Στην αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, ο οποίος θα είναι χωρίς διόδια και θα συμβάλλει τόσο στην τουριστική ανάπτυξη της Δυτικής Μακεδονίας όσο και στην διευκόλυνση των εμπορευματικών μεταφορών της χώρας, προχωρά το Υπουργείο.
Ήδη δημοσιεύτηκε η προκήρυξη για την ανάθεση Υπηρεσιών Χρηματοοικονομικού Συμβούλου για την κατάρτιση και υποβολή φακέλου για την ένταξη του Έργου: Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και Λειτουργία – Συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας στις διατάξεις του ν. 3389/2005, με σκοπό την υλοποίησή του ως έργο Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.), καθώς επίσης και για την υποστήριξή της για το σύνολο της διαδικασίας ανάθεσης της Σύμβασης Σύμπραξης του Έργου.
Η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου θεωρείται απαραίτητη, δεδομένου ότι η Έδεσσα είναι η μόνη πρωτεύουσα νομού της περιοχής που δεν συνδέεται απευθείας με την Θεσσαλονίκη.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η διέλευση των οχημάτων να γίνεται μέσα από την Χαλκηδόνα και τα Γιαννιτσά με το υπάρχον οδικό δίκτυο να χαρακτηρίζεται ως “καρμανιόλα”.
Οι μελέτες του έργου ξεκίνησαν πριν από μια 10ετία, ωστόσο παραπέμφθηκαν στις καλένδες, λόγω του υψηλού κόστους (προϋπολογισμός 300 εκατ ευρώ).
Σήμερα ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, συνολικού μήκους περίπου 80 χλμ, περιλαμβάνει σήμερα τμήματα με ανεπαρκή διαμόρφωση, μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, ανεπαρκείς οδικές διατομές, κακή ορατότητα, και μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση λόγω του ότι διέρχεται μέσω πόλεων.
Οι παρεμβάσεις θα πραγματοποιηθούν σε μήκος 25 χλμ. από το νομό Θεσσαλονίκης έως και το νομό Πέλλας είναι οι εξής:
1. Παρακάμψεις Χαλκηδόνας – Γιαννιτσών, προϋπολογισμός 220 εκατ. ευρώ
Πρόκειται για την κατασκευή της παράκαμψης Χαλκηδόνας μήκους περίπου 6 χλμ. και της παράκαμψης Γιαννιτσών μήκους περίπου 9 χλμ, ενώ προβλέπει την κατασκευή τεσσάρων ανισόπεδων κόμβων: της Ελεούσας, της Χαλκηδόνας, της Παραλίμνης και των Γιαννιτσών.
2. Μαυροβούνι – Έδεσσα
Προβλέπει την κατασκευή οδικού τμήματος μήκους περίπου 10 χλμ και πλάτους τεσσάρων λωρίδων, που περιλαμβάνει δύο κόμβους (Ριζάρι , Έδεσσα) και κόμβους με την Παλαιά Εθνική οδό. Το τωρινό τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα, της εθνικής οδού Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου, περιλαμβάνει τμήματα με “φτωχή διαμόρφωση”, ενώ διέρχεται, μέσω των πόλεων Μαυροβούνι και Ριζάρι, προκαλώντας καθυστερήσεις και σημαντικό κυκλοφοριακό κίνδυνο.
Το έργο Μαυροβούνι – Έδεσσα, προϋπολογισμού 70 εκ. ευρώ, περιλαμβάνει την κατασκευή του οδικού τμήματος Μαυροβούνι – Έδεσσα, μήκους 9,4 χλμ. τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, την κατασκευή δύο κόμβων (Ριζάρι, Έδεσσα), κόμβων σύνδεσης με την υφιστάμενη εθνική οδό και 18 νέων γεφυρών κατά μήκος του νέου οδικού τμήματος.
Χωρίς διόδια
Στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα δεν θα υπάρχει επιβολή διοδίων, αφού το έργο θα υλοποιηθεί ως μη ανταποδοτικό ΣΔΙΤ.
Αυτό σημαίνει ότι ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τουε θα έχει την ευθύνη για τη λειτουργία και τη συντήρησή τους για 27 χρόνια.
Από την κατασκευή του αναμένεται να μειωθεί σημαντικά ο χρόνος ταξιδιού κατά 6 έως 8 λεπτά για τις διαδρομές Θεσσαλονίκη – Γιαννιτσά και Θεσσαλονίκη – Σκύδρα και 10 λεπτά για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Έδεσσα.
Επίσης θα αποτελέσει τη συνεκτική αλυσίδα για την απρόσκοπτη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων με την υπόλοιπη Ευρώπη δημιουργώντας διευκολύνσεις για όλους τους κλάδους της οικονομίας.
Θα προσφέρει στην βελτίωση της ασφάλειας μεταφορών καθώς και στη βελτίωση της συνδεσιμότητας των Περιφερειών της χώρας.
Πηγή:Capital.gr