Νέα τροπολογία κατατέθηκε σε νομοσχέδιο της Βουλής με την οποία προτείνεται η παράταση κατά 75 ημέρες των επιταγών και τον Μάρτιο. Συγκεκριμένα, η τροπολογία που κατατέθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρει τα ακόλουθα:
1.α. Αναστέλλονται από την 1η.3.2021 έως την 31η.3.2021, για τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) των επιχειρήσεων που, είτε έχουν αναστείλει τη δραστηριότητά τους κατ’ εφαρμογή κανονιστικών πράξεων της Διοίκησης είτε έχουν, κατά τα ειδικότερα προβλεπόμενα, πληγεί δραστικά από την επιδημία του κορωνοϊού, οι προθεσμίες λήξης, εμφάνισης και πληρωμής οφειλόμενων από αυτές αξιογράφων (επιταγών, συναλλαγματικών, γραμματίων σε διαταγή και όσων ορισθούν με υ.α.) κατά εβδομήντα πέντε (75) ημέρες από την αναγραφόμενη ημερομηνία επί εκάστου αξιογράφου.
β. Παρατείνονται, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, μέχρι και την 30η.6.2021 οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικά Κέντρα οφειλών, οι οποίες λήγουν ή έληξαν από 1η.2.2021 έως 28η.2.2021, καθώς και οι προθεσμίες καταβολής Φ.Π.Α. με καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 28η.2.2021 και την 31η.3.2021 για τους κομιστές αξιογράφων, οι οποίοι δεν δραστηριοποιούνται σε ΚΑΔ των ως άνω επιχειρήσεων.
γ. Δεν εμποδίζεται υπόχρεος να χορηγήσει εντολή πληρωμής του αξιογράφου προς τα πιστωτικά ιδρύματα καθώς επίσης υπόχρεος και δικαιούχος να συμφωνήσουν μεταξύ τους την απευθείας πληρωμή του αξιογράφου από τον υπόχρεο στον δικαιούχο στην αρχικά αναγραφόμενη ημερομηνία λήξης.
2. Μειώνονται από την 25η.2.2021, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, τα τέλη κυκλοφορίας έτους 2021 για τα τουριστικά λεωφορεία και επιστρέφονται στους ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων τα επιπλέον ποσά τελών κυκλοφορίας έτους 2021, που έχουν καταβληθεί, ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.
3. Αναγνωρίζονται ως αφορολόγητα, ανεκχώρητα και ακατάσχετα στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων τα ποσά της έκτακτης επιδότησης, που χορηγούνται ως αποζημίωση (και) στα τουριστικά γραφεία, που διαθέτουν και έχουν θέσει σε κυκλοφορία ανοικτού τύπου αστικής περιήγησης πόλεων τουριστικά λεωφορεία, και δεν δεσμεύονται, δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.
4. Αναβάλλεται για την 1η.7.2021, αντί της 1ης.3.2021, ο χρόνος έναρξης ισχύος του νέου τρόπου φορολόγησης ανά δελτίο παιχνιδιού στα τυχερά παίγνια που διεξάγονται με στήλες.
Δείτε αναλυτικά την τροπολογία
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Αναστολή προθεσμιών λήξης, εμφάνισης και πληρωμής αξιογράφων και ρυθμίσεις για την παροχή ευεργετήματος μη καταχώρησης αξιογράφων σε αρχεία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς
Ι.α) Από την 1η.3.2021 και μέχρι την 31η.3.2021, για τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) των επιχειρήσεων που, είτε έχουν αναστείλει τη δραστηριότητα τους κατ’ εφαρμογή κανονιστικών πράξεων της Διοίκησης είτε έχουν πληγεί δραστικά από την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19, αναστέλλονται οι προθεσμίες λήξης, εμφάνισης και πληρωμής οφειλόμενων από αυτές αξιογράφων κατά εβδομήντα πέντε (75) ημέρες από την αναγραφόμενη ημερομηνία επί εκάστου αξιογράφου. Ως πληγείσες επιχειρήσεις για την εφαρμογή του παρόντος θεωρούνται οι επιχειρήσεις οι οποίες εμφανίζουν μειωμένο κύκλο εργασιών κατά το διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου του έτους 2020 κατά ποσοστό μεγαλύτερο του 40% σε σχέση με τον κύκλο εργασιών του αντίστοιχου διαστήματος του έτους 2019. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, μετά από εισήγηση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, προσδιορίζονται οι ΚΑΔ των επιχειρήσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας. Με όμοια απόφαση δύναται να μεταβάλλεται το ποσοστό του δευτέρου εδαφίου, καθώς και να τροποποιείται το χρονικό διάστημα που λαμβάνεται υπόφη για τη μείωση του κύκλου εργασιών. Ειδικότερα, για τις επιχειρήσεις που ιδρύθηκαν μετά την 1η.1.2020, προκειμένου να ενταχθούν στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας αρκεί να δραστηριοποιούνται με Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ) που θα περιλαμβάνεται στην απόφαση του τρίτου εδαφίου της παρούσας, μη συνυπολογιζομένου του κύκλου εργασιών τους.
