Πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη θα χρειαστεί να βάλουν οι ιδιοκτήτες ντιζελοκίνητων οχημάτων με το… καλημέρα της νέας χρονιάς: Η τιμή του πετρελαίου κίνησης αυξάνεται και καθιστά πιο ακριβή τη χρήση ενός τύπου αυτοκινήτου, που γνώρισε «μεγάλες δόξες» στην αγορά, ακριβώς επειδή ήταν φθηνό στις μετακινήσεις.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
«Καπέλο» από την πρώτη μέρα της νέας χρονιάς στην τιμή του πετρελαίου κίνησης, με ακόμη έναν φόρο που έρχεται να επιβληθεί στα καύσιμα, ανεβάζοντας «αυτόματα» το κόστος των μετακινήσεων με ντιζελοκίνητα οχήματα. Συγκεκριμένα, επιβάλλεται επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης («diesel»), το λεγόμενο «πράσινο τέλος» ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Τι σημαίνει αυτό; Ότι από την πρώτη μέρα του 2021 η τιμή του πετρελαίου κίνησης θα αναπροσαρμοστεί αυτόματα και θα «τσιμπήσει» 0,03 €/lt, χωρίς να συνυπολογίζεται ο ΦΠΑ.
Έτσι, και οι οδηγοί αυτοκινήτων diesel θα χρειαστεί να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη -εν μέσω πανδημίας- και τα περιθώρια κέρδους των πρατηριούχων «ψαλιδίζονται» εκ νέου, δεδομένου ότι πέρα από… φόρους και το κόστος του ίδιου του καυσίμου, έχουν να καλύψουν και τα λειτουργικά τους έξοδα!
Φόρος το μισό της αξίας κάθε λίτρου diesel
Η τιμή του πετρελαίου κίνησης τις τελευταίες ημέρες του Δεκέμβρη κινείτο στο 1,163 €/lt, πριν από την προσαρμογή του νέου τέλους: Από αυτό το ποσό αφαιρείται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης 0,41 €/lt (χωρίς ΦΠΑ) και από τον τρέχοντα μήνα προστίθενται άλλα 0,03 €/lt που αντιστοιχούν στο νέο «πράσινο τέλος», σύνολο μαζί με τον ΦΠΑ στα 0,54 €/lt. Με άλλα λόγια οι φόροι συνιστούν σχεδόν το μισό της αξίας πώλησης στην λιανική του πετρελαίου κίνησης. Πόσο θα κοστίσει όμως για τον οδηγό αυτή η αύξηση των 0,03/lt λόγω «πράσινου τέλους» σε κάθε γέμισμα του ρεζερβουάρ του;
Αν το ντεπόζιτο ενός οχήματος diesel γεμίζει με 55 lt σήμερα ο ιδιοκτήτης του πληρώνει 63,9 ευρώ για να το «φουλάρει». Από την αρχή του Ιανουαρίου (εάν υποθέσουμε ότι η τιμή του πετρελαίου κίνησης είναι στα ίδια επίπεδα με τα τέλη Δεκεμβρίου) με την αυτόματη εισαγωγή στην τιμή του νέου τέλους, θα γεμίζει το ρεζερβουάρ με 65,6 ευρώ, δηλαδή 1,7 ευρώ περισσότερα σε κάθε γέμισμα λόγω του νέου φόρου. Αν το ρεζερβουάρ είναι 70 lt τότε από 81,4 ευρώ το γέμισμα ο οδηγός του οχήματος θα πληρώνει με το νέο χρόνο 83,5 ευρώ, άρα 2,1 ευρώ περισσότερα για να γεμίσει το ντεπόζιτο.
Για ποιο λόγο όμως υιοθετήθηκε το νέο τέλος και που θα πάνε τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν στα Κρατικά Ταμεία από την επιβολή του; Οι λόγοι αναλύονται στην σχετική Αιτιολογική Έκθεση του σχετικού νόμου: «Η προτεινόμενη ρύθμιση συνιστά μία αναγκαία ρυθμιστική παρέμβαση… με απώτερο σκοπό την επίτευξη των εθνικών στόχων που έχουν τεθεί … για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών Αερίων του Θερμοκηπίου (ΑτΘ)… Οι πόροι από το πράσινο τέλος… διατίθενται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την υλοποίηση δράσεων ειδικού σκοπού… έως το έτος 2030… και, ειδικότερα… για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, την ενίσχυση των έργων ΑΠΕ, την αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, για την κάλυψη κοινωφελών σκοπών, δαπανών μελετών και ερευνών στον τομέα της ενέργειας… προκειμένου να καλύψει το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ)»