Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΟικονομίαΈρχεται νέο κύμα ανατιμήσεων σε είδη διατροφής και υγιεινής

Έρχεται νέο κύμα ανατιμήσεων σε είδη διατροφής και υγιεινής

.

******

Ακόμα ένα ανατιμητικό κύμα ετοιμάζεται να «χτυπήσει» μια ευρεία γκάμα βασικών καταναλωτικών προϊόντων, καθώς στα τιμολόγια χονδρικής Οκτωβρίου – Νοεμβρίου έχουν ήδη περάσει αυξήσεις έως και 15%.

Αναλυτικότερα, οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι τουλάχιστον 15 κατηγορίες προϊόντων διατροφής και προσωπικής υγιεινής αναμένεται να επιβαρυνθούν, το προσεχές διάστημα και έως το τέλος του έτους, με νέες αυξήσεις στην τελική τιμή καταναλωτή.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι νέες ανατιμήσεις στους καταλόγους χονδρικής Οκτωβρίου – Νοεμβρίου για τους κωδικούς γάλακτος κυμαίνονται από 5% έως 15%, στη φέτα στο 8%, στα ζυμαρικά στο 7%, στα όσπρια στο 5%, στη μαγιά 7%, στο ελαιόλαδο 7,5%, στο ξύδι 7%, στους χυμούς και σε αναψυκτικά 3%- 7%, στα αλλαντικά και στον κατεψυγμένο γύρο στο 10%-12%, στα κατεψυγμένα λαχανικά στο 8%, στα είδη προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν, αφρόλουτρα, αποσμητικά κτλ.) από 3% έως 13%, στα απορρυπαντικά 7%-13% και περί το 3% αναμένεται να αυξηθούν τα απολυμαντικά.

Να επισημανθεί ότι η πλειονότητα από τα είδη αυτά έχει ήδη ανατιμηθεί τουλάχιστον δύο φορές από την αρχή του έτους, γεγονός που «μεταφράζεται» σε δραματική αύξηση του κόστους στο μέσο καλάθι. Σύμφωνα με το καλό σενάριο της αγοράς, η μέση αύξηση στο καλάθι θα διαμορφωθεί στο 15% για το σύνολο του έτους, ενώ στο δυσμενές σενάριο θα το ξεπεράσει, με τις επιπτώσεις ωστόσο ενός τέτοιου ενδεχομένου να θεωρούνται μη διαχειρίσιμες από την αγορά και να οδηγούν σε σημαντική επιβράδυνση της ανάπτυξης, αν όχι σε έναν νέο κύκλο εγχώριας ύφεσης.

Τα μηνύματα, πάντως, από τα τιμολόγια χονδρικής καθιστούν σαφές ότι ενδεχόμενη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο ράφι θα καθυστερήσει να φανεί. Χθες τα στοιχεία της Eurostat έδωσαν μια «νότα» αποπληθωρισμού στον γενικό δείκτη, επηρεαζόμενες κυρίως από τη μείωση της τιμής του φυσικού αερίου, γεγονός που προμηνύει ότι τα στοιχεία που θα ανακοινώσει η ΕΛΣΤΑΤ την ερχόμενη βδομάδα θα εμφανίσουν κατά τι βελτιωμένη εικόνα στον εγχώριο πληθωρισμό τον Οκτώβριο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο, η σημαντική υποχώρηση στην πραγματική κατανάλωση σε βασικά καταναλωτικά είδη, που σύμφωνα με στελέχη της αγοράς κινείται σε διψήφια ποσοστά απώλειας όγκου πωλήσεων σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων, σε συνδυασμό με το «στοκ» των προϊόντων που παρήχθησαν με σημαντικά επιβαρυμένο κόστος παραγωγής -που σε κάποιες περιπτώσεις αγγίζει το 40%-45%- οδηγούν στη διατήρηση του υψηλού πληθωρισμού στο ράφι για αρκετό διάστημα ακόμα.

Η αιφνίδια απόφαση της Ρωσίας να αποσυρθεί από τη συμφωνία για τη διακίνηση των ουκρανικών σιτηρών μέσω Μαύρης Θάλασσας πυροδοτεί νέο γύρο ανασφάλειας διεθνώς και βέβαια οδηγεί σε ακόμα ένα έντονο ράλι στις τιμές σιτηρών και κατ’ επέκταση βασικών πρώτων υλών τροφίμων, πιέζοντας ακόμα περισσότερο την ήδη σημαντικά επιβαρυμένη παραγωγή από το χωράφι στο ράφι.

Επιφυλάξεις για το «καλάθι»

Το «στοίχημα» της πρωτοβουλίας του ΥΠΑΝ για το «καλάθι του νοικοκυριού» και το κατά πόσο αυτό θα καταφέρει να αποτελέσει ένα ουσιαστικό ανάχωμα έναντι της ακρίβειας μένει να φανεί στην πράξη, δεδομένου ότι τα προϊόντα που θα επιλεγούν από τις 51 κατηγορίες δεν θα είναι αλώβητα από την πληθωριστική πίεση, απλώς θα «συγκρατούν» το ποσοστό των ανατιμήσεων σε σχέση με αυτό που θα περάσει στο υπόλοιπο κωδικολόγιο της λιανικής. Η βιομηχανία, πάντως, εξακολουθεί να έχει επιφυλάξεις για το αποτέλεσμα που θα έχει το όλο εγχείρημα, ενώ μερίδα προμηθευτών μιλώντας στη «Ν» εκφράζει ανησυχία για το ποιος τελικά θα επωμιστεί το κόστος της πρωτοβουλίας αυτής. «Δεδομένου της όλης ασάφειας που εξακολουθεί να υπάρχει στην αγορά για το μοντέλο λειτουργίας του καλαθιού της νοικοκυράς, αυτό που μας φοβίζει είναι ότι στο τέλος της ημέρας η βιομηχανία θα είναι αυτή που θα κληθεί να “πληρώσει τον λογαριασμό” της πρωτοβουλίας αυτής, σε μια συγκυρία που οι συνθήκες παραγωγής είναι ασφυκτικές» αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη της βιομηχανίας τροφίμων.

Πηγή: Έντυπη έκδοση Ναυτεμπορική

Ακολουθήστε το seleo.gr στο Facebook και στο Twitter

 

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.

Χορηγός Επικοινωνίας



Διαβάστε Ακόμα