β) Τα οριζόμενα στην περ. α’ ισχύουν για τις επιταγές, τις συναλλαγματικές και τα γραμμάτια σε διαταγή, τα οποία πρέπει να διαβιβασθούν ηλεκτρονικά από όποιον έλκει δικαίωμα ή έχει υποχρέωση, όπως από τους εκδότες ή αποδέκτες ή κομιστές τους, στα πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα με οποιαδήποτε μορφή, περιλαμβανομένων των υποκαταστημάτων αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4621/2014 (Α’ 107), του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, των ιδρυμάτων πληρωμών του ν. 4537/2018 (Α’ 84), των ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος του ν. 4021/2011 (A’ 218), καθώς και των υποκαταστημάτων και των αντιπροσώπων ιδρυμάτων πληρωμών και ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος που εδρεύουν σε άλλα κράτη και λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα, εντός έξι (6) εργάσιμων ημερών από την επόμενη της συμπερίληψης των συγκεκριμένων ΚΑΔ στις πληττόμενες επιχειρήσεις, σύμφωνα με το τρίτο εδάφιο της περ. α’ ή εντός έξι (6) εργάσιμων ημερών από την επομένη της δημοσίευσης της απόφασης του τέταρτου εδαφίου της περ. α\ Η διαβίβαση και γνωστοποίηση των αξιογράφων, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο πραγματοποιείται μέσω ειδικής σχετικής ηλεκτρονικής εφαρμογής των πιστωτικών ιδρυμάτων μέσω του συστήματος πληρωμών της εταιρίας ΔΙΑΣ ΑΕ, η οποία λειτουργεί σύμφωνα με τις οδηγίες των πιστωτικών ιδρυμάτων, με σκοπό τη διευκόλυνση της εφαρμογής της παρούσας και ιδίως τη διαβίβαση των αξιογράφων στα πιστωτικά ιδρύματα, προκειμένου να ισχύσει για αυτά η προβλεπόμενη στην περ. α’ αναστολή των προθεσμιών. Για τον σκοπό εφαρμογής της παρούσας τα πιστωτικά ιδρύματα δύνανται να λαμβάνουν τα απαιτούμενα στοιχεία από τη Φορολογική Διοίκηση.
γ) Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να ορίζονται και άλλα αξιόγραφα, πλην των οριζομένων στην περ. β’, για τα οποία έχει εφαρμογή το παρόν άρθρο και να ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.
δ) Κατά παρέκκλιση του δευτέρου και τρίτου εδαφίου της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 3259/2004 (Α’ 149), αξιόγραφα πληρωτέα από επιχειρήσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της περ. α’ της παρ. 1 του παρόντος, για τα οποία ενδέχεται να βεβαιωθεί αδυναμία πληρωμής από την πληρώτρια Τράπεζα έως την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης του τρίτου εδαφίου της περ. α’της παρ, 1, δεν καταχωρίζονται σε αρχεία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που τηρούνται από πιστωτικά και εν γένει χρηματοδοτικά ιδρύματα, ή από φορείς που λειτουργούν νόμιμα χάριν αυτών, εάν αποδεδειγμένα εξοφληθούν εντός εβδομήντα πέντε (75) ημερών από τη σφράγιση ή τη λήξη τους.
