Στις 30 Ιουνίου, λήγει η προθεσμία για τις επιχειρήσεις προκειμένου να προχωρήσουν στην απογραφή των εργαζομένων τους στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ», καθώς από την 1η Ιουλίου, ξεκινά η πρώτη φάση εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.
Όπως προβλέπεται στην σχετική υπουργική Απόφαση, την υποχρέωση της απογραφής, έχουν -κατ΄αρχάς- τα σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους και οι Τράπεζες, καθώς θα είναι οι πρώτοι κλάδοι που θα κάνουν χρήση της Ψηφιακής Κάρτας.
Για τις επιχειρήσεις στους άλλους κλάδους της οικονομίας, η απογραφή έχει προγραμματιστεί για το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου.
Τα στοιχεία
Οι εργοδότες, πρέπει να δηλώσουν τα εξής, ανά εργαζόμενο:
i) Βασικά στοιχεία Εργοδότη: Εργοδότης, Παράρτημα
ii) Ημερομηνία Αναφοράς Δήλωσης ή Μεταβολής στοιχείων
iii) Στοιχεία Εργαζομένου (Ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ)
iv) Στοιχεία που αφορούν:
– Συμβατικό εβδομαδιαίο ωράριο Πλήρους, Μειωμένης ή Εκ Περιτροπής Απασχόλησης με προσδιορισμό της προέλευσής του (πχ Συλλογική Σύμβαση Εργασίας)
– Εβδομαδιαία απασχόληση (π.χ. 5ήμερη/6ήμερη)
– Διάλειμμα (διάρκεια και εάν είναι εντός ή εκτός ωραρίου)
– Ευέλικτη Προσέλευση.
Στην Υπουργική Απόφαση ορίζεται ειδικά πώς πρέπει να πραγματοποιείται η
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Απογραφή, προβλέπεται ακόμα και για όσους προσληφθούν μετά την 1η Ιουνίου.
Στην περίπτωση που γίνουν μεταβολές σε σχέση με τα στοιχεία που έχουν ήδη δηλωθεί, θα πρέπει να υποβάλλονται στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ πριν από την ανάληψη υπηρεσίας από τον εργαζόμενο.
Σε κάθε περίπτωση, η Οργάνωση Χρόνου Εργασίας, αφορά εργοδότες – επιχειρήσεις, που απασχολούν εργαζόμενους μισθωτής εξαρτημένης εργασίας και θα πρέπει να υποβάλλουν τα εξής:
i) Στοιχεία για εργαζομένους με Σταθερό Εβδομαδιαίο Ωράριο Απασχόλησης.
ii) Στοιχεία για εργαζομένους με Μεταβαλλόμενο ή Τροποποιούμενο ανά ημέρα Ωράριο Απασχόλησης.
iii) Στοιχεία Αδειών εργαζομένων. Ειδικά οι άδειες πρέπει να δηλώνονται απογραφικά εντός του πρώτου δεκαημέρου του μήνα που ακολουθεί το μήνα χορήγησής τους.
Ειδικά για τους εργαζόμενους με Σταθερό Εβδομαδιαίο Ωράριο Απασχόλησης, ο εργοδότης οφείλει να δηλώνει συγκεκριμένα στοιχεία, που αφορούν όλες τις ημέρες της εβδομάδας. Αυτά είναι:
i) Βασικά στοιχεία Εργοδότη: Εργοδότης, Παράρτημα
ii) Ημερομηνίες Εφαρμογής Ωραρίου [Από – Έως (Προαιρετικό)]. Σε περίπτωση μη συμπλήρωσης του πεδίου “’Έως”, το δηλωθέν ωράριο ισχύει στο διηνεκές.
iii) Στοιχεία εργαζομένου/ων
– Προσωπικά Στοιχεία: ΑΦΜ, Επώνυμο, Όνομα
– Ανάλυση Απασχόλησης Ημέρας
Για τις περιπτώσεις όπου ισχύει μεταβαλλόμενο ή τροποποιημένο ωράριο, ο εργοδότης οφείλει να δηλώσει και την ημερομηνία εφαρμογής του.
Στο σκέλος της Ανάλυσης Απασχόλησης Εργασίας, ο εργοδότης θα πρέπει να συμπληρώνει τα εξής πεδία, ανά ημέρα, από Δευτέρα έως Κυριακή, όπως περιγράφονται στην Υπουργική Απόφαση, με βάση τις ακόλουθες διαβαθμίσεις:
· Εργασία – συνεχές ωράριο
· Εργασία – διακεκομμένο ωράριο
· Τηλεργασία
· Εβδομαδιαία Ανάπαυση – Ρεπό
· Μη Εργασία (για περιπτώσεις εκ περιτροπής απασχόλησης)
Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για την υποβολή των αδειών, καθώς θα δηλώνεται ο τύπος της άδειας, ακόμα κι αν πρόκειται για ωροάδεια.
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας που θα ενεργοποιηθεί από την 1η Ιουλίου, είναι μοναδική για κάθε εργαζόμενο. Στην πρόβλεψη αυτή, εντάσσεται και το δανειζόμενο προσωπικό. Η ενεργοποίησή της κάρτας πραγματοποιείται, αφού υποβληθεί η Δήλωση Μεταβολής Στοιχείων Εργασιακής Σχέσης.
Οι εργοδότες υποχρεώνονται να τηρούν σύστημα μέτρησης χρόνου εργασίας των εργαζομένων τους. Εάν δεν διαθέτουν τέτοιο σύστημα, μέχρι να αποκτήσουν, μπορούν να αξιοποιήσουν σχετικό λογισμικό που τους παρέχει το Υπουργείο Εργασίας.
Αν για λόγους ανωτέρας βίας, ο εργοδότης δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας θα πρέπει να ενημερώσει την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία μέτρησης χρόνου εργασίας κάθε επιχείρησης τηρούνται για 10 έτη και κάθε εργαζόμενος μπορεί να έχει πρόσβαση.