Μεγάλο ποσοστό ιδιοκτητών οι οποίοι χρησιμοποιούν τα οχήματά τους σε περιοχές με πολύ κρύο το χειμώνα, δυσκολεύονται πολύ συχνά να βάλουν μπροστά τον κινητήρα κατά τη διάρκειά του.
Παρά το ότι οι κατασκευαστές των αυτοκινήτων προσπαθούν ασταμάτητα να βελτιώσουν τα συστήματα και τις τεχνολογίες που έχουν ως σκοπό την αξιόπιστη εκκίνηση του κινητήρα, άσχετα από τις συνθήκες του περιβάλλοντος, σε κάποιες περιπτώσεις ο κινητήρας δεν παίρνει καν μπροστά. Στο άρθρο αυτό, θα μάθετε τι ακριβώς φταίει και πώς θα παίρνει πάντα μπροστά το όχημά σας.
6 παράγοντες που ασκούν επιρροή στην επιτυχή εκκίνηση του κινητήρα, όταν οι καιρικές συνθήκες είναι ιδιαίτερα ψυχρές
- Προθέρμανση. Έχει μεγάλη σημασία για τους κινητήρες ντίζελ, οι οποίοι χωρίς προθέρμανση δεν μπορούν να πάρουν μπροστά στις χαμηλές θερμοκρασίες.
Η αρχή λειτουργίας των κινητήρων ντίζελ, έχει ως βάση της, την τάση των καυσίμων να αυτοαναφλέγονται. Ο αέρας που περνάει στο εσωτερικό του κινητήρα, συμπιέζεται μέχρι να αγγίξει η θερμοκρασία του τους 700 με 900 °C, οι οποίοι απαιτούνται για την ανάφλεξη του καυσίμου. Όταν όμως, ο καιρός είναι ψυχρός, οι συγκεκριμένες θερμοκρασίες δεν μπορούν να επιτευχθούν από την συμπίεση του αέρα. Έτσι, ο κινητήρας χρησιμοποιεί προθερμαντήρες για να θερμανθεί γρήγορα ο αέρας στο εσωτερικό του θαλάμου καύσης και να φτάσει στις απαραίτητες τιμές. Η δυσλειτουργία ακόμη και ενός προθερμαντήρα, ενδέχεται να επιφέρει προβλήματα στην εκκίνηση του κινητήρα, οπότε θα πρέπει να περνούν από έλεγχο πριν από κάθε χειμερινή περίοδο.
Οι κινητήρες βενζίνης εξαρτώνται λιγότερο από τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, σε σχέση με τους κινητήρες ντίζελ, μιας και σε αυτή την περίπτωση, η ανάφλεξη του καυσίμου προκαλείται από τους σπινθήρες που παράγουν τα μπουζί. Ακόμη και έτσι, όταν η θερμοκρασία είναι μικρότερη από τους -24 °C, η βενζίνη δεν μπορεί να εξατμιστεί. Οπότε για να σχηματιστεί ένα μείγμα αέρα και καυσίμου με υψηλότερη ομοιογένεια, στα οχήματα με βενζινοκινητήρες, ενδέχεται επίσης να βρίσκονται σε χρήση συστήματα προθέρμανσης.
- Κατάσταση μπαταρίας. Η συμπίεση σε συγκεκριμένο βαθμό του αέρα, απαιτεί τη χρήση μιας αρκετά δυνατής μπαταρίας. Η φόρτιση της μπαταρίας βρίσκεται σε άμεση εξάρτηση από τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος: αν η φόρτιση της μπαταρίας στους + 20 °C βρίσκεται στο 100%, τότε στους -20 °C θα χάσει τη μισή φόρτισή της και στους -30 °C θα φτάσει στο 20%. Το αποτέλεσμα είναι μια φθαρμένη ή ανεπαρκώς φορτισμένη μπαταρία, να μην αρκεί για να δώσει κίνηση στη μίζα. Επίσης, οι μπαταρίες με τάση εκκίνησης μικρότερη των 320 A, δεν θα πρέπει να τοποθετούνται σε οχήματα με κινητήρες ντίζελ κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
- Ιδιότητες καυσίμου. Η σύνθεση του καυσίμου ορίζει τη θερμοκρασία της εξαέρωσης και του ιξώδους του, με αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια του χειμώνα να απαιτείται η χρήση χειμερινού καυσίμου. Γεγονός που ισχύει και για τους βενζινοκινητήρες, αλλά και για τους κινητήρες ντίζελ. Η χειμερινή βενζίνη περιέχει υδρογονάνθρακες χαμηλού σημείου ζέσεως, οι οποίοι επιτρέπουν την αποτελεσματικότερη δημιουργία του μείγματος καυσίμου και αέρα, καθώς και την πλήρη καύση του στις χαμηλές θερμοκρασίες. Το χειμερινό πετρέλαιο καύσης, έχει αντοχή στην κρυστάλλωση και κρατά την υψηλή του ρευστότητα στις χαμηλές θερμοκρασίες. Η θερμοκρασία πύκνωσης του καυσίμου ντίζελ, μειώνεται με τη χρήση ειδικών προσθέτων, τα οποία παράλληλα αφαιρούν το νερό από το καύσιμο.