2,α) Παρατείνονται μέχρι και την 30η.6.2021 οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικά Κέντρα οφειλών από δηλώσεις Φ.Π.Α. με ποσό φόρου προς καταβολή (χρεωστικές), οι οποίες οφειλές λήγουν ή έληξαν από 1η.2.2021 έως 28η.2.2021, καθώς καί ol προθεσμίες καταβολής Φ.Π.Α. που βεβαιώθηκαν ή θα βεβαιωθούν στις ΔΌ.Υ/Ελεγκτυ<ά Κέντρα βάσει εμπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων Φ.Π.Α. με καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 28η.2.2021 και την 31η.3.2021 για τους κομιστές αξιογράφων, οι οποίοι κατά την έκδοση της παρούσας δεν δραστηριοποιούνται σε ΚΑΔ των επιχειρήσεων που περιλαμβάνονται στην απόφαση της παρ. 1, εάν το σύνολο της αξίας των αξιογράφων που αναστέλλονται, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 1, είναι μεγαλύτερο του είκοσι τοις εκατό (20%) του μέσου μηνιαίου κύκλου συναλλαγών τους του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους, όπως αυτός υπολογίζεται είτε με βάση τις συνολικές εκροές που έχουν περιληφθεί σε αρχικές και τροποποητικές, εμπρόθεσμες ή εκπρόθεσμες δηλώσεις Φ.Π.Α. είτε με βάση άλλες δηλώσεις από τις οποίες προκύπτει ο κύκλος εργασιών τους, αν δεν υποβάλλουν δηλώσεις Φ.Π.Α. Από την εφαρμογή της παρούσας εξαιρούνται κομιστές που ανήκουν σε ΚΑΔ των επιχειρήσεων που παρουσιάζουν σημαντική αύξηση του κύκλου των συναλλαγών τους στη διάρκεια της κρίσης από την επιδημία του κορωνοϊού COVID-19, όπως αυτοί προσδιορίστηκαν δυνάμει της υπό στοιχεία Α.1269/14.12.2020 (Β’ 5503) κοινής απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού και του Υφυπουργού Οικονομικών. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, καθορίζονται τα απαιτούμενα στοιχεία και δικαιολογητικά για την εφαρμογή της παρούσας, ol διαδικασίες αποστολής ή διαβίβασής τους στη Φορολογική Διοίκηση από τους φορολογουμένους ή τρίτους, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια τεχνικού ή διαδικαστικού χαρακτήρα.
β) Οι κομιστές αξιογράφων, ol οποίοι κατά τη δημοσίευση του παρόντος δεν δραστηριοποιούνται σε ΚΑΔ των επιχειρήσεων που περιλαμβάνονται στην απόφαση της παρ. 1, εάν το σύνολο της αξίας των αξιογράφων που αναστέλλονται, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 1, είναι μεγαλύτερο του πενήντα τοις εκατό (50%) του μέσου μηνιαίου κύκλου συναλλαγών τους του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους, όπως αυτός υπολογίζεται είτε με βάση τις συνολικές εκροές που έχουν περιληφθεί σε αρχικές και τροποποιητικές, εμπρόθεσμες ή εκπρόθεσμες δηλώσεις Φ.Π.Α. είτε με βάση άλλες δηλώσεις από τις οποίες προκύπτει ο κύκλος εργασιών τους, αν δεν υποβάλλουν δηλώσεις Φ.Π.Α., απολαμβάνουν κατά παρέκκλιση του δεύτερου και τρίτου εδαφίου της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 3259/2004, το ευεργέτημα της μη καταχώρισης των οφειλόμενων από αυτούς αξιογράφων σε αρχεία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που τηρούνται από τα πιστωτικά και εν γένει χρηματοδοτικά ιδρύματα ή από φορείς που λειτουργούν νόμιμα χάριν αυτών, εάν αποδεδειγμένα εξοφλήσουν εντός εβδομήντα πέντε (75) ημερών από τη σφράγιση ή τη λήξη τους, αξιόγραφα τα οποία οφείλουν και για τα οποία έχει βεβαιωθεί ή πρόκειται να βεβαιωθεί αδυναμία πληρωμής από την πληρώτρια τράπεζα από την 1η.3.2021 έως την 31η.3.2021. Αξιόγραφα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας, τα οποία δεν εξοφλήθηκαν και καταχωρίστηκαν σε αρχεία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, διαγράφονται από τη δημοσίευση του παρόντος και δεν καταχωρίζονται εκ νέου σε αυτά, εάν αποδεδειγμένα εξοφληθούν εντός εβδομήντα πέντε (75) ημερών από τη σφράγιση ή τη λήξη τους. Από την εφαρμογή της παρούσας εξαιρούνται κομιστές που ανήκουν σε ΚΑΔ των επιχειρήσεων που παρουσιάζουν σημαντική αύξηση του κύκλου των συναλλαγών τους στη διάρκεια της κρίσης από την επιδημία του κορωνοϊού COVID-19, όπως αυτοί προσδιορίζονται με την υπό στοιχεία Α.1269/14.12.2020 απόφαση. Για την εφαρμογή της παρούσας οι κομιστές των αξιογράφων λαμβάνουν σχετική βεβαίωση από τη Φορολογική Διοίκηση, σχετικά με τον μέσο μηνιαίο κύκλο συναλλαγών τους του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους.
3. Ol παρ. 1 καί 2 δεν εμποδίζουν τον υπόχρεο να χορηγήσει εντολή πληρωμής του αξίογράφου προς τα πιστωτικά ιδρύματα της περ. β’ της παρ. 1 ή τον υπόχρεο και τον δικαιούχο να συμφωνήσουν μεταξύ τους την απευθείας πληρωμή του αξίογράφου από τον υπόχρεο στον δικαιούχο στην αρχικά αναγραφόμενη ημερομηνία λήξης. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να ρυθμίζονται κάθε αναγκαίο, διαδικαστικό και τεχνικό ζήτημα, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.
Άρθρο 2
Μείωση τελών κυκλοφορίας έτους 2021 για τα τουριστικά λεωφορεία -Προσθήκη στο άρθρο 20 ν. 2948/2001
1. Μετά τον πίνακα τελών κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων της υποπερ. δ’ της περ. Α’ της παρ.
1 του άρθρου 20 του ν. 2948/2001 (Α’242), προστίθενται νέες υποπερ. δΓ και δ2′ ως εξής:
«δΐ) Εξαιρετικά για <ο έτος 2021, για τα τουριστικά λεωφορεία καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας σύμφωνα με τον κατωτέρω πίνακα:
Κατηγορία θέσεις καθήμενων τέλη κυκλοφορίας (σε Ευρώ)
Τουριστικά
Α’ έως 40 215
Β’ 41 και άνω 300
δ2) Εξαιρετικά για το έτος 2021, τα επιπλέον ποσά τελών κυκλοφορίας που έχουν καταβληθεί από ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων βάσει του τρίτου πίνακα της υποπερ. δ’ (τουριστικά λεωφορεία) είναι αχρεωστήτως καταβληθέντα και επιστρέφονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις .»
2. Η ισχύς του παρόντος αρχίζει την 25η Φεβρουάριου 2021.
Άρθρο 3
Συμπλήρωση πλαισίου για τη στήριξη χερσαίων επιβατικών μεταφορών-Τροποποίηση άρθρου 36 ν. 4753/2020
Το άρθρο 36 του ν. 4753/2020 (Α’ 227) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Τα ποσά της αποζημίωσης που προέρχονται από τη μίσθωση τουριστικών καταλυμάτων, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για την προσωρινή διαμονή φυσικών προσώπων στο πλαίσιο αντιμετώπισης του κινδύνου μετάδοσης του COVID-19 και καταβάλλονται δυνάμει της υπ’ αρ. 8825/12.6.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Τουρισμού (Β’ 2270), είναι αφορολόγητα, μη εφαρμοζομένης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους, ανεκχώρητα και ακατάσχετα στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα. Εξαιρούνται της εφαρμογής του παρόντος ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση και τα ασφαλιστικά ταμεία που δεν έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης τμηματικής καταβολής εν ισχύ ή σε δικαστικά επικυρωμένη συμφωνία εξυγίανσης και αποπληρώνονται βάσει αυτής.
2. Τα ποσά της έκτακτης επιδότησης που χορηγούνται ως αποζημίωση, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 111 του ν. 4714/2020 (Α’148) όπως ισχύει, στις εταιρείες Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. και ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., στις Τουριστικές Επιχειρήσεις Οδικών Μεταφορών (Τ.Ε.Ο.Μ.) που διαθέτουν και έχουν θέσει σε κυκλοφορία ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης καθώς και στα τουριστικά γραφεία που διαθέτουν και έχουν θέσει σε κυκλοφορία ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης, ανοικτού τύπου αστικής περιήγησης πόλεων τουριστικά λεωφορεία και τουριστικά τρένα του άρθρου 30 του ν. 2636/1998 (Α’ 198), είναι αφορολόγητα, μη εφαρμοζομένης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους, ανεκχώρητα και ακατάσχετα στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.»
Άρθρο 4
Παράταση του χρόνου έναρξης ισχύος της φορολόγησης ανά δελτίο παιχνιδιού στα τυχερά παίγνια
Τροποποίηση άρθρου 79 ν. 4764/2020
Το τελευταίο εδάφιο του άρθρου 79 του ν. 4764/2020 (Α’ 256) αντικαθίσταται ως εξής : «Η ισχύς του παρόντος αρχίζειτην 1η.7.2021.».
