Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΕπιστήμηNASA: Θα γνωρίζουμε σύντομα πολλά για τους εξωπλανήτες σαν τη Γη

NASA: Θα γνωρίζουμε σύντομα πολλά για τους εξωπλανήτες σαν τη Γη

Ένα επίτευγμα που ανοίγει νέους δρόμους στον κλάδο της αστρονομίας ανακοινώθηκε χθες και χαιρετίστηκε από την επιστημονική κοινότητα. Ερευνητική ομάδα με τη βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb πραγματοποίησε την πιο λεπτομερή ατμοσφαιρική ανάλυση εξωπλανήτη που έχει γίνει μέχρι σήμερα. Οι ερευνητές μελέτησαν έναν από τους επτά πλανήτες στο αστρικό σύστημα TRAPPIST-1, τον κοντινότερο πλανήτη στο άστρο του συστήματος.

Πρόκειται για τον TRAPPIST-1b που είναι βραχώδης και έχει μέγεθος ίδιο με αυτό της Γης. Όπως ανακάλυψαν οι ερευνητές ο εξωπλανήτης δεν διαθέτει ατμόσφαιρα ή αν διαθέτει αυτή είναι υποτυπώδης ενώ σε αυτόν αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια της μέρας θερμοκρασίες 230 βαθμών Κελσίου. Αυτό σημαίνει ότι ο πλανήτης αυτός δεν διαθέτει συνθήκες φιλικές στη ζωή. Όμως η μελέτη του εξωπλανήτη ανοίγει τον δρόμο στη μελέτη και των υπολοίπων πλανητών του συστήματος ορισμένοι εκ των οποίων βρίσκονται στην αποκαλούμενη κατοικήσιμη ζώνη, είναι δηλαδή σε απόσταση τέτοια από το μητρικό τους άστρο που μπορεί να έχουν αναπτυχθεί συνθήκες φιλικές στη ζωή. Ταυτόχρονα ανοίγει ο δρόμος για τη λεπτομερή μελέτη και άλλων εξωπλανητών δημιουργώντας έτσι νέα δεδομένα στην εξερεύνηση του Σύμπαντος.

Ο Τόμας Γκριν αστροφυσικός στο Τμήμα Διαστημικής Επιστήμης και Αστροβιολογίας του Κέντρου Έρευνας Ames της NASA επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας δήλωσε αμέσως μετά την ανακοίνωση των ευρημάτων της μελέτης: «Κάποιες ομάδες επιστημόνων είχαν προβλέψει ότι αυτός πλανήτης μπορεί να διαθέτει μια πυκνή ατμόσφαιρα ενώ άλλοι επιστήμονες διαφωνούσαν με αυτή την εκτίμηση. Μπορώ να πω ότι περισσότερο απογοητεύτηκα από ότι εξεπλάγην διαπιστώνοντας ότι ο πλανήτης δεν έχει τελικά ατμόσφαιρα».

Επικοινωνήσαμε με τον Τόμας Γκριν ο οποίος δήλωσε στο Naftemporiki.gr «Οι δυνατότητες του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb επέτρεψαν στους αστρονόμους να κάνουν μεγάλες προόδους στην κατανόηση των εξωπλανητών. Τίποτα δεν είναι σίγουρο στην πρόβλεψη επιστημονικών ανακαλύψεων, αλλά αναμένουμε ότι θα μάθουμε περισσότερα για άλλους εξωπλανήτες μεγέθους της Γης μέσα στον επόμενο χρόνο. Κάθε νέο αποτέλεσμα θα είναι ένα βήμα προς την απάντηση στο ερώτημα εάν άλλοι πλανήτες είναι κατάλληλοι για ζωή και μπορεί να χρειαστεί λίγος χρόνος για να απαντηθεί οριστικά αυτή η ερώτηση».

Δεδομένου ότι έχουν ανακαλυφθεί πάνω από πέντε χιλιάδες εξωπλανήτες, έχει υποδειχθεί η παρουσία άλλων πέντε χιλιάδων και αναμένεται η επιβεβαίωση της ύπαρξης τους και εντοπίζονται συνεχώς και άλλοι η ικανότητα του James Webb να κάνει λεπτομερείς παρατηρήσεις σε αυτούς δημιουργεί βάσιμες ελπίδες ότι δεν θα αργήσει και πολύ η στιγμή που θα εντοπίσουμε ένα εξωπλανήτη με συνθήκες φιλικές στη ζωή τον οποίο θα μπορούν να στοχεύσουν μελλοντικές αποστολές εξερεύνησης με διαστημικά σκάφη.

Πηγή: Naftemporiki.gr