Χρεώσεις σε όλα τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης ξεκινούν να επιβάλλουν σειρά από κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας αποτέλεσαν ένα ισχυρό κίνητρο για τους υποψήφιους αγοραστές καινούριων αυτοκινήτων ώστε να επιλέγουν μοντέλα με μικρούς σε κυβισμό κινητήρες οι οποίοι εκπέμπουν εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές CO2. Ωστόσο τα αυτοκίνητα που είχαν αποκτήσει οι καταναλωτές και δεν πλήρωναν τέλη κυκλοφορίας φαίνεται ότι πλέον έχουν παλιώσει καθώς έχουν ήδη περάσει 15 χρόνια. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τα μηδενικά τέλη Κυκλοφορίας εφαρμόστηκαν στις αρχές του 2010, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, και έκτοτε οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάνει κυριολεκτικά τεχνολογικά άλματα και η ηλεκτροκίνηση έχει εισέλθει για τα καλά στη ζωή όλων μας.
Η εφαρμογή των μηδενικών τελών οδήγησε εκατομμύρια καταναλωτές να αποκτήσουν κάποιο μοντέλο με χαμηλές εκπομπές CO2 ώστε να μην πληρώσουν τέλη αλλά πλέον το ένα μετά το άλλο τα κράτη μέλη της ΕΕ αλλάζουν τα τέλη κυκλοφορίας και όπως φαίνεται στα μοναδικά οχήματα οχήματα που θα διατηρηθούν τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας θα είναι μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Ο λόγος εστιάζεται στο γεγονός ότι κατά βάση μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά δεν εκπέμπουν ρύπους καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτήτων plug-in υβριδικών μοντέλων δεν τα φορτίζουν και βέβαια όταν κινούνται με αφόρτιστες μπαταρίες λειτουργεί μόνο ο κινητήρας εσωτερικής καύσης με αποτέλεσμα να εκπέμπουν σημαντικές ποσότητες CO2.
Στην Ελλάδα υπολογίζεται από από το 2010 έως και σήμερα κυκλοφορούν περίπου 500.000 αυτοκίνητα που οι ιδιοκτήτες του δεν πληρώνουν ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας εκ των οποίων μόλις τα 11.000 είναι αμιγώς ηλεκτρικά! Τα υπόλοιπα είναι υβριδικά, plug in υβριδικά αλλά και βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Ένα αυτοκίνητο για να υπάγεται στα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας έπρεπε να εκπέμπει από 0 έως 90 γρ. CO2/χλμ. αν η πρώτη άδεια κυκλοφορίας είχε εκδοθεί από 1 Ιανουαρίου 2010 έως και 31/12/2020 ενώ από την 1/1/2021 έως και σήμερα τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν έως 122 γρ. CO2/χλμ. εξαιρούνται από την καταβολή ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας. Η αναδιάρθρωση των τελών κυκλοφορίας 2025 ετοιμάζεται και στην Ελλάδα όπως συμβαίνει και στα άλλα κράτη-μέλη της Ευρώπη ενώ παράλληλα σχεδόν βέβαια θεωρείται και η αύξηση των ποσών στα παλαιότερα αυτοκίνητα στο πλαίσιο εκκίνησης εφαρμογής αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων. Ωστόσο στην Ελλάδα οι αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr δεν θα είναι πολύ υψηλές στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής και θα κυμανθούν μεταξύ 20 έως 30 ευρώ ενώ στα περισσότερο ρυπογόνα οχήματα που κινούνται και με κινητήρες υψηλού κυβισμού οι αυξήσεις θα είναι υψηλότερες καθώς τα ευάλωτα νοικοκυριά σίγουρα δεν διαθέτουν οχήματα υψηλού κυβισμού.
Επίσης να υπενθυμίσουμε ότι στα τέλη κυκλοφορίας 2025 θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το σύστημα της καθυστερημένης εξόφλησής τους όπου οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα μπορούν να τα εξοφλούν έως τα τέλη Φεβρουαρίου της κάθε επόμενης χρονιάς καταβάλλοντας κάποιο «πέναλτι» που θα υπολογίζεται ανάλογα με τις ημέρες καθυστέρησης. Για παράδειγμα αν κάποιος εξοφλήσει τα τέλη κυκλοφορίας 2025 στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου 2025 το ποσό που θα πληρώσει θα είναι αυξημένο κατά 6,25%. Αν όμως κάποιος άλλος ιδιοκτήτης εξοφλήσει τα τέλη κυκλοφορίας στα τέλη Φεβρουαρίου 2025 τότε το ποσό της επιβάρυνσης θα ανέρχεται σε 50%. Πέραν του διμήνου η εξόφληση των Τελών Κυκλοφορίας του 2025 θα αφορά στο διπλάσιο από το αρχικό ποσό των Τελών Κυκλοφορίας.
Πηγή:odelalis.gr