Αθήνα, 24.2.2021
Αιτιολογική έκθεση
Άρθρο 1
Λαμβάνεται η απαραίτητη μέριμνα, ώστε επιχειρήσεις των οποίων η λειτουργία ανεστάλη κατ’ εφαρμογή κανονιστικών πράξεων της Διοίκησης ή έχουν πληγεί και συνεχίζουν να πλήττονται δραστικά από την επιδημία του κορωνοϊού COVID-19 να δύνανται να εξοφλήσουν τα οφειλόμενα από αυτές αξιόγραφα, κατά το χρονικό διάστημα από 1.3.2021 έως 31.3.2021, εντός εβδομήντα πέντε (75) ημερών από τη σφράγιση ή τη λήξη τους. Επιπρόσθετα, λαμβάνεται μέριμνα για τους κομιστές των αξιογράφων των οποίων οι προθεσμίες αναστέλλονται με την αξιολογούμενη ρύθμιση.
Από 1.3.2021 έως και την 31n.3.2021 για τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) των επιχειρήσεων που, είτε έχουν αναστείλει τη δραστηριότητά τους κατ’ εφαρμογή κανονιστικών πράξεων της Διοίκησης, είτε έχουν πληγεί δραστικά από την επιδημία του κορωνοϊού COVID-19 αναστέλλονται ol προθεσμίες λήξης, εμφάνισης και πληρωμής οφειλόμενων από αυτές αξιόγραφων κατά εβδομήντα πέντε (75) ημέρες από την αναγραφόμενη ημερομηνία επί εκάστου αξιογράφου. Για την εφαρμογή της ρύθμισης απαιτείται οι πληττόμενες επιχειρήσεις να εμφανίζουν μειωμένο κύκλο εργασιών κατά το διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2020 κατά ποσοστό μεγαλύτερο του 40% σε σχέση με τον κύκλο εργασιών του αντίστοιχου διαστήματος, ενώ για τις ιδρυθείσες μετά την 1η.1.2020 επιχειρήσεις, λόγω της έλλειψης συγκριτικών στοιχείων, αρκεί να δραστηριοποιούνται με Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας που θα περιλαμβάνεται στις πληττόμενες επιχειρήσεις.
Ρυθμίζονται τα είδη των αξιογράφων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της αξιολογούμενης ρύθμισης καθώς και η διαδικασία διαβίβασης αυτών στα πιστωτικά ιδρύματα.
Με την περίπτωση γ’ χορηγείται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών να επεκτείνει την εφαρμογή της αξιολογούμενης ρύθμισης και σε άλλα είδη αξιογράφων (εκτός από επιταγές, συναλλαγματικές και γραμμάτια σε διαταγή), καθώς και να ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της ρύθμισης.
Τα αξιόγραφα επί των οποίων ενδέχεται να βεβαιωθεί αδυναμία πληρωμής από 1.3.2021 έως την έκδοση της απόφασης καθορισμού των πληττόμενων επιχειρήσεων δεν καταχωρίζονται σε αρχεία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς αν εξοφληθούν εντός εβδομήντα πέντε (75) ημερών από τη σφράγιση ή τη λήξη τους.
Οι κομιστές αξιογράφων, οι οποίοι κατά την έκδοση της παρούσας δεν δραστηριοποιούνται σε Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) των επιχειρήσεων που περιλαμβάνονται στις αποφάσεις της παρ. 1, δύνανται να λάβουν αναστολή των φορολογικών τους υποχρεώσεων εφόσον το σύνολο των αξιογράφων που διαθέτουν προς εμφάνιση και πληρωμή και έχει ανασταλεί κατ’ εφαρμογή της ρύθμισης της παρ. 1 υπερβαίνει το είκοσι τοις εκατό (20%) του μέσου μηνιαίου κύκλου συναλλαγών τους του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους.
