Η αυτοκινητοβιομηχανία προχωρά με γοργούς ρυθμούς στην εξέλιξη των συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, γεμίζοντας τα αυτοκίνητά μας με ένα σωρό νέες τεχνολογίες. Mία έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ από το Ιnstitute for Highway Safety έδειξε ότι οι οδηγοί δεν είναι έτοιμο για αυτές τις μεγάλες αλλαγές.
Η έρευνα αυτή αφορούσε την αποδοχή που έχουν τα συστήματα υποβοήθησης όπως εκείνα που σχετίζονται με την διατήρηση της λωρίδας, την αυτόματη αλλαγή λωρίδας και την παρακολούθηση του οδηγού.
Στην έρευνα συμμετείχαν πάνω από 1.000 οδηγοί, οι οποίοι στην μεγάλη πλειοψηφία τους έδειξαν ότι προτιμούν συστήματα στα οποία έχουν εκείνοι τον μεγαλύτερο έλεγχο.
Παρά το ενδιαφέρον των καταναλωτών για τα συστήματα αυτά, είναι επίσης και καχύποπτοι, ιδίως απέναντι σε εκείνα που υπόσχονται οδήγηση χωρίς να χρειάζεται να κρατούν το τιμόνι. Η μελέτη της έρευνας αποκάλυψε ότι οι οδηγοί προτιμούν τα συστήματα που απαιτούν να έχουν εμπλοκή με την οδήγηση του αυτοκινήτου.
Για παράδειγμα, τα συστήματα διατήρησης και αλλαγής της λωρίδας, αν και αρκετά εξελιγμένα και αποτελεσματικά στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα, δεν πείθουν την πλειοψηφία των οδηγών που προτιμούν να έχουν τον έλεγχο κατά την διάρκεια των ελιγμών.
Οι περισσότεροι οδηγοί δήλωσαν ότι αισθάνονται πιο άνετα με τους αισθητήρες στο τιμόνι, τις κάμερες που παρακολουθούν τα χέρια και το πρόσωπό τους. Με αυτόν τον τρόπο ένιωθαν πιο ασφαλής γνωρίζοντας ότι το όχημά τους τούς παρακολουθεί για να είναι σωστή η λειτουργία των συστημάτων.
Ένα κρίσιμο θέμα που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι πολλοί οδηγοί, ιδίως οι υποστηρικτές αυτών των συστημάτων, δεν είναι πλήρως ενημερωμένοι για τις δυνατότητές τους και τις δικλείδες ασφαλείας που έχουν. Κάποιοι από αυτούς μάλιστα έχουν την εντύπωση ότι μπορούν να κάνουν διάφορα πράγματα κατά την φάση της οδήγησης εμπιστευόμενοι αυτά τα συστήματα, κάτι που είναι εντελώς λάθος.
Το IIHS διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές που είναι δύσπιστοι για την τεχνολογία αυτοματισμών υψηλότερου επιπέδου είναι και εκείνοι που είναι πιο ασφαλείς με την λειτουργία τους, από εκείνους που δηλώνουν θαυμαστές των νέων τεχνολογιών χωρίς όμως να ενδιαφέρονται για την σωστή τους λειτουργία.
Αυτό καθιστά ξεκάθαρο ότι μία πιο συντηρητική προσέγγιση σε όλα αυτά τα νέα συστήματα ίσως να είναι η καλύτερη τόσο για τους οδηγούς όσο και γενικότερα για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Το IIHS διαπίστωσε, ωστόσο, ότι οι καταναλωτές που είναι δύσπιστοι για την τεχνολογία αυτοματισμού υψηλότερου επιπέδου έχουν περισσότερη αυτοπεποίθηση από εκείνους που είναι περίεργοι για τα συστήματα hands-free. Αυτό υποδηλώνει ότι μια συντηρητική προσέγγιση μπορεί επίσης να είναι η καλύτερη για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Σε κάθε περίπτωση τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης είναι μία θετική εξέλιξη για την καθημερινότητα των οδηγών, όμως δεν είναι πανάκεια και δεν τους κάνει άτρωτους από την κακιά στιγμή. Χρειάζεται εξοικείωση, γνώση των δυνατοτήτων του εκάστοτε συστήματος και -για πολύ καιρό ακόμα-τα χέρια στο τιμόνι και τα μάτια στον δρόμο. Για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο…