Εντυπωσιακά και… μερικών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, τα ευρήματα από την καταγραφή των δαπανών πολιτικής διαφήμισης στις εφαρμογές της Meta (Facebook, Instagram και WhatsApp) το τελευταίο τρίμηνο και στην Google (διαφημίσεις σε ιστότοπους και προβολές στα βίντεο του youtube). Το 80,3% όλων αυτών των δαπανών (367.000 ευρώ) αφορά video, το 18,9% (86.200 ευρώ) εικόνα με μηνύματα και το 0,802% (3.660 ευρώ) μόνο κείμενο.
Η «επένδυση» των υποψήφιων ευρωβουλευτών και των κομμάτων τους σε Meta και Google ξεκίνησε με χαλαρό ρυθμό από τα μέσα Μαΐου και τις δύο τελευταίες εβδομάδες έχει ενταθεί.
Οι καμπάνιες της Νέας Δημοκρατίας σε Meta και Google κοστίζουν σχεδόν 10 φορές ακριβότερα (290.000 ευρώ) σε σχέση με αυτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία (28.100) και του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής (47.900 ευρώ), στην τελική ευθεία πριν από τις ευρωεκλογές (αναλυτικά στοιχεία μέχρι το βράδυ της Τετάρτης 6 Ιουνίου μπορείτε να δείτε στους δύο πίνακες). Για τη Meta o ΣΥΡΙΖΑ δεν ξόδεψε ούτε ευρώ μέχρι σήμερα – ούτε και ο Στέφανος Κασσελάκης δείχνει να την προτιμά για την προσωπική του προβολή (δαπάνησε μόλις 350 ευρώ).
Η Ελληνική Λύση (Κυριάκος Βελόπουλος) φαίνεται ότι έχει επιλέξει αποκλειστικά τη Meta για την προβολή της, με δαπάνες 4.554 ευρώ, ενώ αντίθετα η Φωνή Λογικής (Αφροδίτη Λατινοπούλου) ξόδεψε μέχρι σήμερα 11.200 ευρώ μέσω της Google και από 200 ευρώ στις δύο πολυεθνικές για την ονομαστική προβολή της Αφροδίτης Λατινοπούλου.
Η Νέα Αριστερά ξόδεψε μέχρι τώρα συνολικά λίγο πάνω από 35.000 ευρώ και άλλα 9.326 ευρώ προσωπικά ο Αλέξης Χαρίτσης.
Ο ΚΟΣΜΟΣ καταγράφεται με συνολική δαπάνη περίπου 31.000 ευρώ και προσωπικά ο Πέτρος Κόκκαλης με άλλα 2.356 ευρώ.
Η Ζωή Κωνσταντοπούλου επενδύει περισσότερο στην αναγνωρισιμότητά της (9.286 ευρώ) και άλλα 3.355 ευρώ στην Πλεύση Ελευθερίας, οι Δημοκράτες του Ανδρέα Λοβέρδου ξόδεψαν μέχρι τώρα περίπου 9.000 ευρώ και το ΜέΡΑ25 πλησιάζει σε δαπάνες τα 19.000 ευρώ.
Μικρά ποσά έχει επενδύσει για τους Πατριώτες ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου και ακόμη μικρότερη καταγράφεται η δαπάνη της σελίδας «Τώρα ΚΚΕ» στο Facebook.
Οι υποψήφιοι
Από τους υποψήφιους ευρωβουλευτές πρώτος σε δαπάνες (Meta και Google) είναι ο Νίκος Παπανδρέου (λίγο πάνω από 23.000 ευρώ), ο Ορέστης Ομράν (15.665 ευρώ), ο Βασίλης Κοντοζαμάνης (πλησιάζει τα 17.000 ευρώ), η Εύη Χριστοφιλοπούλου (περίπου 16.000 ευρώ), ο Στέλιος Κούλογλου (περίπου 11.000 ευρώ), ο γιατρός Δημήτρης Παπαδημητριάδης (10.949 ευρώ στη Meta), ο Κώστας Τσουκαλάς, η Ελενα Κουντουρά, ο Ιωάννης Βαρδακαστάνης, ο Σπούρος Καρανικόλας, ο Γιάννης Κουράκης, η Νόνη Δούνια, ο Μιχάλης Αγγελόπουλος, ο γιατρός Αθανάσιος Εξαδάκτυλος (ως υποψήφιος), ο Πύρρος Δήμας, η Βίκυ Φλέσσα και ο Φρέντης Μπελέρης, με σημαντικά –τετραψήφια– ποσά και αρκετοί άλλοι με χαμηλότερα ποσά, όπως καταγράφονται στους δύο πίνακες.
Αρκετά ευρωπαϊκά κόμματα δαπάνησαν επίσης μικρά ποσά της τάξης των 50 ή 100 ευρώ για προβολή τους και στην Ελλάδα, όπως οι Democrats 66, Partidul Uniunea Salvați România και Polskie Koalicy JNY Komitet. Τέλος, από 50 ευρώ δαπάνησαν το τελευταίο τρίμηνο δεκάδες μεγάλοι πολιτικοί φορείς από την Ευρώπη.
Εξις, δευτέρα φύσις…
Μεγάλοι πελάτες της Meta (Facebook, Instagram και WhatsApp) για πολιτικές διαφημίσεις δεν είναι μόνο οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές και τα κόμματα. Την προεκλογική περίοδο οι υποψήφιοι είναι υποχρεωμένοι να ξοδεύουν με διαφάνεια χρήματα των «χορηγών», ασχέτως εάν είναι… δικά τους, αλλά όσοι δεν είναι υποψήφιοι δεν έχουν ανάλογη υποχρέωση –φαντάζομαι και ότι δεν θα έχουν μπλέξει τα ταμεία τους με τον φορέα που προΐστανται– για την προβολή τους.
Βλέπουμε λοιπόν ψηλά στην κατάταξη αρκετούς πολιτικούς που δεν είναι υποψήφιοι ευρωβουλευτές να συντηρούν τη δημόσια εικόνα τους ξοδεύοντας σημαντικά ποσά για να προωθήσουν στα social τις καθημερινές δραστηριότητές τους, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση τον… πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, με προσωπικές τιμολογημένες δαπάνες συγκρίσιμες με τον προϋπολογισμό των δύο μεγαλύτερων κομμάτων της αντιπολίτευσης (31.243 ευρώ τις τελευταίες εβδομάδες).
Σημαντικά ποσά επενδύουν επίσης ο Νίκος Ανδρουλάκης (10.805 ευρώ), ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας (7.486 ευρώ από τις 5 Μαρτίου), ο Νίκος Χαρδαλιάς (3.974 ευρώ τις τελευταίες 90 ημέρες), ο υπουργός Κώστας Σκρέκας (2.380 ευρώ), ο τέως περιφερειάρχης Αττικής, νυν πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Γ. Πατούλης (1.953 ευρώ) για προώθηση των καθημερινών δραστηριοτήτων του, ασφαλώς σε σημαντικά θέματα, αλλά και ο Νίκος Δένδιας (1.650 ευρώ) για προώθηση δράσεων του υπουργείου Αμυνας μέσω Google.