές θα την δείτε να αναγράφεται και στο εγχειρίδιο χρήσης του κατασκευαστή.
Στα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα αλλάζουμε τα εμπρός με τα πίσω ελαστικά της κάθε πλευράς. Στα πισωκίνητα μεταφέρουμε τα πίσω ελαστικά στον εμπρός άξονα και στην ίδια πλευρά, με τα πίσω να τα τοποθετούμε χιαστή, ενώ στα τετρακίνητα γίνεται χιαστή.
Αυτός είναι ο σωστός τρόπος εναλλαγής ελαστικών ανάλογα με τον τύπο και την αρχιτεκτονική του αυτοκίνητου μας. Σε κάθε περίπτωση, δεν κάνουμε του κεφαλιού μας και ακολουθούμε πιστά το εγχειρίδιο χρήσης, ενώ ρωτάμε και την γνώμη του ειδικού στον επίσημο επισκευαστή μας.
Επιπλέον, εννοείται ότι η εναλλαγή ελαστικών πραγματοποιείται σε αυτοκίνητα με ίδιας διάστασης ελαστικά και στους δύο άξονες, ενώ σύμφωνα με τον τύπο ελαστικού μπορεί να χρειαστεί να επιλέξετε συγκεκριμένη θέση στον εμπρός ή τον πίσω άξονα ανάλογα με την φορά κατεύθυνσης που προβλέπει ο κατασκευαστής του.
Ακόμα, υπάρχει ενδεχόμενο να απαιτείται ζυγοστάθμιση, οπότε καλύτερα η εναλλαγή των ελαστικών να γίνει στο συνεργείο ή το βουλκανιζατέρ σας.
Μετά από μια «περιστροφή» των ελαστικών, μπορεί να χρειαστεί να ρυθμίσετε την πίεση τους, καθώς τα οχήματα ορισμένες φορές έχουν διαφορετικές συστάσεις πίεσης για τα μπροστινά και τα πίσω ελαστικά.
Από την άλλη, εάν δεν αλλάξετε την θέση των ελαστικών σας, το πέλμα θα φθαρεί ανομοιόμορφα, δημιουργώντας μια ακανόνιστη και όχι ομαλή επιφάνεια επαφής με τον δρόμο. Πάνω από το ένα τέταρτο όλων των ατυχημάτων που σχετίζονται με τα ελαστικά προκαλούνται από την ανομοιόμορφη φθορά του πέλματος.
Παρακάτω αναφέρουμε μερικές σημαντικές «συνέπειες» που έχουν να κάνουν και με την μη εναλλαγή θέσης των ελαστικών του αυτοκινήτου.
Υδρολίσθηση
Το πέλμα του ελαστικού έχει σχεδιαστεί με βαθιές αυλακώσεις που βοηθούν στη διοχέτευση του νερού. Εάν περνάτε μέσα από μια λακκούβα, οι αυλακώσεις συνεχίζουν να εκτοξεύουν/διώχνουν νερό από τα ελαστικά σας, διασφαλίζοντας ότι το πέλμα παραμένει σε επαφή με το δρόμο.
Τα φθαρμένα ελαστικά θα γλιστρήσουν, καθιστώντας δύσκολη και μερικές φορές αδύνατη την οδήγηση ή τον έλεγχο του αυτοκινήτου.
Μειωμένη πρόσφυση
Τα καλοδιατηρημένο πέλμα δεν είναι σημαντικό μόνο όταν είναι βρέχει. Είναι εξίσου σημαντικό εάν οδηγείτε στο χιόνι. Γι’ αυτό οι άνθρωποι σε ορεινές περιοχές χρησιμοποιούν ειδικά χειμερινά ελαστικά με βαθύ πέλματα και ειδική σύνθεση στη γόμα. Τα φθαρμένα ελαστικά είναι επικίνδυνα σε αυτές τις συνθήκες, ακόμα και στην άσφαλτο.
Υπερβολική Θερμότητα
Καθώς τα ελαστικά σας περιστρέφονται, δημιουργούν τριβή μέσω της επαφής με το δρόμο. Όπως συμβαίνει με την χάραξη που απομακρύνει το νερό από τα ελαστικά, έτσι λοιπόν επιτρέπει στον αέρα να περάσει και να μειωθεί η θερμοκρασία πέλματος. Όσο πιο φθαρμένο είναι το πέλμα, τόσο λιγότερη ψύξη θα παρέχει, αυξάνοντας τον κίνδυνο αστοχίας του ελαστικού.
pronews.gr