Έως και 19,2% είναι ακριβότερο φέτος το πασχαλινό τραπέζι με την ακρίβεια να έχει βάλει γερά το χέρι της στις τσέπες των καταναλωτών.
Οι τιμές για τον πασχαλινό οβελία διαμορφώθηκαν και είναι σημαντικά αυξημένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ και οι τιμές των υπολοίπων ειδών διατροφής έχουν πάρει την ανηφόρα.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ (Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας) φέτος το κόστος του εορταστικού τραπεζιού θα κυμανθεί μεταξύ 67,70 και 95,20 ευρώ και σε σχέση με το 2021 φαίνεται ότι θα είναι αυξημένο από 13,1% έως 19,2%, ένα εύρος όμως το οποίο σκιαγραφεί και την ποικιλία επιλογών που έχουν οι καταναλωτές.
Οι τιμές όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΝΕΜΥ είναι σημαντικά αυξημένες και σε σχέση με το τέλος του περασμένου Δεκεμβρίου 2021, όταν το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ είχε εκτιμήσει το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού.
Ενδεικτικά, οι τιμές στο αρνί αυξήθηκαν το τελευταίο τετράμηνο κατά 17,1%, στα μαρούλια κατά 17,5%, στα αναψυκτικά κατά 19% κ.λπ. Μάλιστα, όπως φαίνεται, οι καθυστερήσεις στην πλήρη αποκατάσταση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η αβεβαιότητα από την πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία και κυρίως η εκτίναξη των διεθνών τιμών ενέργειας και τροφίμων έχουν ισχυρό επιβαρυντικό αντίκτυπο στη διαμόρφωση του επιπέδου των τιμών που καλούνται να πληρώσουν οι καταναλωτές.
Την ίδια ώρα έρευνα της Focus Bari | YouGov, η οποία διεξήχθη πανελλαδικά στις 5-12 Απριλίου, δείχνει πως οι περισσότεροι Έλληνες αντιμετωπίζουν μεγάλο οικονομικό πρόβλημα με πάνω από επτά στους δέκα να έχουν ήδη μειώσει ή σταματήσει τελείως την κατανάλωση ακόμα και σε είδη που θεωρούνται πρώτης ανάγκης.
Μάλιστα, μεταξύ εκείνων που έχουν περικόψει ή μειώσει την κατανάλωση κάθε κατηγορίας προϊόντων, οι επτά στους δέκα το έχουν κάνει διότι δεν επαρκεί το εισόδημά τους, ενώ οι τρεις στους δέκα αναγκάστηκαν να το κάνουν προληπτικά, από φόβο μήπως και στο μέλλον δεν μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.
Οικονομία σε ρεύμα και καύσιμα, αγορά των απολύτως απαραίτητων και αναζήτηση προσφορών χαρακτηρίζουν τη ζωή των ελλήνων καταναλωτών σήμερα. Συγκεκριμένα, το 74% έχει περιορίσει την κατανάλωση κάθε μορφής ενέργειας, 66% τις αγορές στο σουπερμάρκετ και το 61% ψάχνει προσφορές για να καλύψει τις ανάγκες του.
Οσο για εκείνους που μείωσαν την κατανάλωση από φόβο για το μέλλον, εκτός των αγορών σε σουπερμάρκετ, κατανάλωση ρεύματος και μείωση μετακινήσεων, 79% έχουν περιορίσει ακόμα και τα φροντιστήρια στα παιδιά, 75% τα ασφαλιστικά προγράμματα και 72% τα ταξίδια.