Την ευκαιρία για αγορές λόγω των προσφορών που γίνονται από τα καταστήματα, αναζητούν οι καταναλωτές με αφορμή τον, προερχόμενο από τις ΗΠΑ, θεσμό της «Μαύρης Παρασκευής», Black Friday, ημέρας συνδεδεμένης με εικόνες καταναλωτικής μανίας και «ουρών» στα εμπορικά κέντρα.
Για φέτος η «Μαύρη Παρασκευή» θα είναι στις 26 Νοεμβρίου. Τρεις ημέρες μετά, στις 29 Νοεμβρίου, ακολουθεί, «παραδοσιακά» η Cyber Monday.
Υπενθυμίζεται πως τo 2020, εν μέσω πανδημίας, οι ηλεκτρονικές αγορές προϊόντων από Έλληνες καταναλωτές σημείωσαν μεγάλη αύξηση την εβδομάδα της Black Friday.
H Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος έχει επανειλλημένως αναφερθεί σε πέντε κανόνες που πρέπει να ακολουθηθούν από τους καταναλωτές, ώστε οι ίδιοι να μην πέσουν «θύματα των προσφορών».
Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.