Η ηλεκτροκίνηση και η μικροκινητικότητα έχει φέρει την αύξηση των πωλήσεων και στα ηλεκτρικά πατίνια .Δυστυχώς, ταυτόχρονα έχει ως αποτέλεσμα και την αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων για τους αναβάτες αυτών.
Τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν αρχίσει να γίνονται μόδα και ο αριθμός τους να αυξάνεται με γοργό ρυθμό στους δρόμους της Ευρώπης, όπως και σε αυτούς της χώρας μας.
Καθημερινά, γινόμαστε μάρτυρες της συνύπαρξης αυτών στο ίδιο οδικό δίκτυο με τα αυτοκίνητα και τις μοτοσικλέτες, μια κατάσταση η οποία χρειάζεται προσοχή από όλους. Η κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών έχει αυξήσει τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων που συμβαίνουν, κάτι που είναι ανησυχητικό.
Σύμφωνα με έρευνα, η οποία έγινε στο Ηνωμένο Βασίλειο, τους τελευταίους 12 μήνες δεκαπλασιάστηκαν εκεί οι θάνατοι αναβατών ηλεκτροκίνητων πατινιών σε σχέση με την ίδια χρονική περίοδο μεταξύ 2020 και 2021 (σημ.: θυμίζουμε ότι τότε επικρατούσαν οι περιορισμοί μετακίνησης εξαιτίας των απαγορευτικών για την επέκταση της πανδημίας του νέου κορωνοϊού).
Το γεγονός αυτό έκανε τους ανθρώπους του φιλανθρωπικού ιδρύματος «IAM RoadSmart», το οποίο έχει ως στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, να εκδώσουν κάποιες βασικές συμβουλές για τους χρήστες των ηλεκτρικών πατινιών. Μέχρι να υπάρξει η σχετική νομοθεσία (η οποία πρέπει να τηρείται, σαφώς), ας δούμε τι προτείνει να κάνουν και να προσέχουν αυτοί:
- Είναι απαραίτητη η χρήση του κατάλληλου κράνους κατά τη μετακίνηση με ένα ηλεκτρικό πατίνι. Επίσης, συνιστάται να φορούν οι χρήστες αυτού και γάντια τα προορίζονται για μοτοσυκλετιστές, καθώς μπορούν να προστατεύουν από τραυματισμούς σε περίπτωση πτώσης.
- Οι χρήστες ηλεκτρικού πατινιού να φορούν παπούτσια τα οποία καλύπτουν (και προστατεύουν) τις φτέρνες και το πόδι ως τον αστράγαλο και να είναι καλά προσαρμοσμένα στο πόδι. Εάν το παπούτσι βγει κατά τη διάρκεια της πτώσης υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τραυματισμού στα κάτω άκρα.
- Ο χρήστης του ηλεκτρικού πατινιού να φορά παντελόνι που να καλύπτει ολόκληρα τα πόδια και όχι βερμούδα ή σορτς. Σε περίπτωση πτώσης και συρσίματός του στο έδαφος θα περιοριστούν οι συνέπειες γδαρσίματος στο σώμα του.
- Η ταχύτητα κίνησης να είναι μικρή (έχει οριστεί στα 25 χλμ/ώρα) και να προσαρμόζεται κατάλληλα ακόμα και όταν ο χρήστης φορά κράνος και αισθάνεται ότι είναι προστατευμένος και ασφαλής. Η ροπή ενός ηλεκτρικού πατινιού είναι τέτοια που η επιτάχυνσή του ίσως γίνει αιτία να χάσει ο αναβάτης του την ισορροπία του ή τον έλεγχο.
- Τέλος, το προφανές. Κατά τη μετακίνηση με ένα ηλεκτρικό πατίνι έχουμε διαρκώς την προσοχή μας στον δρόμο και τηρούμε με ευλάβεια τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Αναβάτες οι οποίοι όσο μετακινούνται με αυτό φορούν ακουστικά, ασχολούνται με το κινητό τους, ελίσσονται με επικίνδυνο τρόπο και μεγάλη ταχύτητα μεταξύ σταματημένων οχημάτων, αδιαφορούν επιδεικτικά για τους σηματοδότες και τις ρυθμιστικές πινακίδες κυκλοφορίας και βρίσκονται σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας απλά ρισκάρουν να γίνουν το επόμενο δείγμα μιας στατιστικής έρευνας.
- Σε περίπτωση που οι οδηγοί κινούνται κατά τη διάρκεια της νύκτας καλό είναι να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό ή άλλο ανακλαστικό εξοπλισμό. Παράλληλα, θα πρέπει τα πατίνια να είναι εφοδιασμένα με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω και με έναν τουλάχιστον αντανακλαστήρα σε κάθε πλευρά.
- Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα έχει οριστεί τα 25 χλμ/ώρα σε όλη την Ευρώπη, ενώ ο οδηγός καλό είναι να ειδοποιεί με χρήση των χεριών τους υπόλοιπους οδηγούς οχημάτων σε περίπτωση που θέλει να αλλάξει κατεύθυνση.
Στην Ελλάδα το σχέδιο νόμου έχει ψηφιστεί και εφαρμόζεται, ωστόσο λίγοι είναι εκείνοι που το λαμβάνουν υπόψη. Ο νόμος αναφέρει, εκτός από τα παραπάνω, ότι η χρήση ηλεκτρικού πατινιού ταχύτητας 25 χλμ/ώρα απαγορεύεται για άτομα κάτω των 15 ετών. Απαγορεύεται επίσης να μεταφέρει συνεπιβάτη ο οδηγός, ενώ όταν κινείται σε πεζοδρόμου θα πρέπει η ταχύτητα να περιορίζεται στα 6 χλμ/ώρα. Η χρήση κράνους στα ηλεκτρικά πατίνια είναι υποχρεωτική πλέον. Η μη εφαρμογή των παραπάνω μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμο από την τροχαία.
Καλό είναι λοιπόν να αρχίσουμε να εφαρμόζουμε το νόμο και να μην αψηφούμε τους κινδύνους της κίνησης σε αστικούς δρόμους με ηλεκτρικό πατίνι.