- Κατάσταση λειτουργίας του συστήματος παροχής καυσίμου. Η αποτελεσματική δημιουργία του μείγματος καυσίμου, προϋποθέτει την κατάλληλη διάσπαση του καυσίμου. Έτσι, τα φίλτρα θα πρέπει να αλλάζονται και τα μπεκ να καθαρίζονται στον κατάλληλο χρόνο. Θα πρέπει, επίσης, να είστε σίγουροι ότι το ντεπόζιτο καυσίμου θα είναι πάντα πλήρες: στα σχεδόν άδεια ντεπόζιτα, δημιουργούνται επικαθίσεις πολύ ταχύτερα. Όταν επικρατούν χαμηλές θερμοκρασίες ενδέχεται να παγώσει το καύσιμο, με συνέπεια να σπάσει η αντλία, να φράξει η γραμμή παροχής καυσίμου ή να δημιουργηθούν άλλες βλάβες.
- Ιξώδες λαδιού. Όταν το λιπαντικό είναι παχύρευστο, η κίνησή του μέσα στις γραμμές του συστήματος λίπανσης επιβραδύνεται. Έτσι, προκαλεί την πρόωρη φθορά των τμημάτων του κινητήρα και ασκεί υψηλότερο φορτίο στον κινητήρα. Για να πάρει ευκολότερα μπροστά ο κινητήρας κατά τη διάρκεια του χειμώνα, θα πρέπει να χρησιμοποιείτε λάδια με το ανάλογο ιξώδες.
- Συμπίεση στους κυλίνδρους του κινητήρα. Για να δημιουργηθεί η κατάλληλη πίεση στο καύσιμο για την ανάφλεξή του, ο θάλαμος καύσης θα πρέπει να σφραγιστεί. Αν κάποιος από τους κυλίνδρους έχει μικρότερη συμπίεση, ο κινητήρας θα πάρει δύσκολα μπροστά κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
7 συμβουλές από το AutoDoc που θα σας προσφέρουν βοήθεια για να βάλετε μπροστά τον κινητήρα ακόμα και με πάρα πολύ κρύο
- Εξαερώστε το σύστημα καυσίμου για να αυξήσετε την πίεση στο κατάλληλο για τη λειτουργία του επίπεδο. Η συγκεκριμένη μέθοδος υπάρχει η δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά στα οχήματα των οποίων η αντλία καυσίμου λειτουργεί με το διακόπτη της ανάφλεξης ανοιχτό. Για να το εξαερώσετε, γυρίστε το κλειδί στο διακόπτη ανάφλεξης κατά δύο επίπεδα, για να ενεργοποιηθεί η αντλία καυσίμου, μερικά δευτερόλεπτα αργότερα, κλείστε και πάλι το διακόπτη. Μετά από μισό περίπου λεπτό, επαναλάβετε τη διαδικασία. Στη συνέχεια, προσπαθήστε να βάλετε μπροστά τον κινητήρα με τη μίζα.
- Θερμάνετε την μπαταρία. Αν το όχημα έχει μείνει πολύ καιρό παρκαρισμένο, ανάψτε τη μεγάλη ή τη μικρή σκάλα των προβολέων ή το καλοριφέρ για περίπου ένα λεπτό. Αφού προθερμανθεί για λίγο, η δύναμη της μπαταρίας και το παρεχόμενο ρεύμα θα αυξηθούν. Θα πρέπει, ωστόσο, προτού βάλετε μπροστά τον κινητήρα, να σβήσετε όλες τις ηλεκτρικές συσκευές, για να μην έχετε απώλειες στην ισχύ της μπαταρίας.