Οι κομιστές αξιογράφων, οι οποίοι κατά την έκδοση της παρούσας δεν δραστηριοποιούνται σε Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) των επιχειρήσεων που περιλαμβάνονται στις αποφάσεις της παρ. 1, δύνανται να λάβουν το ευεργέτημα της μη καταχώρισης σε αρχεία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς εάν εξοφλήσουν εντός εβδομήντα πέντε (75) ημερών από τη σφράγιση ή τη λήξη τους αξιόγραφα επί των οποίων έχει ή πρόκειται να βεβαιωθεί αδυναμία πληρωμής από 1.3.2021 έως 31.3.2021, υπό την προϋπόθεση ότι το σύνολο των αξιογράφων που διαθέτουν προς εμφάνιση και πληρωμή και έχει ανασταλεί κατ’ εφαρμογή της ρύθμισης της παρ. 1 υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του μέσου μηνιαίου κύκλου συναλλαγών τους του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους.
Ρυθμίζεται το ενδεχόμενο ο υπόχρεος, παρά τις ανωτέρω αναστολές, να έχει το δικαίωμα να χορηγήσει εντολή πληρωμής του αξιόγραφου προς τα πιστωτικά ιδρύματα της περίπτωσης β1 της παραγράφου 1 ή τον υπόχρεο και τον δικαιούχο να συμφωνήσουν μεταξύ τους την απευθείας πληρωμή του αξιογράφου από τον υπόχρεο στον δικαιούχο στην αρχικά αναγραφόμενη ημερομηνία λήξης.
Άρθρο 2
Παρέχεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων, οι οποίοι έχουν πληγεί σοβαρά από τα μέτρα αντιμετώπισης και περιορισμού του κορωνοϊού COVID-19, να καταβάλουν μειωμένα τέλη κυκλοφορίας αντίστοιχα με αυτά που καταβάλλουν τα υπεραστικά λεωφορεία.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η ελάφρυνση μέσω των μειωμένων τελών κυκλοφορίας έτους 2021 για τους επαγγελματίες ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων που δεν μπορούν λόγω της λήψης των μέτρων περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 να δραστηριοποιηθούν οικονομικά.
Άρθρο 3
Με την προτεινόμενη διάταξη αντικαθίσταται το άρθρο 36 του ν. 4753/2020 (Α’227) αναφορικά με τον τρόπο υπολογισμού του ποσού της έκτακτης επιδότησης που χορηγείται ως αποζημίωση, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 111 του ν. 4714/2020 (Α’ 148) όπως ισχύει, στις εταιρείες Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. και ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., στις Τουριστικές Επιχειρήσεις Οδικών Μεταφορών (Τ.Ε.Ο.Μ.) που διαθέτουν και έχουν θέσει σε κυκλοφορία ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης καθώς και στα τουριστικά γραφεία που διαθέτουν και έχουν θέσει σε κυκλοφορία ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης, ανοικτού τύπου αστικής περιήγησης πόλεων τουριστικά λεωφορεία και τουριστικά τρένα του άρθρου 30 του ν. 2636/1998 (Α’ 198). Τα ανωτέρω ποσά αποζημίωσης και έκτακτης επιδότησης είναι ανεκχώρητα, ασυμψήφιστα και ακατάσχετα στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη ληξιπρόθεσμες οφειλές των δικαιούχων προς τη φορολογική Διοίκηση και τα ασφαλιστικά ταμεία που δεν έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης τμηματικής καταβολής εν ισχύ ή σε δικαστικά επικυρωμένη συμφωνία εξυγίανσης.
Με το άρθρο 3 επιδιώκεται τα ποσά αποζημίωσης και έκτακτης επιδότησης που καταβάλλονται στις τουριστικές επιχειρήσεις που εκτελούν χερσαίες επιβατικές μεταφορές να είναι ανεκχώρητα, ασυμψήφιστα και ακατάσχετα στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη ληξιπρόθεσμες οφειλές των δικαιούχων προς τη Φορολογική Διοίκηση και τα ασφαλιστικά ταμεία που δεν έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης τμηματικής καταβολής εν ισχύ ή σε δικαστικά επικυρωμένη συμφωνία εξυγίανσης.
Άρθρο 4
Με την προτεινόμενη διάταξη επιδιώκεται η παροχή ικανού χρόνου στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τυχερών παιγνίων για την προσαρμογή των πληροφοριακών συστημάτων τους στον νέο τρόπο φορολόγησης των τυχερών παιχνιδιών που παίζονται με στήλες.
Η εν λόγω διάταξη αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της έγκαιρης και χωρίς προβλήματα προσαρμογής των πληροφοριακών συστημάτων των εταιρειών στο νέο θεσμικό πλαίσιο φορολόγησης των κερδών των τυχερών παιγνίων που διεξάγονται με στήλες, όπως αυτό ορίστηκε με το άρθρο 79 του ν. 4764/2020.