Στην προσθήκη επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι» του νοικοκυριού σε λίγες μόνο κατηγορίες –πιθανόν σε έξι– και όχι και στις 51 προσανατολίζεται τελικά η κυβέρνηση.
Η προσθήκη αυτή, μάλιστα, εξετάζεται να μην είναι υποχρεωτική, καθώς πιθανόν αυτό θα δημιουργούσε προβλήματα στρέβλωσης του ανταγωνισμού, αλλά να υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις έτσι ώστε να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα οι τιμές. Ένα από τα σενάρια που σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες μελετώνται είναι το επώνυμο προϊόν να μπαίνει στο «καλάθι» με τιμή στα επίπεδα των αρχών Νοεμβρίου, όταν ξεκίνησε το μέτρο. Εάν οι τιμές είναι υψηλότερες ή εάν δεν υπάρχει καλή πορεία πωλήσεων, τότε το προϊόν θα αποσύρεται. Οριστικές αποφάσεις αναμένονται στις αρχές της επόμενης εβδομάδας, αφού προηγουμένως γνωμοδοτήσει επί του ζητήματος και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, προκειμένου οι όποιες αλλαγές να εφαρμοσθούν από τη μεθεπόμενη.
Σύμφωνα, λοιπόν, με υψηλόβαθμο παράγοντα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, οι κατηγορίες προϊόντων στις οποίες εξετάζεται η προσθήκη επώνυμων προϊόντων είναι οι ακόλουθες: καφές (κυρίως ο στιγμιαίος), αλεύρι, μακαρόνια, ρύζι, όσπρια και γάλα. Πρόκειται για προϊόντα στα οποία καταγράφεται πολύ υψηλό ποσοστό προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε σύγκριση με τα αντίστοιχα επώνυμα ή ακόμη και όταν υπάρχει συμμετοχή των επωνύμων, συνήθως πρόκειται για προϊόντα 1-2 εταιρειών. Η συμμετοχή επώνυμων προϊόντων στις παραπάνω κατηγορίες συναντάται μόνο στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ (e-fresh.gr, efood και wolt) και σε κάποιες περιπτώσεις σε τοπικές αλυσίδες που διαθέτουν προϊόντα τοπικών επιχειρήσεων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του «καλαθιού» για την εβδομάδα 11.1.2023-17.1.2023 παρατηρούνται τα ακόλουθα: επώνυμο στιγμιαίο καφέ διαθέτουν μέσω του «καλαθιού» μόνο έξι αλυσίδες από τις συνολικά 17 που συμμετέχουν και από τις μεγάλες μόνο μία, επώνυμο αλεύρι διαθέτουν μόνο τέσσερις αλυσίδες, επώνυμο ρύζι μόνο πέντε και καμία από τις μεγάλες, επώνυμα μακαρόνια διαθέτουν 9 αλυσίδες, αλλά μόνο δύο από τις μεγάλες. Επώνυμο φρέσκο γάλα στο «καλάθι» έχουν συμπεριλάβει 11 αλυσίδες και πρόκειται κυρίως για το γάλα μιας βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιομηχανίας, ενώ επώνυμα όσπρια έχουν συμπεριλάβει στα «καλάθια» τους 9 αλυσίδες. Στην πλειονότητα πρόκειται για προϊόντα μικρότερων προμηθευτών και όχι των κορυφαίων εταιρειών της κατηγορίας.
Διευκρινίζεται ότι και σήμερα επιτρέπεται η ύπαρξη επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο «καλάθι», χωρίς κάποιο περιορισμό. Ωστόσο, πολλές αλυσίδες επιλέγουν ολοένα και περισσότερο για τα «καλάθια» τους τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς έτσι διασφαλίζουν ότι αυτά θα έχουν χαμηλότερη μέση αξία και θα είναι πιο ανταγωνιστικά.
Το ζήτημα της «υποχρεωτικής» προσθήκης επώνυμων προϊόντων τέθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), ο οποίος αρχικά δεν είχε υποδεχθεί θερμά το μέτρο, καθώς οι επιχειρήσεις – μέλη του χάνουν μερίδια στα επώνυμα προϊόντα. Το θέμα της υποχρεωτικής προσθήκης επώνυμων προκαλεί, από την άλλη, προβληματισμό στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Πηγή: Καθημερινή