Πέντε σημάδια που δείχνουν ότι έχετε πάθει burnout από τη δουλειά που αγαπάτε

Πέντε σημάδια που δείχνουν ότι έχετε πάθει burnout από τη δουλειά που αγαπάτε

Εργάζεστε σε μια δουλειά για την οποία είστε παθιασμένοι,

είστε απασχολημένοι πολλές ώρες την ημέρα και ξαφνικά αισθάνεστε εξαντλημένοι με αποτέλεσμα να μην έχετε διάθεση να πάτε στον επαγγελματικό σας χώρο, ίσως μάλιστα αγνοώντας τα σημάδια κόπωσης. 

Πρόκειται για επαγγελματική εξουθένωση (σύνδρομο burnout), τα συμπτώματα του οποίου περιλαμβάνουν πόνους στον αυχένα και στο στομάχι, ημικρανίες, αϋπνίες, κόπωση του οργανισμού και αλλαγή στην όρεξη. 

Σύμφωνα με μια έρευνα του 2018, στην οποία συμμετείχαν 1,000 αμερικανοί εργαζόμενοι, ένας στους πέντε επαγγελματίες αισθανόταν burnout. Τα ευρήματα καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι είναι μια ασθένεια που χρήζει πρώιμης διάγνωσης. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κυκλοφόρησε τον Μάϊο ένα εγχειρίδιο με περισσότερες πληροφορίες για τα σημάδια του burnout και πώς θα το αντιμετωπίσετε. 

 

Είστε συνεχώς κουρασμένοι

Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, ένα από τα βασικά κριτήρια του burnout είναι τα συναισθήματα της εξάντλησης και μείωσης ενέργειας. Πρόκειται για ένα είδος εξάντλησης, το οποίο δεν αντιμετωπίζεται απλά με έναν καλό βραδινό ύπνο πολλών ωρών. «Αισθάνεστε ένα κενό, είστε συνέχεια κουρασμένοι ακόμα και όταν βγαίνετε έξω με τους φίλους ή την οικογένειά σας», λέει η κοινωνική λειτουργός και σύμβουλος Μέλοντι Γουάϊλντινγκ. 

Δεν έχετε κίνητρο στη δουλειά

«Η αυξημένη ψυχική απόσταση από τη δουλειά αποτελεί ακόμα ένα από τα κριτήρια του burnout. Συχνά φεύγετε από το γραφείο με την αίσθηση ότι δεν ήσασταν καθόλου παραγωγικοί κατά τη διάρκεια της ημέρας και τα deadlines αυξάνονται. Επιπλέον, η έλλειψη κίνητρου και η αναβλητικότητα στα καθημερινά καθήκοντα, είναι εμφανής», είπε η Γουάϊλντινγκ. 

Για τους επαγγελματίες που έχουν στόχο την επαγγελματική ανέλιξη, το burnout σημαίνει ότι εργάζονται σκληρά αλλά για τους λάθος λόγους. Είναι περισσότερο σαν να «σέρνονται» σε μια κατάσταση που δεν είναι πλέον ευχάριστη. «Και αυτό γιατί προέρχεται από συναισθήματα ενοχής και υποχρέωσης, οπότε είναι σαν να λένε ”πρέπει να συνεχίσω να προσπαθώ”».

Είστε περισσότερο κυνικοί και πικραμένοι για τη δουλειά σας που θέλετε να κάνει τη διαφορά

Η αρνητικότητα και ο κυνισμός είναι ακόμα μερικά συμπτώματα - χαρακτηριστικά του burnout. Νιώθετε σαν να έχετε χάσει το νόημα στην εργασία σας. «Το burnout μπορεί να συμβεί σε καταστάσεις όταν έχετε πολλή ενέργεια, πολλές ιδέες, αλλά για τον οποιονδήποτε λόγο, ίσως η διοίκηση να αγνοεί αυτό το γεγονός. Οπότε μετά σκέφτεστε ”γιατί να με απασχολεί άλλο;”», λέει η ψυχολόγος Τζόι Χάρντεν Μπράντφορντ. Αν αισθάνεστε ότι σας αμελούν στο εργασιακό περιβάλλον, αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να χάσετε το κίνητρό σας και να γίνεται περισσότερο παθητικοί. 

Δεν αποδίδετε στη δουλειά

Το να μην αποδίδετε στην εργασία σας, είναι ακόμα μια κατηγορία burnout. Οι συχνές απουσίες από το γραφείο και η απροσεξία μπορούν να αυξηθούν και να μην υπάρχει πλέον τρόπος για να σας κάνει να προχωρήσετε με δυναμισμό. «Πολλές φορές σας παίρνει περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσετε την εργασία σας επειδή η συγκέντρωση, η ενέργεια και η συναισθηματική δέσμευση δεν υπάρχει εκεί», είπε η Γουάϊλντινγκ. 

Αρρωσταίνετε συνέχεια

Αν αρρωσταίνετε συνέχεια ή η ψυχολογία σας είναι σε άσχημη κατάσταση, τότε αυτός μπορεί να είναι ο τρόπος του σώματός σας που σας υπενθυμίζει ότι πρέπει να προσέχετε στο τοξικό εργασιακό σας περιβάλλον. Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να εμφανιστούν με διαφορετικές μορφές στον κάθε οργανισμό. 

Πώς θα το αντιμετωπίσετε

Η αντιμετώπιση του burnout δεν θα πρέπει να απασχολεί μόνο τον εργαζόμενο που το βιώνει αλλά και τους μάνατζερ και διευθυντές, έχουν κι εκείνοι ευθύνη. Ωστόσο, υπάρχουν λύσεις τις οποίες μπορεί να βρει ο καθένας. Και αυτές είναι:

  • Αναζητήστε τη βοήθεια επαγγελματία
  • Αναγνωρίστε οτι δεν είστε η δουλειά σας
  • Προσπαθήστε να αποκτήσετε στήριξη από το εργασιακό σας περιβάλλον
  • Γράψτε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας σε χαρτί, βοηθάει
  • Μην εργάζεστε με τόση ένταση και πάρτε μερικές μέρες άδεια

Το κείμενο αυτό αρχικά δημοσιεύτηκε στην Αμερικανική έκδοση της HuffPost και αποδόθηκε στα ελληνικά. 

Η Ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies προκειμένου να μπορούμε να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία.