Παλιές κλήσεις της δημοτικής αστυνομίας που έχουν βεβαιωθεί μέχρι και το 2008 και πρόκειται να παραγραφούν στο τέλος τους έτους τρέχουν να εισπράξουν οργανισμοί της τοπικής αυτοδιοίκησης. Με τα νέα δεδομένα για την παραγραφή, όπου πλέον ισχύει πενταετία και στην τοπική αυτοδιοίκηση, οι δήμοι επιχειρουν να κάνουν ένα ξεκαθάρισμα στα ανείσπρακτα πρόστιμα (για ΤΑΠ, δημοτικά τελείς κλπ) αλλα και τις κλήσεις της δημοτικής αστυνομίας.
Πρέπει δηλαδή να ξεκαθαρίσουν ποια μπορούν να εισπραχθούν και ποια θα μείνουν «στο συρτάρι», καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα αναγκαστικών μέτρων είσπραξης. Όσα δεν μπορούν να εισπράξουν οι δήμοι, τα στέλνουν στην εφορία που εκείνη με τη σειρά της μπλοκάρει την χορήγηση φορολογικής ενημερότητας προσθέτοντας το χρέος αυτό στα ληξιπρόθεσμα, με αποτέλεσμα να αβγατίσει μήνα με το μήνα.
Ειδικότερα, οι Δήμοι όλης της χώρας αγωνίζονται να βεβαιώσουν τις παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που έχουν καταγραφεί από τις 23/2/2007 έως και 31/12/2018, καθώς λήγει η προθεσμία που έχει ορίσει ο νόμος 5027 (ΦΕΚ Α’ 48/02-03-2023). Βέβαια οι παραβάσεις έως 23/02/2007 έχουν ήδη παραγραφεί σύμφωνα με το νόμο 4795 και το άρθρο που αφορά στην διαγραφή οφειλών.
Οι παραβάτες οδηγοί θα πρέπει να έχουν υπόψη τους πως μπορεί να τους βεβαιωθεί κάποια κλήση από Δήμο χωρίς να το γνωρίζουν, καθώς θα τους πιστωθεί στον προσωπικό τους λογαριασμό Taxisnet, αν είναι οι ιδιοκτήτες του οχήματος. Το πρόβλημα είναι ότι οι πολίτες, πολλές φορές, δε νγνωρίζουν καν την ύπαρξη αυτών των χρεών. Διότι μπορεί π.χ. οι κλήσεις της δημοτικής αστυνομίας να περνάνε στην εφορία, όμως δεν εμφανίζονται στην προσωποποιημένη πληροφόρησή στη ιστοσελίδα MyAΑΔΕ. Στο Taxinet εμφανίζονται μόνο οι οφειλές που αφορούν άμεσα την εφορία και όχι αυτά που εισπράττονται υπέρ τρίτων.
Τι συμβαίνει πρακτικά; Οι πολίτες που προσπαθούν να κάνουν μεταβίβαση ή να εισπράξουν χρήματα από το Δημόσιο ανακαλύπτουν ότι υπάρχει κάποιο ανοιχτό χρέος και γι’ αυτό δεν μπορούν να εκδώσουν φορολογική ενημερότητα. Αναγκαστικά, πρέπει να στηθούν στον γκισέ της εφορίας για να βρουν τι χρωστάνε. Και εκεί ανακαλύπτουν ότι έχουν απλήρωτα χρέη προς τους δήμους και ότι αυτά έχουν αβγατίσει, εν αγνοία τους, με τα χρόνια.
Οι όφειλες αυτές δεν μπορούν να ενεργοποιήσουν αναγκαστικά μέτρα εισπράξεις, δηλαδή κατασχέσεις:
Τραπεζικών λογαριασμών καταθέσεων με εξαίρεση έναν και μοναδικό λογαριασμό, για τον οποίο ισχύει ακατάσχετο όριο μέχρι 1.250 ευρώ.
Μισθών, συντάξεων, εφάπαξ, αποζημιώσεων, εσόδων από ενοίκια κ.ά. Ειδικά για ποσά μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ποσοστού 50% επί του τμήματος πάνω από τα 1.000 και μέχρι τα 1.500 ευρώ, ενώ από ποσά άνω των 1.500 ευρώ τον μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου του συνόλου του υπερβάλλοντος των 1.500 ευρώ.
Ακινήτων, ακόμα και αν πρόκειται για την πρώτη κατοικία, καθώς και αυτοκινήτων και σκαφών αναψυχής, σε περίπτωση που η οφειλή ξεπερνά τα 500 ευρώ
Και όλα αυτά μπλοκάρουν την εκδοσή φορολογική ενημερότητας. Με βάση τους ισχύοντες κανόνες, εάν ο φορολογούμενος οφείλει έως 30 ευρώ (βεβαιωμένα χρέη στον ΑΦΜ του ή οφειλές για τις οποίες έχει την ευθύνη καταβολής), και εφόσον πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις χορήγησης ενημερότητας (έχουν υποβληθεί η απαιτούμενες δηλώσεις, δεν υπάρχει δέσμευση χορήγησης), μπορεί να λάβει αποδεικτικό ενημερότητας διαδικτυακά για κάθε νόμιμη χρήση, εκτός της είσπραξης χρημάτων και εκτός μεταβίβασης ακινήτου.