Η κατανάλωση καυσίμου αποτελεί σημαντική παράμετρο στην αυτοκίνηση, όχι μόνο από την άποψη του κόστους λειτουργίας ενός αυτοκινήτου, αλλά και των επιπτώσεων στο περιβάλλον.
Η μέση κατανάλωση καυσίμου αποτελεί αντικείμενο καθημερινών διαπιστώσεων των οδηγών και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, ενώ έχει να κάνει με τον τρόπο οδήγησης και την σχεδίαση του οχήματος.
Όμως τι καθορίζει την κατανάλωση ενός αυτοκινήτου; Ανάλογα με το όχημα, η μέση κατανάλωση καυσίμου μπορεί να κυμαίνεται από δύο λίτρα (στα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα) μέχρι πάνω από 12 λίτρα στα μεγάλα SUV οχήματα ανά 100 χιλιόμετρα. Οι διαφορές μεταξύ των επιμέρους αυτοκινήτων οφείλονται, κυρίως, στην χωρητικότητα του κινητήρα, στην τεχνική κατάσταση, στη σχεδίαση και στο στυλ οδήγησης του οδηγού.
Η κατανάλωση, με την υψηλή τιμή καυσίμων το τελευταίο χρονικό διάστημα, είναι στοιχείο που ενδιαφέρει τους περισσότερους οδηγούς, καθώς τα έξοδα για καύσιμα αποτελούν μεγάλο μέρος του κόστους λειτουργίας ενός αυτοκινήτου.Επιπλέον, τα αυτοκίνητα ευθύνονται για το 15% περίπου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ΕΕ και η καύση ενός λίτρου καυσίμου παράγει πολλές εκατοντάδες γραμμάρια CO2, επιβαρύνοντας σε μεγάλο βαθμό το περιβάλλον. Μια τόσο υψηλή συμβολή στη ρύπανση καθιστά σημαντικό για κάθε οδηγό να γνωρίζει από τι εξαρτάται η κατανάλωση καυσίμου και πώς μπορεί να μειωθεί.
Έτσι λοιπόν, το μέγεθος και η ισχύς του κινητήρα καθώς και η τεχνολογία που χρησιμοποιείται στη μονάδα μετάδοσης κίνησης έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην κατανάλωση καυσίμου. Τα σύγχρονα μοντέλα είναι εξοπλισμένα με πρόσθετες λύσεις που μειώνουν τις εκπομπές επιβλαβών ουσιών. Είναι επίσης σημαντικό, να δοθεί προσοχή στην ποιότητα του καυσίμου, καθώς και στην τεχνική κατάσταση του οχήματος.
Ο οδηγός ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την κατανάλωση καυσίμου. Η οικολογική οδήγηση βοηθά στην μείωση του καυσίμου, ενώ θα πρέπει να αποφεύγονται οι απότομες αλλαγές, όπως επιταχύνσεις και φρεναρίσματα. Η σωστή χρήση των ταχυτήτων είναι ένας άλλος παράγοντας που μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου, ενώ επίσης μια καλή πρακτική είναι να χρησιμοποιεί ο οδηγός το φρενάρισμα του κινητήρα και να παρακολουθεί τις στροφές του κινητήρα για να μπορεί να αλλάζει ταχύτητα όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
Όταν ένας οδηγός θέλει να δει την μέση κατανάλωση καυσίμου, μπορεί απλά να διαιρέσει τον όγκο του καυσίμου που χρησιμοποιήθηκε με τον αριθμό των διανυόμενων χιλιομέτρων και στη συνέχεια να το πολλαπλασιάσει επί το 100. Όμως η συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων είναι σε θέση να εμφανίσει την τρέχουσα κατανάλωση καυσίμου, αλλά και την μέση κατανάλωση.
Αυτό επιτυγχάνεται καθώς ο ενσωματωμένος υπολογιστής του αυτοκινήτου παρακολουθεί συνεχώς την κατάσταση πολλών αισθητήρων, συμπεριλαμβανομένων αυτών που βρίσκονται στα μπεκ ψεκασμού καυσίμου. Έτσι σε συνδυασμό με πληροφορίες σχετικά με την πίεση καυσίμου και άλλες παραμέτρους λειτουργίας του κινητήρα, το όχημα είναι σε θέση να παρέχει μια εκτίμηση της κατανάλωσης καυσίμου σε μια δεδομένη στιγμή.
Ο μοντέρνος και αεροδυναμικός σχεδιασμός επιτρέπει τη σημαντική μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Τα περισσότερα εξαρτήματα στα αυτοκίνητα είναι κατασκευασμένα από ελαφριά υλικά (πλαστικό, ανθρακονήματα, αλουμίνιο κ.α), με στόχο να μειωθεί αισθητά το βάρος ενός αυτοκινήτου. Η σημαντικότητα του βάρους εντοπίζεται κυρίως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που οι κατασκευαστές διαρκώς αναζητούν τρόπους μείωσης του βάρους, αλλά και της σχεδιαστικής φιλοσοφίας που μειώνουν την αντίσταση του αέρα και αυξάνουν την αυτονομία του οχήματος.
Η μείωση καυσίμου έχει θετικές επιπτώσεις στον παράγοντα κόστους λειτουργίας του αυτοκινήτου, αλλά και στη μείωση των εκπομπών ρύπων. Παράγοντες που είναι σημαντικοί στην καθημερινότητα ενός οδηγού που πρέπει να τους λαμβάνει υπ’ όψιν του προς όφελος του ίδιου και του περιβάλλοντος.
Πηγή:Newsit.gr