Μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να προχωρήσει τελικά το σχέδιο για τις «νέου τύπου» ταμειακές μηχανές και POS που θα μεταφέρουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για τις αποδείξεις που «κόβουν» τα καταστήματα και οι επιχειρήσεις. Για την ώρα η η Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων (ΑΑΔΕ) συνεχίζει αν εκδίδει αποφάσεις για τις προδιαγραφές του όλου σχεδίου.
Σήμερα, πολλές επιχειρήσεις έχουν προμηθευτεί νέες ταμειακές μηχανές κλειστού τύπου που έχουν διασυνδεθεί με την εφορία. Με αυτές τις μηχανές η εφορία ενώ γνωρίζει το πότε πραγματοποιήθηκε μία συναλλαγή αλλά δεν έχει στην διάθεση της τα στοιχεία της πληρωμής, αν δηλαδή έγινε με μετρητά ή ηλεκτρονικά με τη χρήση κάρτας. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου επιχειρήσει εντοπίζονται να μην έχουν εκδώσει την απόδειξη λιανικής στις συναλλαγές που είχαν με πελάτες τους με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες. Ενώ δηλαδή το POS δέχεται τη συναλλαγή ο καταστηματάρχης είτε δεν κόβει καθόλου απόδειξη είτε εκδίδει απόδειξη αλλά με ένα μικρό ποσό.
Εφόσον διασυνδεθεί η ταμειακή μηχανή με το ηλεκτρονικό σύστημα POS η εφορία θα γνωρίζει πότε εκδόθηκε η απόδειξη αλλά και τον τρόπο πληρωμής (με κάρτα ή με μετρητά) για να προχωρήσει σε περαιτέρω ελέγχους.
Πρακτικά δηλαδή, ταμειακές μηχανές και POS θα είναι «ένα και το αυτό» αφού θα εκδίδεται η απόδειξη λιανικής πώλησης ταυτόχρονα με την απόδειξη του POS (σύστημα EFTPOS).
Οι νέες αποφάσεις
Με δυο αποφάσεις που υπέγραψε ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσλής καθορίζονται τεχνικές προδιαγραφές για δύο νέους τύπους Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ) ενώ παράλληλα βελτιώνονται οι προδιαγραφές διασύνδεσης μεταξύ ταμειακών μηχανών και POS.
Με το νέο σύστημα το οποίο αναμένεται να ενεργοποιηθεί πριν το καλοκαίρι οι φορολογικές αρχές θα έχουν εικόνα για το ύψος και το χρόνο έκδοσης των αποδείξεων λιανικής πώλησης και τον τρόπο πληρωμής από το πελάτη και έτσι θα μπορούν να εντοπίζουν κρούσματα απόκρυψης εισοδήματος και κλοπής ΦΠΑ από όσους δεν εκδίδουν αποδείξεις. Από τους ελέγχους που διενεργεί ο ελεγκτικός μηχανισμός έχει διαπιστωθεί ότι πολλές επιχειρήσεις στις συναλλαγές που έχουν με πελάτες τους με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες δεν εκδίδουν την απόδειξη λιανικής. Ενώ δηλαδή το POS δέχεται τη συναλλαγή ο καταστηματάρχης είτε δεν κόβει καθόλου απόδειξη είτε εκδίδει απόδειξη αλλά με ένα μικρό ποσό.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό της ΑΑΔΕ, ταμειακές μηχανές και POS γίνονται «σάρκα μια» με πλήρη καταγραφή όλων των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο και δυνατότητα άμεσης διασταύρωσης από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Με το νέο σύστημα, οι ταμειακές και τα POS δεν θα λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές. Δηλαδή για πληρωμές με κάρτα, δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει από την ταμειακή μηχανή.
Ειδικότερα με το νέο σύστημα ο έλεγχος θα γίνεται ως εξής:
1. H συναλλαγή ξεκινά από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις εξελιγμένες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει “πληρωμή με κάρτα” και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.
2. Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον Φορολογικό Μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.
β Το POS συνδέεται στον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε (α) “online έγκριση” ή (β) offline έγκριση ή (γ) απόρριψη offline ή (δ) διακοπή της συναλλαγής.
4. Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Επιπλέον, ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.) αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από τον ΦΗΜ, εφόσον αυτός το υποστηρίζει.
5. Ο Φορολογικός Μηχανισμός – ΦΗΜ επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιοδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/ POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον Φορολογικό Μηχανισμό.
Ηλεκτρονικά βιβλία
Παράλληλα με νέα απόφαση του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ γίνονται βελτιώσεις και δίνονται χρονικές «ανάσες» σε πάνω από 1,3 εκατ. επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες για τη διαβίβαση των δεδομένων των συναλλαγών τους στη ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
Ειδικότερα:
Συγκεκριμένα:
1. Ταμειακές μηχανές. Μετατίθεται για την 1η Απριλίου 2023 η υποχρέωση διαβίβασης χαρακτηρισμού των εσόδων λιανικής που εκδίδονται από ταμειακές μηχανές διαμέσου του πληροφοριακού συστήματος ΦΗΜ. Μέχρι την 31η Μαρτίου 2023, τα σχετικά δεδομένα εξακολουθούν να διαβιβάζονται μέσω των προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (λογιστικό ERP) ή της ειδικής φόρμας καταχώρισης της ΑΑΔΕ e-send.
2. Χρόνος διαβίβασης στο myDATA μέσω ERP. Από 1 Απριλίου 2024 η διαβίβαση της σύνοψης παραστατικών συναλλαγών μέσω προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/ λογισμικό, ERP), θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο. Από τις 5 Ιουλίου 2022 και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023, η διαβίβαση της σύνοψης παραστατικών μέσω προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/ λογισμικό, ERP), προβλέπεται εντός της επόμενης ημέρας από την ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού. Προβλέπονται εξαιρέσεις για επιχειρήσεις με πολύ μεγάλο όγκο συναλλαγών και ειδικές συνθήκες έκδοσης των παραστατικών τους.
3. Χρόνος διαβίβασης στο myDATA μέσω της Φόρμας Καταχώρισης. Για το έτος 2023, οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τη φόρμα καταχώρισης, υποχρεούνται να διαβιβάζουν τις συνόψεις των παραστατικών τους εντός της επόμενης ημέρας από την ημερομηνία έκδοσης. Κατ’ εξαίρεση, οι επιχειρήσεις που το προηγούμενο φορολογικό έτος είχαν ακαθάριστα έσοδα έως 10.000 ευρώ μπορούν να διαβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα μέσω της ειδικής φόρμας καταχώρησης της ΑΑΔΕ έως τη 10η ημέρα του επόμενου μήνα εντός του οποίου εκδίδονται.
4. Ηλεκτρονική τιμολόγηση. Επεκτείνεται σε έξι μήνες το στάδιο προσαρμογής στην έκδοση παραστατικών αποκλειστικά με ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου, για όσες επιχειρήσεις επιλέξουν αυτόν τον τρόπο έκδοσης και διαβίβασης παραστατικών. Η δυνατότητα αυτή αφορά τις συναλλαγές χονδρικής με άλλες υπόχρεες επιχειρήσεις όσο και τις συναλλαγές με το Δημόσιο, στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων.
5. QR code. Παρέχεται η δυνατότητα να υπάρχει QR code στα λογιστικά στοιχεία που εκδίδονται με τη χρήση προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό ERP).
6. Αλιείς. Καθίσταται προαιρετική η υπαγωγή των αλιέων που εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ στις υποχρεώσεις διαβίβασης δεδομένων στο myDATA, για τα έτη 2021 έως και 2023.
Ακολουθήστε το seleo.gr στο Facebook και στο Twitter