Την προσοχή των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές συναλλαγές του εφιστά η Ελληνική Ένωση Τραπεζών.
Η ΕΕΤ προκειμένου να µην πέσουν θύματα επιτηδείων δίνει τις εξής οδηγίες για τη διενέργεια ηλεκτρονικών συναλλαγών:
1. Πληκτρολογείτε οι ίδιοι την ηλεκτρονική διεύθυνση της τράπεζάς σας για την πρόσβασή σας στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής. Μην ακολουθείτε αποτελέσµατα από µηχανές αναζήτησης.
2. Βεβαιωθείτε ότι πλοηγείστε στο ασφαλές περιβάλλον της τράπεζας. Ελέγξτε αν ο σύνδεσµος στον οποίο εισέρχεστε (https:// www ……… gr) αντιστοιχεί στην ηλεκτρονική διεύθυνση της τράπεζάς σας. Κάντε κλικ στο εικονίδιο του λουκέτου, για να ελέγξετε ότι η σύνδεση αναφέρεται ως ασφαλής.
3. Ελέγξτε προσεκτικά τη συναλλαγή που περιγράφεται στο µήνυµα της τράπεζας (π.χ. µέσω sms, viber ή εφαρµογής του mobile app) µε τον κωδικό µιας χρήσης OTP, πριν από την επιβεβαίωσή της.
4. Αποφύγετε τη χρήση δηµόσιων ή κοινόχρηστων δικτύων.
5. Μην αποθηκεύετε ποτέ τους κωδικούς σας σε οποιαδήποτε συσκευή σας.
6. Αλλάζετε τουλάχιστον ανά εξάµηνο τους κωδικούς ασφαλείας σας (passwords).
7. Ενισχύστε την ασφάλεια των συσκευών σας διατηρώντας ενηµερωµένο πρόγραµµα προστασίας από κακόβουλο λογισµικό και ενηµερώνετε τακτικά το λειτουργικό τους.
8. Ελέγχετε ότι τα στοιχεία των ηλεκτρονικών διευθύνσεων των e-mails που λαµβάνετε αντιστοιχούν στο όνοµα του προσώπου που εµφανίζεται ως αποστολέας τους, ιδίως όταν: α) το πρόσωπο αυτό ανήκει στη λίστα των επαφών σας, β) φέρεται ότι είναι η τράπεζά σας ή γ) άλλη γνωστή εταιρεία παροχής προϊόντων και υπηρεσιών.
9. Αγνοήστε και διαγράψτε µηνύµατα αµφίβολης προέλευσης που λαµβάνετε στις ηλεκτρονικές σας συσκευές και στις εφαρµογές σας και µην ακολουθείτε συνδέσµους (links) που περιλαµβάνουν και παραπέµπουν σε ιστοσελίδες.
10. Μην αποκαλύπτετε σε τρίτους (π.χ. ενδιαφερόµενους αγοραστές, υποψήφιους πελάτες), µέσω τηλεφώνου,
11. Χρησιµοποιείτε πάντα τις πιο ενηµερωµένες εκδόσεις Internet browsers (π.χ. Chrome, Microsoft Edge κ.λπ.), οι οποίες εξασφαλίζουν προηγµένο σχεδιασµό ασφαλείας.
12. Επικοινωνήστε αµέσως µε την τράπεζά σας, σε κάθε περίπτωση υπόνοιας διαρροής των κωδικών ασφαλείας σας.
Αποζημίωση από τις τράπεζες
Αποζημιώσεις θα δίνονται από τις τράπεζες σε θύματα ηλεκτρονικής απάτης, σύμφωνα με νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης που θα προστατεύει του καταναλωτές και αναμένεται να έχει ψηφιστεί και να τεθεί σε εφαρμογή από το Φεβρουάριο.
Το νομοσχέδιο θα προβλέπει κάποιες σημαντικές «ασπίδες» προστασίας για τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, σε περίπωση κλοπής ή απώλειας τραπεζικής κάρτας θα υπάρχει αποζημίωση για ζημιά άνω των 50 ευρώ. Παραδείγματος χάριν, αν κάποιος χάσει την κάρτα του και αυτός που θα την έχει κάνει αγορές 200 ευρώ, η τράπεζα θα αποζημιώσει 150 ευρώ εκείνον που την έχει απωλέσει. Υπό την προϋπόθεση, φυσικά, να έχει γίνει δήλωση απώλειας.
Παράλληλα, για υποκλοπή κωδικών του e-banking -μια απάτη που είναι της… μόδας τελευταία και γνωστή ως «Phishing»- η νέα νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών θα προβλέπει πλήρη αποζημίωση για ζημιά άνω των 1.000 ευρώ από την τράπεζα. Με άλλα λόγια, μέχρι τα 1.000 ευρώ είναι υπεύθυνος ο κάτοχος του e-banking. Αν όμως γίνει ένα έμβασμα, μια μεταφορά χρηματική πάνω από 1.000 ευρώ, τη διαφορά την καλύπτει η τράπεζα. Οφείλει δηλαδή η τράπεζα να είναι προσεκτική αν δει έμβασμα πάνω από 1.000 ευρώ σε έναν πελάτη ο οποίος δεν συνηθίζει να κάνει τέτοιες κινήσεις.
Τέλος, αυστηροποιούνται οι διαδικασίες για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Θα πρέπει στην ιστοσελίδα τους να αναγράφουν τον ΑΦΜ, τον αριθμό Εμπορικού Μητρώου αλλά και τον αριθμό άδειας ασκήσεως επαγγέλματος. Εάν κάτι από αυτά λείπει, θα τους επιβάλλεται πρόστιμο από 5.000 μέχρι και 1,5 εκατομμύριο ευρώ.