- Θερμάνετε το θάλαμο καύσης. Η συγκεκριμένη μέθοδος, εφαρμόζεται μόνο στα οχήματα που λειτουργούν με πετρέλαιο κίνησης. Γυρίστε το διακόπτη της ανάφλεξης, περιμένετε μέχρι να σβήσει η ενδεικτική λυχνία και στη συνέχεια, κλείστε το διακόπτη. Ξανακάντε την ίδια διαδικασία αρκετές φορές, συνεχόμενα. Οι προθερμαντήρες θα θερμαίνουν γρήγορα το θάλαμο καύσης, μέχρι να φτάσει στο απαιτούμενο επίπεδο.
- Τσεκάρετε και αν χρειάζεται, καθαρίστε τους πόλους της μπαταρίας. Αν οι πόλοι της μπαταρίας δεν προσφέρουν αξιόπιστη επαφή με τα ηλεκτρικά κυκλώματα, η αντίσταση της επαφής αυξάνεται, μειώνοντας την ισχύ του εισερχόμενου ρεύματος, το οποίο δεν αρκεί για να βάλει μπροστά τον κινητήρα.
- Πατήστε το πετάλι του συμπλέκτη μέχρι το τέρμα. Η συγκεκριμένη συμβουλή, μπορεί να εφαρμοστεί αποκλειστικά σε αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Απομονώνοντας τον κινητήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων, μειώνετε το φορτίο που τον επιβαρύνει, με αποτέλεσμα να παίρνει πιο εύκολα μπροστά.
- Μην ανάβετε τη μίζα για πάνω από 10 δευτερόλεπτα. Στην αντίθετη περίπτωση, ο εξοπλισμός εκκίνησης μπορεί να πάθει βλάβη. Αν ο κινητήρας δεν πάρει μπροστά με την πρώτη, περιμένετε λίγα λεπτά πριν ξαναπροσπαθήσετε.
- Χρησιμοποιήστε σπρέι για τη γρήγορη εκκίνηση του κινητήρα. Τα συγκεκριμένα σπρέι, παράγονται από κατασκευαστές όπως οι: Liqui Moly, Presto, Mannol κλπ. Τα συγκεκριμένα σπρέι περιέχουν εστέρες, που αναφλέγονται σε πιο χαμηλές θερμοκρασίες από τα καύσιμα. Έτσι, διασφαλίζεται η ανάφλεξη του καυσίμου τόσο όταν κάνει κρύο, όσο και υπό συνθήκες υψηλής υγρασίας, όταν η μπαταρία έχει αποφορτιστεί ή οι σπινθήρες δεν έχουν επαρκή απόδοση. Όταν κάνετε χρήση αυτών των σπρέι, θα πρέπει οπωσδήποτε να τηρείτε επακριβώς τις οδηγίες του κατασκευαστή: αν ψεκάσετε υπερβολική ποσότητα στην εισαγωγή του αέρα, ενδέχεται να προκληθεί ζημιά στον κινητήρα.
Συμπέρασμα. Για να βάζετε μπροστά τον κινητήρα όταν επικρατεί ψύχος χωρίς προβλήματα, προετοιμαστείτε για το χειμώνα νωρίτερα. Για να γίνει αυτό, αντικαταστήστε τα θερινά λάδια με χειμερινά, αλλάξτε το φίλτρο λαδιού, καθαρίστε το σύστημα καυσίμου, τσεκάρετε την πυκνότητα του ηλεκτρολύτη της μπαταρίας και αν είναι απαραίτητο, αγοράστε μια μπαταρία μεγαλύτερης χωρητικότητας. Τσεκάρετε, επίσης, την κατάσταση των προθερμαντήρων και των μπουζί, τη σωστή λειτουργία του κινητήρα και των σχετικών συστημάτων. Επίσης, τσεκάρετε την τάνυση του ιμάντα του δυναμό, μιας και από την απόδοσή του εξαρτάται η επαναφόρτιση της μπαταρίας. Να θυμάστε: μόνον η ορθή λειτουργία του συνόλου των συστημάτων του οχήματος, διασφαλίζει την αξιόπιστη εκκίνηση του οχήματος, άσχετα από τις καιρικές συνθήκες.
Πηγή: autodoc.gr